logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru SL News
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru e-letteru
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Ve čtvrtém červnovém týdnu vychází další číslo časopisu Systémy Logistiky. Která témata a články...
  • Městská logistika balancuje mezi snem o bezemisním doručováním drony a tvrdou realitou...
  • Spediční a logistická společnost LogEx Logistics plánuje otevření nové pobočky v Plzni. Jde o ...
  • Yusen Logistics využije ve svém distribučním centru britském Northamptonu o rozloze téměř 111...

Nákladní elektrokola jsou „in“. Jak zvolit nejvhodnější?

19. září 2023
Názory a analýzy 0
1500
Nákladní elektrokola jsou „in“. Jak zvolit nejvhodnější?

Nákladní elektrokola jsou „in“. Jak zvolit nejvhodnější?

Elektrická kola určená pro převoz nákladu získávají stále větší popularitu. Využití nalézají zejména v centrech měst, kde přinášejí řadu výhod včetně lokálně bezemisního doručování a jsou pozitivně vnímána nejen konkrétními zákazníky, ale i širokou veřejností. Co by se mělo brát v potaz při pořízení nákladního elektrokola?

Přinášíme vám článek z časopisu Systémy Logistiky 206 (červenec–srpen 2023). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném časopise. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je pro uživatele logistických služeb zdarma.

V první řadě záleží na tom, za jakým účelem si chce určitá společnost nákladní elektrokolo pořídit. Jestli se jedná o doručování balíků, rozvoz jídla na objednávku nebo třeba přesuny řemeslníka mezi zákazníky. Obdobně je důležité, o jak velké flotile firma uvažuje. Tedy zda jde o jedno kolo pro rozvoz podnikatele či malé firmy nebo desítky kol pro větší společnost. Řešení konkrétních potřeb a požadavků jsou na trhu k dispozici.

V úvodní analýze je vhodné zaměřit se na délku a profil denní trasy jednoho kola. Je rozdíl, jestli má kolo denně ujet třeba 150 kilometrů nebo jen 20 kilometrů. „Profil tras nepodceňujte, protože to má vliv na kapacitu baterie a správný výběr motoru. Takové nákladní kolo, které vás nedokáže vytáhnout i s nákladem na Petřín, pokud tam potřebujete, je vám na nic. Jiná situace bude samozřejmě například v Hradci Králové, kde si můžete bez obav dovolit vybrat slabší motor i baterii,“ upozorňuje Alda Linhart, marketing manager ve společnosti Azub Bike, na rozdíly mezi kopcovitým a rovinatým terénem.

Dále je zapotřebí si uvědomit, jaký náklad chce firma vozit, a to jak z pohledu celkové hmotnosti, tak i velikosti jednotlivých položek. To má vliv na výběr kola z hlediska celkové nosnosti a příslušenství (nosiče, boxy, velkokapacitní brašny). Pokud firma potřebuje větší kapacity, běžně se za elektrokolo dá připojit vozík, který celou kapacitu soupravy vydatně rozšíří. Ten může být vybaven i dalším přídavným elektromotorem.

Podstatnou stránkou provozu nákladních elektrokol je také jejich parkování či uskladnění. Někteří výrobci tento aspekt zohledňují a vertikálním parkováním jejich nákladního kola lze ušetřit až 50 % potřebné parkovací plochy.

Sázka na kvalitu

Při výběru se rozhodně vyplatí zaměřit se na kvalitní nákladní kola od zavedených značek, prodejců a s kvalitními komponenty (motor, baterie). „Taková kola vám budou sloužit dlouhou dobu. Existují testovací normy pro nákladní elektrokola a rozhodně bych doporučil kupovat jen kola, která prošla evropským testováním,“ radí Alda Linhart.

Které parametry nákladního elektrokola patří k nejdůležitějším? „Srdcem“ takového kola je samozřejmě elektromotor, kde je klíčovým parametrem jeho kroutící moment. Podstatná je i kapacita baterie, přičemž zajímavou možností je rozšíření sestavy o další baterii. Díky ní je možné zvýšit dojezd nákladního elektrokola až na dvojnásobek. Na jízdní vlastnosti kola a celkovou nosnost pak má zásadní vliv stavba rámu.

Kvůli bezpečnosti je zvláštní pozornost potřeba věnovat kvalitním brzdám. „Tady je na místě výběr toho nejlepšího, protože rozjeté naložené nákladní kolo musíte umět zabrzdit,“ poznamenává Alda Linhart.

V neposlední řadě může mít na výběr elektrokola vliv nabídka příslušenství. Někteří výrobci nabízejí jedinou a konkrétní sestavu, ti pokročilejší dodávají ke svým modelům širokou škálu rozšíření. Díky tomu lze kolo používat v různých variantách a snadno jej uzpůsobit změně podmínek.

Nepodceňte servis a údržbu

Při výběru konkrétního nákladního elektrokola není podstatná jen samotná pořizovací cena a parametry, ale je nutné myslet také na provoz. V daném ohledu je důležitý lokální servis a dostupnost náhradních dílů. Lze konstatovat, že nejdůležitějšími zásadami pro zdárný provoz těchto kol je pravidelný servis a běžná údržba. Nákladní kola jsou konstruována tak, aby vydržela v dlouhodobém každodenním provozu, je však nutné je v závislosti na najetých kilometrech nebo hodinách kontrolovat a v případě potřeby odvézt k odbornému servisnímu zásahu.

