Neztrácí čas povídáním s kolegy
Trnavská společnost Boge nasadila ve své intralogistice autonomní vozík pro transport palet. Zvolila řešení Agilox One od společnosti 4IGV, čímž ve čtyřsměnném provozu uspořila personální náklady na čtyři zaměstnance.
Přinášíme vám článek z časopisu Systémy Logistiky 208 (listopad–prosinec 2023). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném časopise. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je pro uživatele logistických služeb zdarma.
Společnost Boge je dodavatelem pro automobilový průmysl a zabývá se vývojem a výrobou komponent, které souvisejí s regulací hluku a vibrací, mechatronikou a lehkými konstrukcemi. Ve světě má 3600 zaměstnanců v jedenácti pobočkách a jedna, konkrétně Boge Elastmetall Slovakia, se nachází na Slovensku. V trnavském závodu firma nedávno nasadila autonomní vozík.
Prvotní nedůvěra rychle vymizela
Slovensko je automobilová velmoc, která v přepočtu na obyvatele vyrábí nejvíce vozů na světě. To vede k tomu, že v autoprůmyslu chybějí pracovníci. Podniky se proto se snaží zaměstnance přesouvat na takové pozice, kde je jejich přítomnost nevyhnutelná, a další operace automatizovat. To byl i případ firmy Boge, která řešila, jak zefektivnit převoz palet uvnitř závodu. Rozhodla se pro vozík Agilox One od společnosti 4IGV, která zajišťuje automatizaci intralogistiky a je mj. dodavatelem skladového řešení IdeaStorage.
Nový vozík nahradil ve čtyřsměnném provozu čtyři pracovníky zaměstnance. „Když jsme se rozhodli automatizovat vybrané logistické procesy, pozvali jsme si více firem, se kterými jsme jednali o možnostech spolupráce. Pro 4IGV kromě zvýšení efektivity a bezpečnosti provozu rozhodla i rychlost implementace vozíku,“ konstatuje Peter Kráľovič, lean manufacturing coordinator společnosti Boge.
S čím Agilox pomáhá? Vozík sváží palety s hotovou produkcí a rozváží nosiče nákladu s nakupovaným materiálem nebo rozpracovanými produkty v mezioperačním režimu. S Agiloxem spolupracují lidští operátoři. „Ze začátku byli k autonomnímu vozíku někteří zaměstnanci nedůvěřiví. Praxe ukázala, že obavy byly zbytečné. Agilox One má totiž vysokou úroveň bezpečnostních prvků, neobáváme se tedy už žádných zranění nebo kolizí. Vidíme, že vozík samostatně, včas a bezpečně vykonává zadané úkoly“ přibližuje praxi Peter Kráľovič.
Namapuje a jede
Vozík se pohybuje do všech stran a na rozdíl od mnoha AGV, která se před překážkou zastaví a vyčkávají na její odstranění, se umí vyhýbat. Z hlediska řízení Agilox využívá technologie RTLS, kdy je schopen si namapovat prostor, ve kterém se pohybuje. Nepotřebuje tedy dodatečné vybavení či úpravu infrastruktury skladu. „Díky dynamické mapě skladu si vozík sám přepočítává novou nejkratší náhradní trasu pro zajištění činnosti, kterou musí vykonat,“ vysvětluje Peter Kráľovič. Namapování prostoru slouží vozíku pro pohyb ve výrobě či skladu, zároveň na sobě má bezpečnostní kamery, které zabraňují možnému střetu s nenadálou překážkou.
V Boge využívají také nástroj Agilox Analytics, který umožňuje detekovat problematické pasáže skladu a mít přehled o jednotlivých pohybech. Tato data lze využít pro další optimalizaci provozu samotného vozíku i uspořádání skladu či výroby.
Bezproblémová implementace
Od první indikativní nabídky po podepsání smlouvy uběhly dva měsíce. Tento čas je neporovnatelný s tím, jak rychle lze nový vozík připravit pro potřebné činnosti. „Programování trvalo něco málo přes pět hodin. Vozík byl poté schopný plnit úkoly, které jsme potřebovali,“ říká Peter Kráľovič.
Uživatelské rozhraní stroje je intuitivní. „V administračním prostředí jsme se dokázali zorientovat velmi rychle, nejzákladnější úkony jsme uměli nastavit zhruba za dvě až tři hodiny. Toto byla velká výhoda, protože jsme nemuseli platit další programátory, což by bylo náročnější i časově. Systém jsme teď schopni spravovat vlastními silami,“ říká Peter Kráľovič.
Součástí implementace byla také úprava dilatace podlah. V místech, kde Agilox vyzvedává a ukládá materiál, došlo k instalaci bezpečnostních zábradlí. Z hlediska organizačního je pozměněn layout skladu a tok materiálu směřující ke sběrným místům. Na vybraných místech jsou také nově kolejnice pro obaly s nestandardními rozměry, což přispělo k tomu, že Agilox může sbírat obaly všech rozměrů z výroby.
V zájmu bezpečnosti byla pro přejezd některých frekventovaných křižovatek zvýšena úroveň hlasitosti bezpečnostního ozvučení. Stejný účel plní nové instruktážní video pro všechny zaměstnance společnosti Boge.
Jedním vozíkem to zřejmě neskončí
Peter Kráľovič uvádí, že ROI je přibližně rok a půl. Relativně rychlá návratnost a dosavadní zkušenosti směřují k tomu, že si do Boge možná pořídí další vozík. „Po naplnění kapacity současného Agiloxu uvažujeme o zakoupení dalšího zařízení, a to v horizontu dvou let nebo podle potřeby logistiky,“ doplňuje lean manufacturing coordinator.
„Lidé vykonávají činnosti s vyšší přidanou hodnotou“
Cílem implementace vozíku Agilox bylo zavedení plynulého materiálového toku. Díky této implementaci jsme mohli zaměstnance, kteří dříve manipulace prováděli, přesunout na jiné činnosti s vyšší přidanou hodnotou. Vozík dělá perfektně svou práci, sám se jezdí průběžně nabíjet a neztrácí čas povídáním s kolegy.
Peter Kráľovič, lean manufacturing coordinator, Boge
Na základě podkladů společností Boge a 4IGV připravil Stanislav D. Břeň