ASRS: Pomocník v kapacitě i rychlosti
Trh automatizovaných zaskladňovacích a vyskladňovacích systémů typu ASRS se proměňuje v důsledku rostoucího důrazu veřejného i soukromého sektoru na udržitelnost, zvládání nedostatku pracovních sil a rychlejší vyřízení objednávky spotřebitelů, kteří očekávají dodání ve stejný nebo následující den.
Přinášíme vám článek z časopisu Systémy Logistiky 205 (květen–červen 2023). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném časopisu. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je pro uživatele logistických služeb zdarma.
ASRS (Automatic Storage and Retrieval System) jsou automatizované systémy pro skladování a výdej materiálu v intralogistice. Systémů a jejich variant může být velké množství, ale v zásadě je můžeme rozdělit do několika kategorií v závislosti na konfiguraci a způsobu manipulace. Vysokoregalové sklady (High-Bay Storage Systems) jsou obvykle součástí sil o výškách mnoha desítek metrů. Výška samotná není pravidlem, pravdou však je, že s výškou systému se zrychluje návratnost investice. Tyto budovy (resp. jde o opláštění samotné technologie) mají v sobě vysoké regály, které obsluhují jeřábové zakladače. Podobný systém mají v Česku např. společnosti Škoda Auto, Coca-Cola HBC, Plzeňský Prazdroj, Nexen Tires, Marlenka, Brose CZ, Magna Exterior, Budějovický Budvar či Kaufland.
Dále existují tzv. miniloady (Miniload Storage Systems). Pracují na podobném principu jako výše popsané zařízení. Jen skladovací jednotkou nejsou palety či gitterboxy, nýbrž standardizované přepravky většinou typu KLT. V nich se skladuje menší kusové zboží nebo zboží v sekundárním balení. Miniloady bývají rychlejší a flexibilnější než vysokoregalové vozíky, což je výhodné pro manipulaci s menšími předměty. Na druhou stranu je při vstupu třeba depaletizace zboží nebo materiálu. V Česku podobné systémy fungují např. ve společnostech Škoda Auto, Kiekert-CS, makro cash & carry, Toyota Tsusho CZ, ViaPharma, Kaufland, Sportisimo či Brose CZ.
Další kategorií ASRS jsou shuttle systémy opět v různých variantách. Hlavní manipulaci zajišťují vozíky v příslušných patrech systému, které zboží přivezou na určenou pozici, nebo jde o kombinaci s válečkovými dopravníky. Shuttlové systémy mohou zaskladňovat plastové přepravky, palety, ale i lepenkové krabice či větší kusové zboží. U nás má shuttly např. Datart, Madeta, Rudolf Jelínek či SVS.
V poslední době se prosazují systémy kubického skladování, které mají základní rastr, po němž se pohybují robotické jednotky, a hloubku, kterou tvoří stohy plastových přepravek na sobě. U nás se v tomto směru prosazuje zejména značka AutoStore. Tyto systémy provozují např. ve firmách Rohlik.cz, Continental Automotive, Malfini, Alza.cz, Euromedia či el nino.
Dalším systémem z této kategorie jsou ACR (Autonomous Case-handling Robot). Jde vlastně o kombinaci AMR, který zajišťuje horizontální pohyb, a nástavby, jež umožňuje vertikální dopravu plastových přepravek, ale také lepenkových krabic nebo kusového zboží (např. pneumatik). ACR se pohybuje autonomně po skladu, zaskladňuje do stacionárních policových regálů, vyskladňuje a dopravuje zboží či materiál k předávací stanici. ACR u nás funguje třeba ve skladu společnosti Dextrum Fulfillment. Místní instalace od Hai robotics dosahuje do výšky pět metrů, ale katalogy ukazují model s teleskopem, který sáhne až do výšky 10 metrů.
Hlad po produktivitě
ASRS se samozřejmě nehodí do každého skladu. Vhodné jsou především pro zákazníky s dostatečnou světlou výškou stavebního objektu, která se u skladu na přepravky pohybuje alespoň okolo 10 metrů a u paletových systémů alespoň 20 metrů. „Dalším předpokladem jsou standardizované skladovací jednotky, tedy industriální nebo europalety, případně jejich kombinace, plastové přepravky nebo papírové krabice. Potřeba dostatečného výkonu a nasazení technologie ve vícesměnném provozu je v automatizaci standard bez ohledu na použití konkrétního systému,“ říká Jan Rindt, obchodní ředitel společnosti Körber Supply Chain.
Jörg Ziesmann, head of sales channels & partners EMEA společnosti Dematic, uvádí: „Cílovou skupinou pro tyto systémy jsou společnosti, které potřebují zahuštěný, stabilní a vysoce propustný systém pracující na principu goods-to-person. Hlavním motorem je zejména zvýšení produktivity a přehled o zásobách na pozadí nedostatku pracovních sil.“ ROI podle něj není jediným rozhodovacím faktorem. „Jde spíše o dobu zhodnocení investice, tedy jak dlouho trvá, než zákazník svou investici zhodnotí, a náklady ušlé příležitosti. Jednoduše řečeno, o co přijdu, když už nebudu moci dodávat zboží, protože v mém distribučním centru nemám dostatek pracovních sil,“ poznamenává Jörg Ziesmann.
