logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru SL News
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru e-letteru
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Za jízdu po dálnicích a zpoplatněných úsecích silnic I. třídy uhradili dopravci v dubnu 1,598...
  • Developer CTP dokončil v Boru přeměnu bývalého skladu pneumatik na moderní logistické centrum....
  • První čtvrtletí roku 2025 se na českém trhu komerčních nemovitostí neslo ve znamení mimořádné...
  • Alza spouští službu Pošli to AlzaBoxem, která lidem umožňuje posílat balíky mezi více než 2500...

EDI pomáhá zrychlit příjem zboží i další procesy

26. července 2023
IT 0
1214
EDI pomáhá zrychlit příjem zboží i další procesy

EDI pomáhá zrychlit příjem zboží i další procesy

Automatizované zpracování dat ve standardizovaném formátu je podstatou EDI komunikace. Firmám působícím v různých odvětvích přináší její zavedení řadu výhod, zvlášť při velkých objemech elektronicky přenesených a zpracovaných dokladů. Ačkoli penetrace EDI na trhu roste, přesto existují i překážky, jež dosud jejímu masivnějšímu rozšíření brání.

Přinášíme vám článek z časopisu Systémy Logistiky 205 (květen–červen 2023). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném časopisu. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je pro uživatele logistických služeb zdarma.

Implementací co nejvyššího počtu EDI zpráv podporovaných obchodními partnery je možné dosáhnout značných úspor jak finančních, tak i časových. Současně lze minimalizovat chybovost a zaručit vysokou míru bezpečnosti při přenosu zpráv. „Není třeba řešit ani legislativní stránku, neboť EDI komunikace je v souladu se všemi daňovými náležitostmi a předpisy,“ zdůrazňuje Hana Strahlová, EDI manažerka v organizaci GS1 Czech Republic. Firmy pak nezřídka zvažují rozšíření stávajícího portfolia EDI zpráv. Aktuálním trendem je podle Hany Strahlové doplňování základního „balíčku“ zpráv ORDERS (objednávka), INVOIC (faktura), DESADV (avízo o odeslání zboží) o zprávy, které pomáhají s plánováním. Sem patří DELFOR (plán dodávek), INVRPT (stav zásob) nebo SLSRPT (přehled prodejů).

V současnosti například výrobci v segmentu FMCG usilují o prohloubení využití EDI v rámci dodavatelského řetězce. „EDI na stranu odběratelů – obchodních řetězců – již mají vybudováno a rutinně jej využívají. Nyní se snaží o implementaci EDI se svými dodavateli a o řízení dodávek prostřednictvím zprávy DELFOR s forecastem, obdobně jako v automotive, kde jsou tyto přístupy standardem,“ potvrzuje Milan Mikula, solution manager ve společnosti Editel CZ.

Nejen náhrada papírových dokladů

Řada firem zavádí EDI z důvodu komplexnosti procesů, do kterých EDI komunikace pozitivním způsobem zasahuje. „Zavedení elektronické výměny dat totiž není jen o náhradě papírového dokladu jeho digitálním originálem, ale také o zrychlení příjmu zboží, automatické likvidaci faktur, omezení dobropisů a podobně. V rámci trendu digitalizace je pak častým motivem také snaha firem skoncovat s papírováním a zefektivnit interní schvalování i oběh faktur,“ vysvětluje David Reichel, solution architect ve společnosti Grit. Právě zmíněné důvody mohou být jednou z hlavních motivací, proč se do EDI komunikace zapojit.

Zrychlování a zesložiťování obchodních operací přináší v poslední době rostoucí nároky na všechny části dodavatelsko-odběratelského řetězce. Roste tím i potřeba rychlé komunikace a nové úrovně sdílení informací s obchodními partnery. „Toto je impulzem pro rozšiřování vzájemné komunikace o nové procesy, například o informaci o dostupnosti zboží, upřesňování dodávek, předáváním informací o tom, co je na které paletě, ve kterém balíku a kdy bude zboží doručeno, předávání informací o skladových zásobách tak, aby se mohl zlepšit forecasting, plánování dodávek či výroby a podobně,“ vyjmenovává David Reichel.

Definice procesů a komplexní přístup

O EDI komunikaci má odborná veřejnost podle GS1 Czech Republic velmi dobré povědomí. Dalšímu rozvoji a rozšíření může nicméně v některých případech bránit skutečnost, že nejsou správně definovány procesy mezi odesílateli a příjemci zpráv. „Je důležitě připomínat, že EDI komunikace není projektem IT oddělení, ale procesem, který zasáhne vždy několik oddělení najednou a definice správného procesu je tak nedílnou součástí každé úspěšné implementace,“ upozorňuje Hana Strahlová.

Většímu rozšíření EDI komunikace nezřídka brání i nízká připravenost informačních systémů pro vnější elektronickou komunikaci. „Například uživatelsky přívětivá implementace elektronické příjemky, tedy zprávy RECADV, je stále problematická, protože v tomto okamžiku – korekce fakturace podle skutečného příjmu zboží – se stále očekává manuální uživatelský vstup, a nikoliv zpracování elektronické zprávy od partnera,“ podotýká Milan Mikula.

