Automotive: Čas šlápnout na plyn
Výrobci automobilů hlásí stoupající produkci, v některých automobilkách se podíl elektromobilů vyšplhal na pětinu a na tempo nových trendů naskakují také dodavatelé. Cíle zůstávají stejné – efektivita, flexibilita a rychlá návratnost investic.
Přinášíme vám článek z časopisu Systémy Logistiky 205 (květen–červen 2023). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném časopisu. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je pro uživatele logistických služeb zdarma.
Český autoprůmysl se po letech obtíží a nedostatků staví opět na nohy. Potvrdila to čerstvá červnová čísla lokální produkce, které zveřejnilo Sdružení automobilového průmyslu. V Česku bylo od ledna do května vyrobeno 595 580 osobních vozidel. To je o téměř čtvrtinu více než ve stejném období minulého roku. Elektrických vozidel bylo vyrobeno 72 796 a jejich podíl na tuzemské produkci automobilů přesahoval 12,2 %. Celkem bylo vyrobeno 52 668 bateriových (BEV) a 20 128 plug-in hybridních (PHEV) vozidel.
Škoda Auto vyrobila v prvních pěti měsících ve svých tuzemských závodech 375 981 osobních automobilů (+34,4 %). Elektrických vozů (BEV a PHEV) bylo vyrobeno 41 654, tj. 11 % z celkové produkce značky. Z toho bylo 34 202 vozidel bateriových a 7 452 vozidel plug-in hybridních. V nošovickém závodě automobilky Hyundai sjelo za prvních pět měsíců z výrobních linek celkem 145 200 vozidel, tj. o 7,7 % víc než ve stejném období loňského roku. Z celkového počtu vozidel mělo 18 466 čistě elektrický a 12 676 plug-in hybridní pohon. Celkově tak elektrické vozy tvořily téměř 21,4 % celkové produkce. Také v kolínské Toyotě zaznamenaly meziročně vyšší produkční hodnoty. Vyrobeno bylo 74 399 automobilů, tj. o 10,9 % víc než v lednu až květnu 2022. V absolutním vyjádření tedy bylo v Kolíně ve zmíněném období vyrobeno o 7320 osobních automobilů víc. Přes 53 % produkce představovaly hybridní vozy (HEV).
Autobusů bylo v prvních pěti měsících vyrobeno o 223 autobusů méně než ve stejném období loňského roku. Celková hodnota výroby čítala 1883 autobusů, což představuje 10,6% pokles oproti předchozímu roku. Ve vysokomýtském Iveco CR bylo vyrobeno 1756 autobusů, tedy o 6,6 % méně než ve stejném období loňského roku. SOR Libchavy vyrobil v prvních pěti měsících tohoto roku celkem 119 autobusů, tj. o 86 méně (−42 %) než vloni. Společnost KHMC vyrobila v daném období osm minibusů. V segmentu elektrických pohonů bylo vyrobeno celkem pět bateriových BEV autobusů, a to v libchavském závodě společnosti SOR.
„Také tradiční výrobce motocyklů Jawa Moto zaznamenal pětiměsíční pokles výroby, způsobený zejména nasycením trhu úspěšným modelem Pérák v minulém roce,“ informovalo sdružení. V lednu až květnu sjelo z výrobní linky tuzemské značky celkem 325 motocyklů (−68,2 %), v meziročním absolutním srovnání tedy o 698 motocyklů méně než v loňském roce.
Efektivita a lidský faktor
„Současná situace vytváří enormní tlak na efektivitu a optimalizaci provozních nákladů v automotive. V důsledku toho jsou patrné pokračující trendy automatizace logistického provozu, rozvoj robotizace a vyšší autonomie procesů s využitím umělé inteligence při jejich řízení. Všechny tyto kroky vedou ke snižování chybovosti operací, nižší pracnosti s důrazem na úkony s vyšší přidanou hodnotou. Firmy, nejen v oblasti automotive, stále více vnímají proces automatizace a robotizace jako řešení otázky nedostatku pracovníků v logistických provozech,“ komentuje současné dění Pavel Kraus, jednatel společnosti VertiFlex.