„Výroba a distribuce zboží, zejména v odvětvích, jako jsou elektronický obchod, maloobchod a velkoobchod, spotřební zboží, potraviny, léčiva a kosmetika,“ vyjmenovává odvětví a obory, pro které se hodí ASRS, Andrzej Włodarczyk, COO společnosti Nedcon Sales. Další vhodné aplikace jsou podle něj ukládání a archivace dat, dokumentů nebo médií, zejména v odvětvích, jako jsou vzdělávání, knihovny, veřejná správa, armáda a zdravotnictví. A připomíná, že už v roce 1996 vybavil Nedcon systémem miniload polskou Knihovnu Slezska. ASRS nachází uplatnění také v kategorii zpracování a balení potravin, zejména pak masném, mlékárenském pekárenském či nápojovém průmyslu.
Vyspělejší technika a více integrace
Jaké se projevují trendy v této oblasti? „Pokud lze o neustálém technickém vývoji hovořit jako o trendu, pak je možné zmínit zvyšující se energetickou efektivitu za pomocí optimalizace hmotnosti a použití nejmodernějších pohonných a řídicích prvků, laserové navigace a kamerového systému sledujícího manipulační prostor zakladače, který umožňuje snadnou a rychlou diagnostiku v případě detekce překážky ve výškách,“ vysvětluje Jan Rindt. A dodává: „Samotný mechanický koncept zakladače buď v kombinaci s teleskopickými vidlemi, vidlicí twister pro přepravky nebo lepenkové boxy, případně se shuttle vozíkem obsluhujícím hlubší skladovací kanály s paletami, zůstává již řadu let stejný.“ Svůj pohled na vývoj přidává také Jörg Ziesmann: „Dnešní podniky musí být co nejpružnější, udržitelné a nejlépe automatizované, aby mohly čelit nejnaléhavějším výzvám. Uspějí pouze technologie a dodavatelé automatizace, kteří dokážou spolupracovat a jsou přizpůsobiví. Nejedná se pouze o AutoStore, i když AutoStore byl převratnou inovací na tradičním trhu ASRS. Brzy ale musí proběhnout spolupráce s dalšími horizontálními technologiemi.“ Osobně se prý považuje za velkého fanouška ACR (AMR / ASRS).
Z dalších trendům můžeme zmínit pokroky v oblasti flexibility, modularity a škálovatelnosti řešení, integraci s dalšími mechanismy, propojení se systémy řízení skladu, prediktivní analytiky, AI či blochchainu nebo zlepšování bezpečnostních opatření.
Andrzej Włodarczyk považuje za nové trendy vývoj digitálních dvojčat a dodává: „Stále populárnější je také využívání cloudových nativních aplikací, integrace automatizovaných skladových systémů s dalšími technologiemi a řešeními jako umělá inteligence, strojové učení, internet věcí nebo rozšířená realita.“
Čeká se další růst
Podle něj trh ASRS v České republice a zemích východní Evropy poroste o 7–10 % ročně. „Jak pandemie covid-19, tak nyní válka na Ukrajině mají zásadní vliv na rozhodování uživatelů o zavedení automatizovaných systémů,“ míní. Výzkumná agentura ABI Research se zaměřila na používání ASRS v MFC (tedy mikrofulfillmentových centrech retailerů). Podle jejích zjištění tržby z ASRS v tomto segmentu dosáhnou do roku 2027 miliardy amerických dolarů.
„Repetitivní činnosti bez lidí“
Automatizace může nahradit některé pracovníky, kteří vykonávají manuální, opakující se nebo nebezpečné úkoly, jako jsou vychystávání, třídění nebo přesun zboží. To může snížit náklady na pracovní sílu, zvýšit produktivitu a zlepšit bezpečnost, ale může to také způsobit nezaměstnanost nebo nedostatečnou zaměstnanost pracovníků s nízkou kvalifikací. Zároveň může automatizace vytvořit nová pracovní místa, která dříve ve firmách neexistovala, jako jsou operátoři robotů, technici údržby, vývojáři softwaru nebo datoví analytici. Tato pracovní místa mohou vyžadovat jiné dovednosti, kvalifikaci nebo umístění než stávající pracovní místa, což vytváří výzvy a příležitosti pro pracovníky a zaměstnavatele, aby vyhověli jejich potřebám a preferencím. Automatizace je budoucností ve firmách, kde se jedná o opakující se procesy, velké množství zásilek a potřebu velmi rychlého doručení B2C.
Andrzej Włodarczyk, COO, Nedcon Sales
Článek připravil: Stanislav D. Břeň