Tři skladové věže pro specialistu na letecká kola a brzdy
Společnost TP Aerospace vznikla v roce 2008 v Dánsku, od té doby ale otevřela už dvanáct poboček po celém světě s přibližně 500 zaměstnanci. V loňském roce k nim přibyla Česká republika, konkrétně sklad a výroba v průmyslové zóně ve Velké Bíteši. Pro tento provoz pořídila tři vertikální skladovací věže značky Logimat, které ve svém českém závodě vyrábí firma SSI Schäfer.
Přinášíme vám článek z časopisu Systémy Logistiky 209 (leden–únor 2024). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném časopise. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je pro uživatele logistických služeb zdarma.
TP Aerospace opravuje kola nebo brzdy letadel a jejími zákazníky jsou aerolinky provozující letouny značek Boeing nebo Airbus. Letecké společnosti mají kola buď ve svém majetku, nebo jim je TP Aerospace pronajímá, v obou případech se pak stará o jejich údržbu, opravy a provoz (servis MRO). Firma také zajišťuje distribuci náhradní dílů, a to i v případě urgentních dodávek poškozeného kola nebo brzdy přímo na letiště, kde letoun zaznamenal závadu (služba AOG – aircraft on ground).
Ve Velké Bíteši využívá společnost novou halu o ploše 10.000 m2, přibližně 5500 m2 je určených pro sklad, zhruba 4000 m2 pro výrobu a zbytek připadá na administrativní prostory a zázemí. Na příjmu sklad zkontroluje a zaskladní poškozené součástky a materiál a komponenty nutné na jejich opravu. Brzdy a kola se skladují v příhradových regálech (8000 paletových pozic), které jsou obsluhovány retraky.
Tři věže
Malé díly směřují do zbrusu nových skladovacích věží, které dodala společnost SSI Schäfer. V TP Aerospace jsou nyní instalovány a plně funkční tři stroje. Každý má půdorys 11,55m², výšku 9350 mm a 51 polic s jednotkovou nosností 670 kg. Užitečné zatížení věže včetně hmotnosti systémové podložky činí 40 tun. TP Aerospace tak má k dispozici 153 polic po 12 bedýnkách, celkem tedy 1836 KLT.
Dvě skladové věže se nacházejí v blízkosti příjmu, další ve výrobní hale. Supply chain manager firmy Petr Kalouda uvádí, že výhledově by k první dvojici mohly přibýt ještě dva a vytvořit tak miniuličku. Operátor by pak vychystával možná na dopravník, na který by byl navázán nějaký typ automatizovaného vozíku, jenž by součástky převážel do vedlejší části haly, kde probíhá výroba.
Při příjmu je všechno zboží pro Logimaty, které přichází v kartonáži, opatřeno čárovými kódy. Jde většinou o plastové sáčky, které obsahují drobnější součástky. Snahou je mít artikly rozdělené po celých KLT, ale vzhledem k tomu, že výroba je teprve na začátku náběhové křivky, jsou nyní různé položky uloženy i v jedné bedně. Do budoucnosti se zvažuje pořízení insertů či dividerů pro větší KLT nebo nákup dalších beden. „V tuto chvíli se ale jedná o poměrně velkou investici, tak pracujeme s tím, co máme, abychom výrobu co nejdříve rozjeli,“ vysvětluje Petr Kalouda.
Vícestupňový tendr byl online
Tendr byl řízen z Dánska. „Výběrového řízení se účastnilo české obchodní zastoupení SSI Schäfer. Nabízeli jsme zákazníkovi náš produkt SSI Logimat Vertical Lift Module. Celé výběrové řízení probíhalo online prostřednictvím dánské poradenské firmy. Po několika kolech výběrového řízení byla jako vítěz vybrána právě naše společnost,“ přibližuje průběh zakázky Ondřej Šiška, obchodní zástupce společnosti SSI Schäfer, která všechny tři věže vyrobila ve svém závodu v Hranicích na Moravě.
„Instalace Logimatů provedla jedna z našich certifikovaných montážních firem z Lotyšska. Celková délka instalace všech tří strojů činila 12 dnů. Aktuálně jsou Logimaty v procesu a zákazník je plně využívá,“ doplňuje Ondřej Šiška.
Velké plány
Výroba TP Aerospace sestává z několika činností. Většinově se opravují kola letadel. V takovém případě je třeba nejdříve sejmout pneumatiku. Disk potom – v závislosti na míře opotřebení – směřuje do tryskacího zařízení. Po opískování a opravě následují procesy lakování a vytvrzování nového laku při teplotě 70–80 stupňů Celsia. Tento proces se děje ve speciální komoře za přítomnosti lidské obsluhy.
TP Aerospace má k dispozici také sadu diagnostických zařízení, jakou jsou rentgen nebo magnetická rezonance, které dokážou odhalit skryté vady materiálu. Pakliže je disk v pořádku, může být opatřen dalšími součástmi včetně pneumatiky. Nafukování kol při vysokých tlacích se děje ve speciálních drátěných klecích, které mají zamezit negativním následkům možného prasknutí.
Už bylo zmíněno, že do budoucnosti TP Aerospace zvažuje pořízení dalších vertikálních věží. Byť nynější kapacita zcela dostačuje, během dvou let chce firma ve Velké Bíteši navýšit výrobu, a to až na 60 kol za den, čímž by se zařadila mezi nejvýkonnější závody TP Aerospace.
„Dalším krokem je bezpapírová logistika“
Vertikální zakladače zatím nejsou propojeny s WMS ani s vyšší úrovní informačního systému, a tak si jednotlivé police obsluha přivolává manuálně pomocí dotykové obrazovky. Pracovník zboží vyskladní do KLT, zkontroluje, zda odpovídají čísla na papírové výdejce a doručí díly na příslušené pracoviště. Zatím používáme papír, ale v brzké budoucnosti bychom chtěli přejít na kompletně bezpapírovou logistiku. Potom by mohly být vertikální věže propojeny se systémem Quantum Control, jenž TP Aerospace využívá jako WMS.
Petr Kalouda, supply chain manager, TP Aerospace
„Dynamické řešení na principu zboží k obsluze“
Logimat je dynamické řešení pro skladování a vychystávání drobných dílů. Princip zboží k obsluze nabízí vysoký komfort, kompaktní konstrukce snižuje náklady na skladování a spotřebu energie, zkrácení doby strávené přesuny zboží o více než 70 procent, potřebná skladová plocha ve srovnání s konvenčním způsobem skladování je až o 90 procent menší, zvýšení výkonu o více než 20 procent díky automatizovaným procesům a ergonomické konstrukce.
Ondřej Šiška, obchodní zástupce, SSI Schäfer
Článek připravil: Stanislav D. Břeň