Bariérou můžou být rovněž náklady na poplatky za využívání tzv. VAN operátora a podobně i náklady na zavedení a odladění celého procesu. „Pro malý počet dokladů a složitost zavedení EDI do praxe se jednoduše nemusí klientovi zavedení komunikace EDI vyplatit,“ konstatuje Pavel Motan, jednatel společnosti K2 atmitec, s tím, že vedle poplatků za přenos zpráv je občas překážkou i vlastní nastavení procesu jako takového, vyžadující určité technické zázemí a znalosti. Přestože se jedná o rutinní činnost, zpravidla se musí formát zpráv přizpůsobit konkrétnímu partnerovi a celý proces potvrzení je obvykle i časově náročný. „Naopak pokud se jednou proces komunikace přes EDI nastaví, tak již zpravidla běží tak, že vlastně o něm nikdo ve firmě neví a bere se jako samozřejmost,“ poznamenává Pavel Motan. Získají se tak benefity jako rychlost a flexibilita, odpadá přepisování, což přináší úsporu času a omezení chyb i jednoznačnost informací.

Potřeba sdílení dat dál poroste

Situace ohledně rozšíření EDI komunikace je podle Davida Reichela každým rokem lepší. „Pokud ještě daný segment nebo firma do určité velikosti EDI nevyužívá, může to být způsobeno jen tím, že ještě nenastal správný čas nebo firma či vertikála ve svém vývoji ještě nedozrála do potřebného stádia,“ poznamenává.

Možná i zde půjde o oblast, v níž k posunu přispěje dnes často skloňovaná a diskutovaná umělá inteligence (AI). „Realita je taková, že strojové učení se v mnoha oblastech, jako je předpovídání poptávky nebo zpracování nestrukturovaných dokumentů, už dlouhodobě využívá. Byť zatím nemá takový efektivní dopad jako například v oblasti jazykových modelů. Můžeme ale očekávat, že vlivem AI dojde k dalšímu zefektivnění a zrychlování procesů, což vyvolá potřebu ještě většího sdílení dat,“ predikuje David Reichel. Umělá inteligence bude nepochybně hrát významnou roli také v práci technologických společností, což může potřebné technologie učinit dostupnější a pomoci s jejich rychlejší adaptací do konkrétních firem a segmentů.


„EDI míří do dalších odvětví“

O EDI by měla uvažovat každá společnost, která chce maximálně zefektivnit proces zpracování svých dokladů. Využívání EDI komunikace je všeobecně známé především z oblasti retailu, logistiky a automotive. V těchto sektorech se již dávno pevně etablovala. Nyní expanduje do dalších odvětví, kterými jsou například zdravotnictví, průmysl nebo stavebnictví. EDI se v posledních letech mimo jiné uplatňuje u e-shopů, kterým vyhovuje právě díky rychlosti a spolehlivosti při přenosu zpráv.

Hana Strahlová, EDI manažerka, GS1 Czech Republic


„Kombinace s procesy v reálném čase“

V některých nových segmentech se jako zajímavý a určitým způsobem inovativní přístup ukazuje rozšíření EDI a jeho kombinace s přímým spojením systémů v reálném čase, kdy některé procesy probíhají v reálném čase (například dotazování na skladovou zásobu nebo rezervace zboží) a další pak pomocí EDI (např. sdílení informací o dodávce, fakturace a podobně). Zajímavým tématem, které řešíme v EDI komunitě, je pak způsob zjednodušení zasílání a zpracování opravných daňových dokladů. Zpracování běžných zbožových faktur totiž díky EDI může fungovat zcela automaticky a lze dosáhnout vysoké efektivity, vedle toho dobropisy jsou využívány méně a vidíme zde prostor pro zlepšení.

David Reichel, solution architect, Grit


Článek připravil: David Čapek
Hlavní foto: Geis CZ

 

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Komerční sdělení

„Čelní vozík z Číny? Tak to určitě… Jenže tahle značka dávno neznamená nespolehlivé“

Když se řekne čínská technika, většina lidí si vybaví kompromisy. Ale co když vám řekneme, že značka EP Equipment, která spolupracuje s evropskou jedničkou Kion Group, vyrábí vozíky pro celý svět – a Simple Lift je přináší i malým firmám v Česku a na Slovensku? Už 30 let víme, co ve skladu funguje. A taky […]

Tepelné tvarování jako klíč k úspěchu v automatizaci procesů

Tepelné tvarování se rychle stává vyhledávaným řešením při výrobě odolných obalů, tvarovaných proložek (trayů) a plastových zásobníků pro taková odvětví jakými jsou automotive, potravinářství, farmaceutický průmysl, elektronika nebo široký segment intralogistických procesů. Proč? Takto vyrobené obaly nabízí ideální kombinaci trvanlivosti a výkonu. Jejich uživatelé mohou využívat moderní identifikační technologie pro případné sledování v rámci dodavatelského […]

Welcomo nyní pracuje i s e-doklady

Digitalizace státní správy je už několik let velkým tématem, které přineslo řadu inovací a modernizací nejen ve veřejném sektoru. Jednou z nich jsou e-doklady, moderní a bezpečný způsob ověřování identity bez nutnosti nosit s sebou fyzický doklad totožnosti. Zatímco dříve byly možnosti jejich využití omezené, dnes je lze uplatnit i v soukromé sféře. M2C Innovis […]

Tomáš Novotný: Mošnovský park dál roste. A připravujeme také projekt na Vysočině

Tomáš Novotný nastoupil v lednu roku 2024 do čela české developerské společnosti Concens Investments s ambiciózní strategií firemní expanze. Zahájením výstavby II. fáze Ostrava Airport Multimodal Parku u Letiště Leoše Janáčka v Mošnově byl loňský cíl splněn a firma pokračuje i letos v realizaci své podnikatelské strategie. Tomáš Novotný představuje, co se dosud povedlo a co Concens Investments chystá. […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Systémy logistiky, který každou středu přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění v logistice.



Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required