logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru SL News
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru e-letteru
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Areál Arete Park Rokycany I o rozloze přes 22 tisíc metrů čtverečních byl dokončen a poslední...
  • Mezinárodní logistický provider Dachser Czech Republic oznámil obsazení pozice HR Manager:...
  • O investicích v České republice s Gabrielou Hrbáčkovou, AFI „Zájem zahraničních investorů roste...
  • Svého miliontého robota uvedla do provozu společnost Amazon. Stalo se tak v jeho fulfillmentovém...

Neztrácí čas povídáním s kolegy

19. prosince 2023
Případové studie 0
1365
Neztrácí čas povídáním s kolegy

Neztrácí čas povídáním s kolegy

Trnavská společnost Boge nasadila ve své intralogistice autonomní vozík pro transport palet. Zvolila řešení Agilox One od společnosti 4IGV, čímž ve čtyřsměnném provozu uspořila personální náklady na čtyři zaměstnance.

Přinášíme vám článek z časopisu Systémy Logistiky 208 (listopad–prosinec 2023). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném časopise. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je pro uživatele logistických služeb zdarma.

Společnost Boge je dodavatelem pro automobilový průmysl a zabývá se vývojem a výrobou komponent, které souvisejí s regulací hluku a vibrací, mechatronikou a lehkými konstrukcemi. Ve světě má 3600 zaměstnanců v jedenácti pobočkách a jedna, konkrétně Boge Elastmetall Slovakia, se nachází na Slovensku. V trnavském závodu firma nedávno nasadila autonomní vozík.

Prvotní nedůvěra rychle vymizela

Slovensko je automobilová velmoc, která v přepočtu na obyvatele vyrábí nejvíce vozů na světě. To vede k tomu, že v autoprůmyslu chybějí pracovníci. Podniky se proto se snaží zaměstnance přesouvat na takové pozice, kde je jejich přítomnost nevyhnutelná, a další operace automatizovat. To byl i případ firmy Boge, která řešila, jak zefektivnit převoz palet uvnitř závodu. Rozhodla se pro vozík Agilox One od společnosti 4IGV, která zajišťuje automatizaci intralogistiky a je mj. dodavatelem skladového řešení IdeaStorage.

Nový vozík nahradil ve čtyřsměnném provozu čtyři pracovníky zaměstnance. „Když jsme se rozhodli automatizovat vybrané logistické procesy, pozvali jsme si více firem, se kterými jsme jednali o možnostech spolupráce. Pro 4IGV kromě zvýšení efektivity a bezpečnosti provozu rozhodla i rychlost implementace vozíku,“ konstatuje Peter Kráľovič, lean manufacturing coordinator společnosti Boge.

S čím Agilox pomáhá? Vozík sváží palety s hotovou produkcí a rozváží nosiče nákladu s nakupovaným materiálem nebo rozpracovanými produkty v mezioperačním režimu. S Agiloxem spolupracují lidští operátoři. „Ze začátku byli k autonomnímu vozíku někteří zaměstnanci nedůvěřiví. Praxe ukázala, že obavy byly zbytečné. Agilox One má totiž vysokou úroveň bezpečnostních prvků, neobáváme se tedy už žádných zranění nebo kolizí. Vidíme, že vozík samostatně, včas a bezpečně vykonává zadané úkoly“ přibližuje praxi Peter Kráľovič.

Namapuje a jede

Vozík se pohybuje do všech stran a na rozdíl od mnoha AGV, která se před překážkou zastaví a vyčkávají na její odstranění, se umí vyhýbat. Z hlediska řízení Agilox využívá technologie RTLS, kdy je schopen si namapovat prostor, ve kterém se pohybuje. Nepotřebuje tedy dodatečné vybavení či úpravu infrastruktury skladu. „Díky dynamické mapě skladu si vozík sám přepočítává novou nejkratší náhradní trasu pro zajištění činnosti, kterou musí vykonat,“ vysvětluje Peter Kráľovič. Namapování prostoru slouží vozíku pro pohyb ve výrobě či skladu, zároveň na sobě má bezpečnostní kamery, které zabraňují možnému střetu s nenadálou překážkou.

V Boge využívají také nástroj Agilox Analytics, který umožňuje detekovat problematické pasáže skladu a mít přehled o jednotlivých pohybech. Tato data lze využít pro další optimalizaci provozu samotného vozíku i uspořádání skladu či výroby.

