logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru SL News
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru e-letteru
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • V Pacově na Pelhřimovsku byla začátkem června předvedena samostatně fungující nabíjecí stanice,...
  • Konkurence mezi poskytovateli logistických služeb se promítá do pokroku, které nabízejí klientům...
  • Mezinárodní logistická skupina Leschaco sídlící v Brémách oznámila, že od 1. července se funkce...
  • Společnost Yusen Logistics (Czech) přebrala do užívání dalších 25 intermodálních návěsů, čímž...

Yard management pokrývá stále komplexnější procesy

29. ledna 2024
Názory a analýzy 0
985
Yard management pokrývá stále komplexnější procesy

Yard management pokrývá stále komplexnější procesy

Řízení a plánování nakládky a vykládky. To se obvykle uvádí jako hlavní úkol a smysl yard management systémů (YMS). V poslední době ovšem stále více platí, že funkcionality těchto IT řešení jsou mnohem širší.

Přinášíme vám článek z časopisu Systémy Logistiky 208 (listopad–prosinec 2023). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném časopise. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je pro uživatele logistických služeb zdarma.

Výrazným trendem současnosti je propojování YMS s interní logistikou. „Už to není pouze o řízení a plánování nakládky a vykládky, ale o komplexním procesu od objednání dopravy, přípravy zboží, jeho naložení nebo vyložení až po synchronizaci s výrobními procesy,“ vysvětluje Rostislav Schwob, supply chain solutions director ve společnosti Aimtec, s tím, že jde o tzv. direct staging, tedy přípravu nakládky přímo ve výrobě. Na straně příjmu zboží se YMS rozšiřuje o skladování v trailerech nebo propojení procesu příjezdu kamionu a vykládky s interními procesy k dosažení konceptu Ship to Line.

Plynulý a efektivní tok zboží

Za hlavní trend v oblasti yard management systémů považuje Petr Šmidlík, head of IT ve společnosti Yusen Logistics (Czech), digitalizaci přehledu a pohybu všech dopravních prostředků (tahače, návěsy, kontejnery, další užitková vozidla apod.) uvnitř logistického centra, kontejnerového překladiště či výrobního závodu v reálném čase. „YMS pod kontrolou zvyšuje výkon firmy díky optimalizaci dodavatelských řetězců,“ konstatuje Petr Šmidlík. K nesporným výhodám využití a nasazení správného IT řešení, tedy YMS, patří z pohledu zajištění plynulého a efektivního toku zboží či materiálů rychlejší odbavení na vstupní bráně/vrátnici, plánování optimálního vytížení bran a potřebného personálu, vizualizace plánu versus skutečnost a také možnost získání a hodnocení KPI – tj. spolehlivosti logistických partnerů/dopravců. „Aby firmy ze svého YMS vytěžily maximum, je důležité jej efektivně integrovat s ostatními systémy,“ upozorňuje Petr Šmidlík. Nejčastěji jde o integraci s warehouse management systémem (WMS) pro řízení skladu a transportation management systémem (TMS) pro řízení a plánování přeprav, případně systémem pro plánování podnikových zdrojů (ERP).

Cesta ke zvýšení produktivity

Logistické a výrobní provozy reagují na rychlé změny v globálních dodavatelských řetězcích. „Automatizace procesů úzce spjatých s příjmem a expedicí jsou často opomíjená témata. Konkrétně v těchto místech dochází k značnému propadu efektivity v porovnání s nově nasazenými technologiemi uvnitř výrobního nebo logistického provozu. Implementace prvků automatizujících odbavení a obsluhu nákladních vozidel je cestou ke zvýšení produktivity,“ sděluje Michal Vaniš, sales director ve společnosti Lotraco. Klíčovým trendem posledních let je podle něj integrace takových řešení do stávajících systémů. Zákazník si otestuje samostatně fungující aplikaci v pilotní fázi. Po vyhodnocení přínosů dochází k propojení s interními informačními systémy za účelem automatického přenosu dat a odstranění duplicitního zadávání informací do více systémů.

„Dále evidujeme zvýšenou poptávku po komplexním nastavení yard management řešení. Požadavky na technické vybavení jsou velmi podobného charakteru. Rezervační systém pro plánování časových oken nakládky a vykládky, automatizace procesních kroků předcházejících samotné obsluze nákladního vozu a procesů následujících,“ pokračuje Michal Vaniš. Organizace přepravních kapacit je možná pomocí souboru hardwarových prvků, jako jsou automatické vrátnice, samoobslužné kiosky, slot monitory ve skladech nebo informační externí LED panely. Samotní řidiči mohou být informováni formou SMS notifikací. Ostatní účastníci zapojení do systému jsou o provedených procesních krocích notifikováni v reálném čase. „Zmíněné řešení je schopné takřka okamžitě šetřit provozní náklady a zrychlit obsluhu na příjmu a expedici,“ zdůrazňuje Michal Vaniš. Zvýšení konkurenceschopnosti lze provést různými způsoby. Yard management řešení uzpůsobené na míru dané firmě je jedním z kroků, který se stává nezbytným zejména v místech s velkým průtokem zboží.

