K efektivním a ekonomickým přepravám pomáhají pokročilé systémy
Kvalitní informační systém je pro účinné řízení nákladní dopravy ve firmě, zvlášť v případě velkých objemů přepravovaného zboží, v dnešní době již nutností. Jaké požadavky a nároky by systémy známé pod zkratkou TMS měly splňovat?
Přinášíme vám článek z časopisu Systémy Logistiky 204 (březen–duben 2023). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném časopisu. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je pro uživatele logistických služeb zdarma.
Základem každého kvalitního informačního systému, a platí to i v případě řešení pro řízení přeprav, je nastavení na firemní procesy. „Proto je velmi důležité nepodcenit na začátku analýzu (studii proveditelnosti). Kvalitní systém by měl být snadno a rychle upravitelný dle aktuálních potřeb firmy, které se mohou v čase měnit,“ upozorňuje Radomír Bača, obchodní manažer společnosti Oltis Group. Dále je podle něj zapotřebí klást důraz na to, aby bylo co nejméně nestandardních situací, a celkově plánovat tak, aby se co nejvíce činností dělalo v běžném standardním režimu.
„V ideálním případě by měl každý TMS pracovat s aktuálními daty a všemi dostupnými informacemi, které ovlivňují efektivitu a ekonomiku přeprav,“ konstatuje Tomáš Rigó, land transport manager ve společnosti Yusen Logistics (Czech). Konkrétně jde například o zohlednění státních svátků a víkendů nebo zajištění souladu se zásadami AETR (tj. Evropské dohody o práci osádek vozidel v mezinárodní silniční dopravě). Systém by měl sdružovat všechny informace o vozidlech, adresách nakládek/vykládek i informace o zákaznících a umožňovat modifikace dle specifických požadavků zákazníků. „V neposlední řadě by měl systém být schopen vyhodnocovat profitabilitu přeprav, generovat kvalitativní ukazatele a poskytovat údaje pro další analýzy,“ doplňuje Tomáš Rigó.
Na důležitost plánování a optimalizace tras prostřednictvím optimalizačních algoritmů, včetně sledování jednotlivých zásilek a predikce času doručení (ETA), poukazuje Jan Kodada, ředitel obchodu a marketingu ve společnosti Gebrüder Weiss. Současné pokročilé systémy umožňují zlepšit efektivitu provozu a udržovat podrobný přehled o dodavatelském řetězci, a to v reálném čase. „Nedílnou součástí námi používaného moderního TMS je intuitivní uživatelské rozhraní, které slouží jak dispečerům, tak řidičům kamionů, vedoucím přeprav, ale i pracovníkům dalších oddělení,“ vyjmenovává Jan Kodada. Dalšími přínosy jsou podle něj automatická kontrola parametrů v oblasti bezpečnostních předpisů a efektivity, indikace stavu doručení jednotlivých zásilek, kvalitní grafické znázornění plánovaných tras doručení nebo automatické plánování alternativních termínů doručení.
Spolupráce systémů a přenos informací
Oblast řízení a plánování přeprav ve firmě by měla efektivně „spolupracovat“ se skladovým hospodářstvím, včetně zajištění kvalitní datové výměny. Proto je podstatné, aby systémy TMS (transport management system) a WMS (warehouse management system) byly navzájem propojeny, nejlépe online s okamžitým přenosem dat mezi sebou. „V případě, že je ve WMS zaznamenán skladový pohyb, musí být tato informace přenesena do TMS tak, aby dispečer, který danou přepravu řídí, měl ze skladu informaci o přijetí nebo naopak předání zboží do přepravy,“ vysvětluje Tomáš Rigó. V danou chvíli je zajištěno, že obě zainteresované složky – tedy sklad a oddělení přepravy – mají aktuální informace a mohou pracovat efektivně.
V obecnějším smyslu přináší účinně fungující datová výměna v celém logistickém procesu kratší termíny dodávek, větší objemy přepravovaného zboží a snížení chybovosti, k němuž dochází při manuálním předávání dat. Klíčová je EDI komunikace, kdy vzájemná výměna informací probíhá prostřednictvím zpráv ve standardizovaném formátu. „Lze očekávat, že tlak koncových zákazníků na online přístup k informacím o aktuálním stavu a termínu doručení zásilek bude narůstat. Důkazem toho jsou neustále přibývající webové i mobilní aplikace, kde lze sledovat aktuální stav zásilek,“ poznamenává Radomír Bača.
Sofistikované nástroje
Hojně diskutovaným tématem jsou v současnosti možnosti využití pokročilých algoritmů a umělé inteligence pro plánování a optimalizaci přeprav. „Jsme přesvědčeni, že systémy využívající optimalizační algoritmy jsou nástroje budoucnosti. Mají pozitivní dopad na rychlost odbavení zásilek, současně zjednodušují také práci dispečerů a řidičů,“ zdůrazňuje Jan Kodada. Pokročilý algoritmus například sleduje tonáž, plochu či objem konkrétních nákladních vozidel. Algoritmus může také zohlednit požadavky na vybavení nákladních vozidel, jako je hydraulické čelo, nebo maximální limity v rámci přepravy nebezpečného zboží (ADR).
Nicméně jak se oslovení experti shodují, pokročilé algoritmy nebo umělá inteligence v reálném prostředí přeprav zatím nedokážou plnohodnotně nahradit práci dispečera a jeho zkušenosti. S faktory jako aktuální situace na silnicích nebo zohlednění všech aktuálních požadavků zákazníka dokáže pracovat pouze dispečer. „Dá se tedy říct, že v současné době je umělá inteligence v případě plánování přeprav jen podpůrným prostředkem, nikoli primárním nástrojem na řízení přepravy,“ uzavírá Tomáš Rigó.
„Algoritmy a umělá inteligence pomáhají s denní rutinou“
Nákladní přeprava, zejména silniční, byla donedávna považována za velmi konzervativní obor, ve kterém sehrávaly hlavní roli především e-mail a telefon. S příchodem dostupných technologií přichází dlouho očekávaný zlom v podobě jednoduchých nástrojů sloužících k digitalizaci a automatizaci plánování přeprav a následné obsluhy nákladních vozů na příjmu a expedici. Na trhu běžně dostupná řešení se stávají masově využívanými standardy automaticky plánujícími nejvýhodnější trasy, nakládky a vykládky s ohledem na dopravní situaci, doby jízd řidiče nebo navazující činnosti. Nástup pokročilých algoritmů a umělé inteligence pomáhá s denní rutinou, zatímco na člověku zůstává kreativní činnost nebo řešení nestandardních situací.
Michal Vaniš, sales director, Lotraco
„Zvyšující se poptávka“
Na trhu je možnost získat opravdu kvalitní řešení pro řízení přepravy. Nejde jen o technickou rychlost odpovědi pro získání vhodné trasy pro konkrétní požadované zastávky, ale i zohledňování aktuální situace na cestách, kombinování více vozidel, jejich vytížení a velikosti vozidla, průjezdnosti po trase apod. Některá řešení jsou velmi sofistikovaná, ale tomu odpovídá cena služby a tím i využití, pro koho jsou určena. Takže jde o přiměřenost konkrétní potřebě. S nárůstem cen pohonných hmot, nedostatkem řidičů a celkově s potřebou více optimalizovat však vnímáme růst poptávky po těchto službách.
Pavel Motan, jednatel, K2 atmitec
Článek připravil: David Čapek
Ilustrační foto: Pixabay