V každém případě je vhodné vyzkoušet si elektrokola „na vlastní kůži“ v provozu. Renomované značky mají k dispozici modely na otestování a zájemcům je zpravidla ochotně zapůjčí. V případě nákupu většího množství kol také může být vhodná „pilotní sada“ pro několik málo zaměstnanců. Po nějakém čase může firma zhodnotit, zda je výběr správný, a realizovat větší nákup.

Příklad z praxe: Malé zásilky i palety

Konkrétně logistický provider Dachser Czech Republic doručuje vybrané zásilky prostřednictvím nákladních elektrokol v Praze a Hradci Králové. Čím se řídil při jejich výběru? „Hlavními kritérii byl dojezd kola a jeho rozměry tak, aby kolo splňovalo podmínky pro užívání cyklostezek, jeho celková nosnost a nákladová kapacita jak pro malé zásilky, tak pro rozvoz palet. Chtěli jsme unifikované tažné zařízení pro možné operativní přepojení přívěsu a řešili jsme také ochranu přepravovaných zásilek před povětrnostními vlivy,“ přibližuje kritéria výběru Jan Polter, obchodní ředitel Dachser Czech Republic, s tím, že partnerem pro zajištění cyklopřeprav se stala společnost 4AVs.eu. Aktuálně používaný model elektrokola s nosností až 300 kg nasazený v obou zmíněných městech je osazen dvěma boxy pro balíkové a kusové zásilky. Doplňuje jej přívěs pro jednu europaletu, který zaručuje jednoduchou manipulaci a umožňuje dodání paletové zásilky ke koncovému příjemci bez pomoci manipulační techniky.

Při provozu nákladních elektrokol je podle Jana Poltera důležité zejména jejich maximální využití, resp. vytížení. „Máme proto stanoven denní cíl s minimálním počtem a hmotností doručených zásilek. Kromě toho vyhodnocujeme na pravidelné měsíční bázi také denní nájezd v kilometrech a celkový čas potřebný pro doručení všech zásilek. Například v Praze jsme ve spolupráci se 4AVs.eu definovali tři doručovací zóny podle vzdálenosti z cyklodepa na Těšnově a nezbytný čas pro rozvoz zásilek,“ vysvětluje. Jedním z kritérií pro výběr trasy je i optimální využívání baterie tak, aby se šetřila energie.


„Dlouhodobá strategie se vyplatí“

Lze říci, že v podstatě na libovolnou přepravu oběžného zboží, která se dnes realizuje v rámci vnitřního města, existuje možnost dopravy na kole bez nutnosti nakládky na automobil či dodávku. Z našeho pohledu je důležitá dlouhodobá strategie, a to jednak personální, řidič elektrokola je trošku jiný typ osobnosti než řidič dodávky, a také funkční, tedy kde bude elektrokolo parkovat, kde se bude nabíjet a kdo se o něj bude starat v případě nutného servisu. Nákladní elektrokolo stejně jako jiný dopravní prostředek určený pro podnikání si na sebe především musí vydělat. Je třeba si zcela bez „zelených brýlí“ spočítat, jestli se zavedení nákladních kol vyplatí. Jedná se o investici minimálně na 5 až 8 let, případně lze samozřejmě využít formu pořízení na operativní leasing. Dopravní potřeba firmy musí být kompatibilní s možnostmi nákladních elektrokol.

Jakub Ditrich, vedoucí, ekolo.cz


Článek připravil: David Čapek

 

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Komerční sdělení

Pod taktovkou společnosti Gridarch roste v Mošnově logistické centrum BMW Group

V rámci III. fáze Ostrava Airport Multimodal Parku (OAMP) vyrůstá v Mošnově logistické centrum automobilky BMW Group o celkové ploše více než 123 000 metrů čtverečních. Jeho pilotní provoz by měl být zahájen v polovině roku 2026. BMW Group bude z Mošnova své výrobní komponenty do zámoří – především do Asie a do Ameriky. „Díky […]

7R nabízí v klíčových lokalitách České republiky novou generaci logistických prostor

7R, přední developer moderních skladových a průmyslových nemovitostí v Polsku a v České republice, posiluje své působení na českém realitním trhu dvěma projekty: 7R Park Lavičky, u dálnice D1 jen 30 minut od Brna, a EQT Park Prague North, na kterém 7R spolupracuje se společností EQT Real Estate, globálním investorem do realit.   Oba parky, […]

Efektivní logistika a udržitelná budoucnost s CHEP

CHEP úzce spolupracuje se svými partnery na budování chytřejších a udržitelnějších dodavatelských řetězců. Partnerství s TAMDA Foods je ukázkou toho, jak může dobře nastavená spolupráce přinášet měřitelné výsledky v oblasti udržitelnosti. Díky využívání poolingového modelu CHEP, který je založený na sdílení a opakovaném použití kvalitních palet, se společnosti Tamda podařilo zefektivnit logistiku a zároveň snížit […]

Aimtec získal prestižní titul Czechia Best Managed Company 

Společnost Aimtec se stala držitelem ocenění pro nejlépe řízené firmy v Česku v rámci šestého ročníku Czechia Best Managed Companies, který každoročně pořádá společnost Deloitte. Program oceňuje české soukromě vlastněné firmy, které vynikají v oblasti řízení, strategie, inovací a firemní kultury. Odborná porota složená z podnikatelů, novinářů, zástupců akademické sféry či odborníků na rodinné firmy a právo […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Systémy logistiky, který každou středu přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění v logistice.



Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required