ROHLIG SUUS Logistics na českém trhu stále roste
Logistické společnosti hrají v moderní ekonomice klíčovou roli, a přestože mnohé z nich prosperují v příznivém prostředí, existují i ty, které musely čelit výzvám méně příznivých podmínek. Tento článek se zaměřuje na příběh jedné takové společnosti, která překonala mnohé překážky a dosáhla úspěchu navzdory obtížným okolnostem. Na naše dotazy odpovídá jednatel Jiří Chládek.
Společnost ROHLIG SUUS Logistics CZ je původem polskou rodinnou společností s více než 30letou tradicí. Co bylo důvodem otevření pobočky v České republice?
Těch argumentů bylo několik. Zcela jistě enormní růst naší společnosti v Polsku, která se za dobu svého působení zařadila mezi TOP 5 největších a nejúspěšnějších logistických firem. Dále pak strategie stát se silným hráčem na celoevropském trhu, což vedlo k postupnému otevření poboček nejen v ČR, ale i na Slovensku, v Maďarsku, Rumunsku, Slovinsku a Kazachstánu. A také vize poskytovat vysoce kvalitní logistické služby a flexibilně se přizpůsobovat potřebám zákazníků na místních trzích. Navíc je Česká republika skvělým logistickým uzlem pro region CEE.
Vaše společnost slaví letos 6. výročí od zahájení provozu v ČR. Jakých těch 6 let bylo a co připravujete do budoucna?
Byly rychlé, plné změn a výzev, nových lidí. Začali jsme v březnu 2018 od nuly, pouze s registrací firmy v ruce, ale s podporou naší polské mateřské společnosti, a to ve dvou pobočkách – v Praze a v Ostravě. Postupně jsme dali dohromady základní tým a vše potřebné k tomu, abychom v květnu 2018 odvezli první zásilku. Hned od počátku jsme se snažili nabízet veškeré přepravní služby – silniční, letecké, námořní i železniční přepravy. Postupně se firma rozrůstala, přibývaly nové produkty a nové pobočky. V roce 2019 jsme zahájili provoz první silniční sběrné linky z Polska, pak následovaly další země. V roce 2021 jsme zavedli vlastní sběrné námořní linky (LCL) z Číny. Rozvinuli jsme servis 4PL, kdy můžeme našim zákazníkům poskytovat služby šité na míru. Postupně jsme otevřeli další pobočky – v Praze na letišti, Plzni, Benešově a v roce 2022 i náš první sklad o rozloze 12.000 metrů čtverečních v Brně. Ten se věnuje primárně kontraktní logistice a distribuci zboží do okolních států. V roce 2022 jsme dosáhli obratu více než 500 milionů Kč v počtu více než 60 zaměstnanců.
Tím ale náš příběh neskončil. V rámci strategie našeho majitele posunout se kupředu ještě o trochu rychleji, koupila naše společnost v loňském roce úspěšnou českou firmu Joppa Logistics zaměřenou primárně na silniční kusové přepravy. Tím jsme zdvojnásobili svůj obrat, překročili počet 150 zaměstnanců a rozšířili svoji působnost o pobočky v Brně, Zlíně a Olomouci. V blízké budoucnosti se chceme zaměřit na rozvoj našich celních a intermodálních služeb.
Co vás ve vašem rozvoji nejvíce posunulo dál a naopak, co bylo největší výzvou či brzdou vašeho rozvoje?
Nejvíce nás vždy posunuli naši zaměstnanci – jejich zkušenosti a chuť dělat věci jinak. Dále pak, jak jsem již zmínil, podpora naší mateřské společnosti a její extrémní zaměření na rozvoj a růst.
Brzd, které bylo v naší moci ovlivnit, bylo málo. Nejvíce překážek přišlo zvenčí – negativní vývoj trhu, ekonomická krize, válečný konflikt na Ukrajině. Nicméně tyto překážky působí nejen na nás, ale i na všechny naše konkurenty. Vždy jsme se snažili v těchto výzvách najít nějaký prostor pro náš růst.
Zmínil jste fúzi se společností Joppa Logistics. Byla již dokončena?
Právně byl celý proces fúze ukončen k 2. 4. 2024, fakticky bude ale celá integrace ještě nějakou dobu probíhat. Naší hlavní snahou bylo nejprve se vzájemně poznat, nedělat unáhlené změny a do budoucna co nejvíce stavět na tom nejlepším z obou firem. Velkou výhodou pro nás všechny byl fakt, že se v obou firmách sešli skvělí lidé.
Jak byste s odstupem času zhodnotil fungování společnosti po 6 letech?
Přiznám se, že když jsme zde začínali, netušil jsem, kam až se naše firma za 6 let posune. Nikdy jsme takový růst neplánovali, ale když rádi tvoříte něco nového a máte k tomu plnou podporu, pak zastavit se na místě prakticky nejde. Jinými slovy – zastavit se znamená okamžitě ztrácet.
Je obrovský rozdíl v řízení firmy o 20 nebo o 150 zaměstnancích s miliardovým obratem, proto jsme se zejména poslední rok věnovali budování nové struktury firmy, rozšíření týmu vedení, budování středního managementu, posílení role klíčových lidí apod. Co si ale bez ohledu na velikost firmy nenecháme vzít, je skutečnost, na které je založena podstata celé naší skupiny. Je jí rodinná atmosféra, pružnost a orientace na spokojenost našich zákazníků a na rozvoj.
Celkově tedy nemohu toto krátké období hodnotit jinak než velmi pozitivně, a to hlavně díky našemu týmu zaměstnanců, důvěře našich klientů a podpoře naší mateřské společnosti.
Příběh této logistické společnosti nám připomíná, že i v nepříznivých podmínkách lze dosáhnout úspěchu. Díky odvaze, inovaci a neustálému úsilí se společnosti podařilo překonat mnohé překážky a stát se předním hráčem na trhu. Jejich příběh může ostatní inspirovat k hledání nových cest a řešení v jejich vlastních podnikatelských záměrech.
www.suus.com