Podle Vlastimila Brauna, jednatele firmy Compas automatizace, probíhají evoluční procesy v autoprůmyslu rychleji než v jiných oborech. „I když logistické procesy z pohledu štíhlé výroby nepřinášejí přímo hodnotu do výrobku, má zlepšení intralogistických procesů zásadní vliv na výsledky továrny,“ říká Vlastimil Braun. S tím souvisí větší zájem o automatizaci logistiky, která přináší flexibilitu ve výrobě a rychlejší odezvu na měnící se požadavky zákazníků a zároveň umožňuje snížení personálních nákladů.
Dušan Drábek, associate director ve společnosti Savills CZ, přináší aktuální pohled na zájmy producentů v souvislosti s realitním trhem: „Klienti z oblasti automobilového průmyslu plánují potřebu výrobních a skladových prostor obtížněji, než tomu bylo v minulých letech. Souvisí to jednak s geopolitickou situací a jednak s nejasnostmi při zavádění normy Euro 7, které mají vliv na tvorbu výrobních programů automobilových výrobců a dodavatelů. Nadále se hledají opatření vedoucí ke zefektivnění logistických procesů, automatizace je aplikována pouze v případě, pokud je ekonomicky výhodná.“
Po stopě uhlíkové neutrality
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto začala s výrobou baterií pro plug-in hybridní vozy na podzim 2019. Třináct plně automatických robotů má různá zaměření, např. pro manipulaci se zvláště těžkými komponenty. Před rokem pak byla spuštěna výroba bateriových systémů pro vozy s čistě elektrickým pohonem na platformě MEB (Modular Electrification Toolkit) koncernu Volkswagen. V roce 2023 uvede automobilka do provozu další montážní linku na výrobu bateriových systémů pro vozy na platformě MEB. Výrobní kapacita se tak zvýší na celkem 1500 baterií pro elektromobily a 800 baterií pro plug-in hybridní vozy. Rostoucí vliv elektromobility generuje nové požadavky pro dodavatele. „Pro klienty jsme například budovali sklady baterií pro elektromobily, a ty vyžadují specifické podmínky, přestože legislativa ještě není zcela jednotná. Zaznamenáváme také mírný zájem o instalaci elektronabíječek pro firemní flotilu, a dokonce jsme dostali poptávku na nabíječky pro elektrokamiony,“ zmiňuje Vojtěch Peřka, senior business developer ve společnosti CTP.
Strategie velkých automobilek pro dosažení uhlíkové neutrality znamená i přísné podmínky a cíle, kterým se musí firmy také přizpůsobit. „Dá se říci, že jsou tak trochu tahounem příklonu k udržitelnosti středních a menších firem v oboru. Kromě zmíněných elektronabíječek, vnímáme výrazně rostoucí zájem o fotovoltaiky či tepelná čerpadla. Klientům umíme zajistit i automatizovaný systém sledování spotřeby energií, ale jelikož se zatím jedná o nákladnější řešení, zájem mají spíše větší firmy se ‚zelenou‘ politikou,“ doplňuje Vojtěch Peřka.
„Segment automotive je pro nás obecně velmi důležitý, nejenom z pohledu výrobní logistiky, ale také skladového hospodářství. Díky elektromobilitě vzniká hodně nových projektů, na které musí naši klienti velmi rychle reagovat. Výstavba nových hal je složitá a pomalá, řešení dokážeme implementovat zhruba za šest měsíců, čímž vyřešíme hlavní problém – čas,“ uvádí Jindřich Kadeřávek, managing director společnosti Element Logic.
Chybějící polovodiče
Výpadky automobilové výroby z velké části souvisely s nedostatkem polovodičových součástek. Tomuto tématu se věnuje studie KPMG Global Semiconductor Outlook for 2023. Průzkum uskutečnily společnosti KPMG LPP a Global Semiconductor Alliance v posledním čtvrtletí roku 2022 a zachycuje názory 151 vedoucích pracovníků v polovodičovém průmyslu na jejich výhled pro tento rok a další období. Výsledky ukazují, že obavy z nedostatku čipů v polovodičovém průmyslu jsou nahrazovány optimismem, který je dán vývojem v automobilovém průmyslu. Ten je podle vedoucích pracovníků největších polovodičových společností považován za jedno z klíčových odvětví, jež přispěje k růstu tržeb. Po automobilovém sektoru budou růst tržeb v letošním roce nadále ovlivňovat bezdrátová komunikace, internet věcí, cloud computing a umělá inteligence.
