logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru SL News
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru e-letteru
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Chystaná část Pražského okruhu mezi Březiněvsí a Satalicemi povede přes tunely. Z 13 kilometrů...
  • Vedení společnosti Icom transport jmenovalo novým generálním ředitelem Lukáše Loupa. Pro firmu...
  • Možnost využití umělé inteligence (AI) se stává zásadní faktorem pro spotřebitele, kteří...
  • V rámci výuky vedlejší specializace Logistika – mezinárodní přeprava a zasílatelství na katedře...

Raben během tří let snížil své emise celkem o téměř 23 %. V Rokycanech představil možnosti redukce uhlíku v logistice

15. května 2024
Doprava 0
1027
Raben během tří let snížil své emise celkem o téměř 23 %. V Rokycanech představil možnosti redukce uhlíku v logistice

Raben během tří let snížil své emise celkem o téměř 23 %. V Rokycanech představil možnosti redukce uhlíku v logistice

Logistická společnost Raben Group pokračuje v úsilí o celkové snížení emisí. V rámci této snahy skupina zahájila loni testování biopaliva (HVO100) ve vozovém parku a dále investovala do jeho rozvoje, na řadu přišly také investice do ekologičtějších budov. Také vysoký podíl využívané zelené energie vedl k téměř 23% snížení emisí ve srovnání s rokem 2020, oznámila firma.

Konkrétní metody, jakými Raben Group přispívá ke snižování emisí vznikajících při pozemních přepravách zboží, představil ve středu 15. května v eurohubu v Rokycanech Jakub Trnka, generální ředitel Raben Logistics Czech & Slovakia. Prvním pilířem principu snižování emisí v provozu Rabenu je podle Jakuba Trnky využívání alternativních paliv, kde společnost vidí budoucnost ve zmiňované syntetické alternativě k motorové naftě, tedy biopalivu HVO100. HVO je zkratka hydrogenovaný rostlinný olej (Hydrotreated Vegateble Oil), vyrábí se z rostlinných olejů, odpadního tuku nebo zbytků z potravinářského průmyslu a zemědělství.

První stanici na toto palivo v Česku otevřel letos v březnu Eurowag na trase dálnice D1 u Jihlavy v rámci franšízové spolupráce s firmou Nikey. Zájem o tankování tohoto paliva má kromě Raben Group například i DB Schenker a další logistické společnosti. HVO dosahuje podle Eurowagu až 90% úspory skleníkových plynů oproti fosilní naftě. Má ovšem podobné chemické složení, a lze ji tankovat do většiny nákladních aut s dieselovým motorem. „Je možné ji aplikovat bez „přezbrojení‘ flotily,“ řekl Jakub Trnka.

Největší smysl má ovšem podle Jakuba Trnky pracovat na druhém pilíři snižování emisí, který spočívá ve stálém zvyšování produktivity a efektivity silniční přepravy. Zefektivnění přepravního řetězce znamená v Rabenu například pracovat na zajištění co největšího vytížení nasazených vozidel nebo využívat road trainy na delších dálničních trasách. Pozitivní zkušenosti mají ovšem rovněž s využitím nákladního vozu řady Cityliner pro městskou logistiku, který má kapacitu 27 palet a disponuje zadní natáčivou osou, která přesně kopíruje stopu tahače.  Zastane práci, na niž by bylo jinak potřeba několik dodávek, a ve srovnání s nákladním vozem s kapacitou 18 palet šetří až 35 % emisí CO2e.

Raben ovšem při snižování emisí těží i ze své sítě šesti strategicky umístěných eurohubů s cross-dockovou kapacitou 40.000 metrů čtverečních. Mezi nimi funguje 131linehaulových spojení. Raben tak poskytuje 600 denních spojení po Evropě. Díky zapojení rokycanského centra do této sítě a následné optimalizaci mezidepových pojení došlo k úspoře CO2e o 5,5 %.