Bezproblémová implementace

Od první indikativní nabídky po podepsání smlouvy uběhly dva měsíce. Tento čas je neporovnatelný s tím, jak rychle lze nový vozík připravit pro potřebné činnosti. „Programování trvalo něco málo přes pět hodin. Vozík byl poté schopný plnit úkoly, které jsme potřebovali,“ říká Peter Kráľovič.

Uživatelské rozhraní stroje je intuitivní. „V administračním prostředí jsme se dokázali zorientovat velmi rychle, nejzákladnější úkony jsme uměli nastavit zhruba za dvě až tři hodiny. Toto byla velká výhoda, protože jsme nemuseli platit další programátory, což by bylo náročnější i časově. Systém jsme teď schopni spravovat vlastními silami,“ říká Peter Kráľovič.

Součástí implementace byla také úprava dilatace podlah. V místech, kde Agilox vyzvedává a ukládá materiál, došlo k instalaci bezpečnostních zábradlí. Z hlediska organizačního je pozměněn layout skladu a tok materiálu směřující ke sběrným místům. Na vybraných místech jsou také nově kolejnice pro obaly s nestandardními rozměry, což přispělo k tomu, že Agilox může sbírat obaly všech rozměrů z výroby.

V zájmu bezpečnosti byla pro přejezd některých frekventovaných křižovatek zvýšena úroveň hlasitosti bezpečnostního ozvučení. Stejný účel plní nové instruktážní video pro všechny zaměstnance společnosti Boge.

Jedním vozíkem to zřejmě neskončí

Peter Kráľovič uvádí, že ROI je přibližně rok a půl. Relativně rychlá návratnost a dosavadní zkušenosti směřují k tomu, že si do Boge možná pořídí další vozík. „Po naplnění kapacity současného Agiloxu uvažujeme o zakoupení dalšího zařízení, a to v horizontu dvou let nebo podle potřeby logistiky,“ doplňuje lean manufacturing coordinator.


„Lidé vykonávají činnosti s vyšší přidanou hodnotou“

Cílem implementace vozíku Agilox bylo zavedení plynulého materiálového toku. Díky této implementaci jsme mohli zaměstnance, kteří dříve manipulace prováděli, přesunout na jiné činnosti s vyšší přidanou hodnotou. Vozík dělá perfektně svou práci, sám se jezdí průběžně nabíjet a neztrácí čas povídáním s kolegy.

Peter Kráľovič, lean manufacturing coordinator, Boge


Na základě podkladů společností Boge a 4IGV připravil Stanislav D. Břeň

 

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Komerční sdělení

Systém Dematic Pouch: větší efektivita, méně námahy

Krátké dodací lhůty, rostoucí objem vráceného zboží a integrace online a offline kanálů, to jsou zásadní výzvy, kterým čelí moderní maloobchodní společnosti. Systém závěsných tašek Dematic Pouch jim nabízí efektivní řešení: díky vysoké flexibilitě, ergonomickým pracovištím a inteligentním procesům zajišťuje udržitelné plnění objednávek. Dematic Pouch je efektivní, flexibilní a všestranný Moderní maloobchod je dynamičtější než […]

7R nabízí v klíčových lokalitách České republiky novou generaci logistických prostor

7R, přední developer moderních skladových a průmyslových nemovitostí v Polsku a v České republice, posiluje své působení na českém realitním trhu dvěma projekty: 7R Park Lavičky, u dálnice D1 jen 30 minut od Brna, a EQT Park Prague North, na kterém 7R spolupracuje se společností EQT Real Estate, globálním investorem do realit.   Oba parky, […]

Pod taktovkou společnosti Gridarch roste v Mošnově logistické centrum BMW Group

V rámci III. fáze Ostrava Airport Multimodal Parku (OAMP) vyrůstá v Mošnově logistické centrum automobilky BMW Group o celkové ploše více než 123 000 metrů čtverečních. Jeho pilotní provoz by měl být zahájen v polovině roku 2026. BMW Group bude z Mošnova své výrobní komponenty do zámoří – především do Asie a do Ameriky. „Díky […]

Efektivní logistika a udržitelná budoucnost s CHEP

CHEP úzce spolupracuje se svými partnery na budování chytřejších a udržitelnějších dodavatelských řetězců. Partnerství s TAMDA Foods je ukázkou toho, jak může dobře nastavená spolupráce přinášet měřitelné výsledky v oblasti udržitelnosti. Díky využívání poolingového modelu CHEP, který je založený na sdílení a opakovaném použití kvalitních palet, se společnosti Tamda podařilo zefektivnit logistiku a zároveň snížit […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Systémy logistiky, který každou středu přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění v logistice.



Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required