Navzdory současné geopolitické situaci a ekonomické nestabilitě očekává v letošním roce až 81 % respondentů růst tržeb, přičemž polovina z nich předpovídá, že jejich tržby vzrostou o více než 10 %. Celkem 65 % dotázaných manažerů si myslí, že nedostatek nabídky polovodičů se do roku 2023 zmírní, a 15 % se domnívá, že nabídka a poptávka jsou u většiny produktů již v rovnováze. Pouze 20 procent si myslí, že nedostatek bude trvat až do roku 2024 nebo déle. Pokud jde o dopad současné války na Ukrajině na dodavatelský řetězec, obavy vyjádřila méně než třetina respondentů (29 procent), což je o 10 procent méně než v květnu 2022. „Polovodičový průmysl musel v posledních letech čelit několika výzvám, jako je geopolitická situace, otřesy v dodavatelském řetězci, postpandemické změny v chování spotřebitelů, dlouhodobý nedostatek talentů a další. Na druhou stranu rostoucí potřeba automobilového sektoru po větším množství čipů udržuje toto odvětví v určitém optimismu ohledně budoucího růstu,“ poznamenává Peter Nemečkay, vedoucí sektoru pro automobilový průmysl společnosti KPMG Slovensko.
Novinky pro automotive
V závěru se podívejme na několika novinek, které cílí mj. na autoprůmysl. „V segmentu automotive je stále větší důraz kladen na plnou automatizaci a tento trend můžeme, i kvůli pandemii koronaviru, sledovat poslední tři roky také v České republice,“ konstatuje Tomáš Kouřil, projektový manažer společnosti Hörmann ČR. Konkrétně zmiňuje např. automatizaci tunelového řízení vrat s funkcí postupného otevírání a zavírání v případě dvou vrat za sebou. Moderní technologie využívají i parkovací systémy pro kamiony. Vozidlo je naváděno světelnou signalizací s pevnými prvky a senzory upozorňují řidiče, kdy přibrzdit a kdy zastavit. Po následném zablokování je kamion zajištěn buď klínem se senzorem, nebo systémem MWB2. „Do té doby jsou vrata a můstek blokovány. Systém MWB2 má tu výhodu, že do ukončení nakládky či vykládky je rameno automaticky blokováno do doby, než jsou vrata zavřena,“ popisuje Tomáš Kouřil. Na letošním stavebním veletrhu Bau v Mnichově firma předvedla vrata s rychlostí až 4,2 m/s nesoucí označení turbo lux. Další, naváděcí a záchytný systém pro kamiony, umožňuje blokaci kol nakládacího automobilu během nakládky a vykládky s minimalizací škod na majetku. „Inovace se dočkala také naše požární ocelová vrata, která byla dosud možno otevírat jen na jednu stranu. Případně vratové křídlo rozdělit a otevírat každou část na svou stranu. Nyní si je mohou zákazníci objednat i ve vertikální variantě,“ přibližuje Tomáš Kouřil. Pro příčky rozdělující jednotlivé požární úseky se používají požární textilní uzávěry s požární odolností EI. Jsou prostorově nenáročné, k instalaci postačí rychlá montáž a minimální požadavky na stavební připravenost.
Vlastimil Braun vnímá v posledních letech nebývalý rozvoj požadavků na logistiku, zlepšování dodávek v reálném čase i bezpečnost dodávek budováním skladů pro komponenty, což se odrazilo v poptávce: „Zaznamenali jsme jak v ČR, tak i v zahraničí zvýšený zájem o budování automatických regálových skladů pro ukládání a následné vyskladňování až desítek tisíc palet s materiály a výrobky, pracujících v reálném čase, pro širokou škálu hmotností ukládaných palet od desítek kilogramů až do několika tun.“ Z inovací jmenuje např. zdokonalenou verzi modulu WMS firemního MES/MOM systému COMES pro synchronizaci výrobních a logistických procesů v reálném čase. „Stále žádanější jsou také projekty s nasazením automatických dopravních systémů včetně AGV a robotů. Samotná specifikace zadání ale není pro tovární inženýring triviální úloha. Zde mohou nastoupit inženýrské firmy, od kterých může zadavatel získá podpůrné služby pro realizaci rozvojových záměrů v technologiích,“ dodává Vlastimil Braun.
Jedním s posledních projektů firmy Element Logic v segmentu automotive byla implementace tzv. bin loaderu. Plně automaticky naskladňuje KLT přepravky do binů používaných ve firemních AutoStore řešeních. „Odpadá tím veškerá manuální manipulace, a výrazně jsme tak zrychlili celý proces naskladnění a vyskladnění,“ upřesňuje Jindřich Kadeřávek.
