Michal Vaniš: Zajištění oboustranné výměny dat je náročná disciplína, ale také výrazný trend
Nástroje pro usnadnění komunikace s dodavateli a zajištění transparentního předávání informací v reálném čase jsou ve firmách stále žádanější. „Hledají možnosti digitalizace výměny přepravních dokumentů a rychlé výměny například fotodokumentace. Získaná data chce zákazník centralizovat do nejlépe jednoho interního informačního systému. V neposlední řadě považuje mnoho firem za klíčový kvalitní reporting s návazností na další optimalizace,“ říká v rozhovoru pro portál Systémy Logistiky Michal Vaniš, sales director ve společnosti Time Slot Control.
Jaké spatřujete klíčové trendy současnosti v oblasti IT řešení pro řízení a plánování dopravy ve firmách?
V době, kdy se každý článek dodavatelského řetězce musí vypořádat s vysokým počtem událostí měnících dlouho zažitá pravidla a řád, jsou změny přijímány rychleji a klidněji. Situace si takový přístup žádá. Zájem o funkcionality a požadavky zákazníků napříč kontinenty i obory nám dávají jasné indicie o směrech, kterými se obor vyvíjí. Transparentní a rychlá komunikace, datová konsolidace a kvalitní výstupy použitelné pro zlepšovací proces.
Firmy volají po nástrojích, které jim usnadní komunikaci s dodavateli a zajistí transparentní předávání informací v reálném čase. Hledají možnosti digitalizace výměny přepravních dokumentů a rychlé výměny například fotodokumentace. Získaná data chce zákazník centralizovat do nejlépe jednoho interního informačního systému. V neposlední řadě považuje mnoho firem za klíčový kvalitní reporting s návazností na další optimalizace.
V čem obvykle spočívají požadavky firem na tato řešení? Jakou například zpravidla požadují návratnost investice?
S velkým odstupem lze definovat dva základní tábory. Lehká, jednoduchá, rychle implementovatelná řešení, usnadňující každodenní provoz příjmu, expedice či dopravy v celém areálu. Druhý tábor je samozřejmě protipól ve formě robustních řešení, která si poradí se spoustou proměnných, obsahují několik integrací do firemních informačních systémů a dochází k ovládání hardwarových prvků, automatizaci a digitalizaci v maximální možné míře. Realita je často kombinací výše zmíněného. Modulární koncept našeho řešení nám umožňuje sestavit produkt na míru potřebám v jakémkoliv provozu. Požadavky kopírují současné trendy. Firma je nucena vnějšími vlivy zefektivnit současné nastavení procesů týkajících se odbavení přepravních kapacit. Často v reakci na zvýšení produkce nebo potřeby svého zákazníka.
Trefně jste zvolil doplňující dotaz. Každý nákup řešení rezervace časových oken nakládky a vykládky nebo komplexního yard management systému (YMS) je pro zákazníka forma investice, od které také správně očekává návratnost. V Time Slot Control máme nastavenou velmi transparentní cenovou politiku a na základě této skutečnosti jsme schopni zákazníkům ještě před podpisem licenční smlouvy spočítat návratnost vložených finančních prostředků.
Co je zásadní pro integraci těchto systémů s dalšími informačními systémy ve firmě, včetně efektivních datových přenosů?
Zajištění oboustranné výměny dat za účelem odstranění přepisování údajů z jednoho systému do druhého je náročná disciplína. Zároveň jde o jeden z trendů poslední doby. Firmy si uvědomují přínosy ve formě nepřehlédnutelné úspory času svých zaměstnanců. Dostupné technologie nám dovolují propojit aplikaci Time Slot Control takřka s každým interním systémem. Máme mnohaleté zkušenosti s integrací do robustních interních informačních systémů standardizovaných i na míru nebo interně zákazníkem vyvinutých. Zásadní je pro nás vždy oboustranná připravenost takových řešení data přenášet.
Čím případně argumentují firmy, které jakékoliv pokročilejší řešení v tomto směru odmítají a spoléhají se dosud na Excel a podobně? Co jim na to říkáte vy, respektive vaše společnost?
V praxi se s odmítavým stanoviskem samozřejmě setkáváme, jen v trochu jiném kontextu. Odmítají nás firmy, které zatím nedosáhly bodu zlomu v místech příjmu a expedice. V takových případech ve spolupráci se zástupci firmy stav pravidelně monitorujeme. Ve vhodnou chvíli v budoucnu zpravidla dochází k nasazení aplikace Time Slot Control.
Naše cílová skupina jsou úspěšné společnosti s velkým objemem zakázek nebo výrobní kapacitou. Firma, která je schopná zobchodovat denně několik plně naložených kamionů zboží. Výrobní podnik, který zpracuje velké množství vstupních surovin a vyprodukuje velké objemy výrobků. Ve chvíli, kdy se taková firma rozhodne naprosto iracionálně nedržet krok v optimalizaci a zjednodušování svých procesů, přestává být konkurenceschopná. Aby má odpověď nebyla vyhýbavá, s takovými reakcemi se nesetkáváme.
Do jaké míry se v rámci systémů pro řízení dopravy uplatňují cloudová řešení? Přetrvává obava některých firem ohledně bezpečnosti, tedy zdráhají se „mít data někde v cloudu“, a ne na svých serverech?
V oblasti řízení dopravy se cloudová řešení stávají stále více běžnými a nabízejí mnoho výhod zejména v oblasti efektivity, škálovatelnosti, přístupnosti a nákladů. Cloudová řešení umožňují snadnější škálování infrastruktury dle potřeby. To je pro naše zákazníky jeden z klíčových faktorů, protože mohou rychle reagovat na změny poptávky a rozšiřovat své kapacity. Možnost přístupu k datům a funkcím odkudkoliv a kdykoliv může zvýšit efektivitu a zrychlit reakční dobu na nenadálé události.
Máte pravdu, že největší obavy z nasazení se koncentrují u bezpečnosti. Nicméně většina poskytovatelů cloudových řešení investuje značné prostředky do bezpečnostních technologií a certifikací, což může vést k větší míře zabezpečení, než je tomu v případě interních serverů. Otázka nákladů také hraje ve prospěch cloudu, kdy firmy mohou místo investic do vlastní infrastruktury podpořit svůj byznys.
Jak vidíte perspektivu cloudových řešení do budoucna? Lze očekávat, že budou stále rozšířenější?
Celkově lze říci, že mnoho firem v oblasti řízení yard managmentu a časových oken přechází na cloudová řešení, ale existují firmy, které z důvodu bezpečnostních obav nebo specifických požadavků upřednostňují tradiční interní servery. Trend však směřuje k větší adopci cloudových technologií v tomto odvětví.
Připravil: David Čapek