Využívá se technologie RFID i GPS

K inovacím yard management systémů z uplynulých let lze podle Petra Šmidlíka zařadit např. rozpoznávání registračních značek, vybavení řidiče mobilním terminálem, který jej navádí a současně sleduje jeho polohu v rámci areálu, nebo systém automatického navádění pomocí světelných ukazatelů. „Ke zvýšení rychlosti a transparentnosti řízení YMS v reálném čase přispívá nasazení technologie RFID tagů pro automatickou identifikaci například oblastí parkovacích míst či jednotlivých návěsů (nejen technologie UHF, ale i využití aktivního RFID). S rozvojem přesnosti technologie GPS sledovacích zařízení je možné určit polohu vozidla či kontejneru s tolerancí zhruba jeden a půl až dva metry, což je dostatečné k přesnému navádění,“ konkretizuje Petr Šmidlík.

Skutečnost, že s postupující mírou automatizace logistiky se rozšiřuje využití „staronové“ technologie RFID, potvrzuje i Rostislav Schwob. „Tím se zrychluje proces nakládky nebo vykládky,“ doplňuje.

Téměř bez lidského zásahu

Technologické novinky na poli yard management řešení jsou podle Michala Vaniše nezbytností a často vycházejí z potřeby firem. Tlak na inovace posouvá možnosti optimalizace rychle vpřed, přičemž jedním z hlavních benefitů pro firmy je prakticky plná automatizace právě za pomoci komplexního yard managementu.

„Při příjezdu řidiče k hranici areálu na vrátnici obstará evidenci vozidla kamera načítající registrační značku vozidla spolu s automatickou závorou, která po ověření informací vpustí vozidlo do areálu,“ popisuje Michal Vaniš. V případě, že řidič nebo SPZ vozidla nejsou registrovány pro vjezd, operaci je možné provést na samoobslužném kiosku. Externí LED panely navigují řidiče na odstavné parkoviště. Ve chvíli, kdy je připraveno zboží pro expedici nebo místo pro příjem, obdrží řidič SMS zprávu s instrukcemi. Externí LED panel naviguje řidiče na místo obsluhy. Obsluha ve skladu v mezičase obdržela informaci z vrátnice, že je vozidlo v areálu a připravila zboží nebo místo pro vykládku. Obsluha vozu probíhá ve spojení s vychystávacím systémem dané firmy, je měřena doba trvání obsluhy a porovnáno množství zboží se skutečným stavem. Průvodní doklady k nákladu jsou automaticky vyhotoveny bezprostředně po dokončení obsluhy vozu bez zásahu lidské síly. Vozidlo pak opouští areál přes automatickou vrátnici. „Technické vybavení, propojení s informačními systémy a hardwarovými prvky umožňují snížit potřebu lidského zásahu do procesu obsluhy přepravních kapacit na to nejnutnější minimum,“ dodává Michal Vaniš.


„Konkurenceschopná a progresivní logistika“

Konkurenceschopnost a progresivita moderní logistiky stojí na schopnosti co nejefektivněji využít technickou vybavenost společně s manažerskými a plánovacími schopnostmi. Do hodnocení kompletní logistiky se dostaly i nové parametry jako například ohled k životnímu prostředí, společenská odpovědnost či způsob jednání se zákazníky a partnery. Myslím, že pro budoucí vývoj YMS je důležité mít neustále na zřeteli, že pojmy jako spolehlivost, rychlost, proaktivita, inovace a šetrnost v tomto ohledu znamenají uvážené investice do IT řešení a neplýtvání náklady.

Petr Šmidlík, head of IT, Yusen Logistics (Czech)


Článek připravil: David Čapek

 

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Komerční sdělení

Efektivní logistika a udržitelná budoucnost s CHEP

CHEP úzce spolupracuje se svými partnery na budování chytřejších a udržitelnějších dodavatelských řetězců. Partnerství s TAMDA Foods je ukázkou toho, jak může dobře nastavená spolupráce přinášet měřitelné výsledky v oblasti udržitelnosti. Díky využívání poolingového modelu CHEP, který je založený na sdílení a opakovaném použití kvalitních palet, se společnosti Tamda podařilo zefektivnit logistiku a zároveň snížit […]

Pod taktovkou společnosti Gridarch roste v Mošnově logistické centrum BMW Group

V rámci III. fáze Ostrava Airport Multimodal Parku (OAMP) vyrůstá v Mošnově logistické centrum automobilky BMW Group o celkové ploše více než 123 000 metrů čtverečních. Jeho pilotní provoz by měl být zahájen v polovině roku 2026. BMW Group bude z Mošnova své výrobní komponenty do zámoří – především do Asie a do Ameriky. „Díky […]

Aimtec získal prestižní titul Czechia Best Managed Company 

Společnost Aimtec se stala držitelem ocenění pro nejlépe řízené firmy v Česku v rámci šestého ročníku Czechia Best Managed Companies, který každoročně pořádá společnost Deloitte. Program oceňuje české soukromě vlastněné firmy, které vynikají v oblasti řízení, strategie, inovací a firemní kultury. Odborná porota složená z podnikatelů, novinářů, zástupců akademické sféry či odborníků na rodinné firmy a právo […]

M2C Innovis posouvá bezpečnost čerpacích stanic na novou úroveň. S MOL nasazuje technologii Fog Cannon

Představte si situaci: v nočních hodinách se na čerpací stanici vloupá pachatel s úmyslem krást. Sotva však překročí práh pokladní zóny, aktivuje se alarm. V mžiku se spustí zařízení skryté za pokladnou – během několika vteřin je prostor zahalen neprostupnou mlhou. Pachatel ztrácí orientaci, nic nevidí, nemá možnost krást ani poškodit zařízení čerpací stanice. Vystrašený […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Systémy logistiky, který každou středu přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění v logistice.



Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required