„VertiFlex se od počátku specializuje na integrace logistických technologií s důrazem na automatizaci provozu. Vyvinuli jsme vlastní software VertiNode AI pro automatizovanou logistiku, postavený na nejnovějších technologiích umělé inteligence. Software je kompatibilní s většinou zařízení, včetně konkurenčního,“ říká Pavel Kraus. V letošním roce firma navázala strategické partnerství s dodavatelem robotických technologií, společností Geek+.
Společnost Savills nově zprovoznila online nástroj pro vyhledávání průmyslových nemovitostí warehousemarket.cz, který poskytuje komplexní přehled aktuálně dostupných skladových prostor a je zdarma dostupný všem uživatelům. Nová je také nabídka analýzy dopravních toků za účelem nalezení optimální lokality s ohledem na přepravní náklady a rovněž poradenství v oblasti optimalizace logistických procesů, stejně jako v environmentální oblasti (ESG).
„Oživení trhu“
Oživení trhu a lepšící se situace v dodavatelských řetězcích se pozitivně odráží i v tuzemské výrobě osobních vozidel. Ta tak i nadále pokračuje v růstovém trendu a svými pětiměsíčními i květnovými údaji atakuje předkrizové hodnoty z roku 2019. Nižší výrobní výsledky v segmentu autobusů a motocyklů, způsobené cyklickým charakterem objednávek a přetrvávajícím nedostatkem řady komponent však potvrzují, že s dopady rozkolísané situace několika posledních let budeme muset počítat i v průběhu roku 2023. Velmi pozitivní zprávou je naopak navýšení podílu počtu vyrobených elektrických vozidel, které přesahují 12,2 % z celkové produkce. Jakkoli je o tato vozidla zvýšený zájem zejména na západních trzích, je jednoznačné, že elektromobilita pokračuje ve svém růstovém trendu. I z tohoto důvodu vnímáme zachování bezplatného parkování pro elektromobily v Praze jako jeden z klíčových benefitů, který může efektivně podpořit rozvoj čisté mobility i v Česku.
Zdeněk Petzl, výkonný ředitel, Sdružení automobilového průmyslu
„Centrum pro elektromobilitu“
Bateriové systémy jsou klíčové pro úspěšné zvládnutí naší transformace k elektromobilitě. Významný mezník v podobě 500 000 vyrobených bateriových systémů pro elektromobily na platformě MEB a plug-in hybridní vozy je výjimečným úspěchem, který dokazuje důvěru koncernu Volkswagen v náš vysoce kvalifikovaný tým i závazky v oblasti elektromobility. Brzy však ještě přidáme na rychlosti a pro navýšení denní výrobní kapacity otevřeme další montážní linku. Postupujeme tak podle stanoveného plánu a posilujeme význam České republiky jako centra pro elektromobilitu.
Michael Oeljeklaus, člen představenstva za oblast výroby a logistiky, Škoda Auto
„Promyšlená robotizace je rychle návratná“
Lidská práce je pro podniky stále dražší a je třeba ji v co největší míře nahradit automatizací a robotizací za podpory digitalizace pro řízení výroby a logistiky v reálném čase. Trend k automatizaci a robotizaci logistiky je nejen v souladu s technologickým pokrokem ve výrobě, ale rovněž jedním ze zásadních faktorů, který může pomoci jak s nedostatkem pracovníků, tak lépe zvládnout i období ekonomické recese spojené s kolísáním dodávek. Automatizovaná logistika s roboty může pracovat nepřetržitě, při promyšleném nasazení je rychle návratná, obzvlášť ve vícesměnných provozech. Roboty jsou navíc velmi flexibilní stroje, a pokud jejich nasazení na pracovišti ztratí smysl, může ho továrna využít na jiné pracoviště či aplikaci.
Vlastimil Braun, jednatel, Compas automatizace
„Vyšší světlá výška“
Trendem, u kterého sledujeme lehce zvyšující se zájem, jsou sklady s vyšší světlou výškou. Vyšší výška umožňuje klientům lépe umístit automatizované skladové systémy a zároveň zefektivnit rozložení celého skladu.
Vojtěch Peřka, senior business developer, CTP
Článek připravil: Stanislav D. Břeň
Foto: Toyota Motor Manufacturing Czech Republic; Škoda Auto