V Rokycanech se ve středu konala  akce Udržitelnost v logistice, které se jako přednášející zúčastnili kromě Jakuba Trnky také CEO Raben Group Ewald Raben, Petr Jirsák z katedry logistiky VŠE (Fakulta podnikohospodářská), Ivan Gros, profesor Vysoké školy logistiky, Václav Cempírek, prezident České logistické asociace a Luděk Sosna, ředitel odboru strategie Ministerstva dopravy ČR. Do následující panelové diskuse svými postřehy přispěli i Petr Jirásek, electromobility key account z Volvo Group Czech Republic, Tomáš Rada, starosta města Rokycany a Peter Hrbik z Česko-německé obchodní a průmyslové komory.

Setkání v Rokycanech se uskutečnilo u příležitosti prvního výročí zahájení provozu rokycanského centra. Generální ředitel Raben Group Evald Raben jej označil za klíčový z hlediska fungování celé evropské sítě společnosti, a to díky jeho centrální poloze a sousedním spojům. V diskusi pak poznamenal, že ke snížení ekologické zátěže ze silničních přeprav by mohlo přispět i případné zavedení jednotných evropských pravidel pro provoz zmiňovaných road trainů.

Nové technologie je důležité otestovat

Další přednášející a účastníci navazující panelové diskuse se zaměřili na udržitelnost v logistice rovněž šířeji než jen z hlediska segmentu transportu zboží.  Petr Jirsák například pojmenoval klíčové oblasti a metody praktického uplatňování principů udržitelnosti. Někdy se ovšem u studentů setkává s jejich mylným dojmem, že některé z moderních technologií, o nichž se dočtou, jsou již běžně využívány a lze je snadno koupit a implementovat, přitom jsou mnohdy teprve ve stadiu „Proof of Concept“. Podle něj je ve firemní praxi důležité nové technologie důkladně odzkoušet a vyhodnotit, aby jejich přínos nebyl nakonec opačný, než je předpokládaný záměr.

K problematice elektromobility se na dotaz moderátora Jakuba Želeného účastníci diskuse shodli na tom, že v oblasti transportu nejsou elektroauta jedinou alternativou do budoucna.  Jak upozornili Petr Jirsák a Václav Cempírek, svoje místo mají v city logistice a kratších přepravách. Podle Václava Cempírka by se v debatách o současnosti a budoucnosti silničních přeprav neměli opomíjet ani takové aspekty, jako jsou například poddimenzované okružní křižovatky apod.


Text a foto: hub

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Komerční sdělení

7R nabízí v klíčových lokalitách České republiky novou generaci logistických prostor

7R, přední developer moderních skladových a průmyslových nemovitostí v Polsku a v České republice, posiluje své působení na českém realitním trhu dvěma projekty: 7R Park Lavičky, u dálnice D1 jen 30 minut od Brna, a EQT Park Prague North, na kterém 7R spolupracuje se společností EQT Real Estate, globálním investorem do realit.   Oba parky, […]

Systém Dematic Pouch: větší efektivita, méně námahy

Krátké dodací lhůty, rostoucí objem vráceného zboží a integrace online a offline kanálů, to jsou zásadní výzvy, kterým čelí moderní maloobchodní společnosti. Systém závěsných tašek Dematic Pouch jim nabízí efektivní řešení: díky vysoké flexibilitě, ergonomickým pracovištím a inteligentním procesům zajišťuje udržitelné plnění objednávek. Dematic Pouch je efektivní, flexibilní a všestranný Moderní maloobchod je dynamičtější než […]

Pod taktovkou společnosti Gridarch roste v Mošnově logistické centrum BMW Group

V rámci III. fáze Ostrava Airport Multimodal Parku (OAMP) vyrůstá v Mošnově logistické centrum automobilky BMW Group o celkové ploše více než 123 000 metrů čtverečních. Jeho pilotní provoz by měl být zahájen v polovině roku 2026. BMW Group bude z Mošnova své výrobní komponenty do zámoří – především do Asie a do Ameriky. „Díky […]

Efektivní logistika a udržitelná budoucnost s CHEP

CHEP úzce spolupracuje se svými partnery na budování chytřejších a udržitelnějších dodavatelských řetězců. Partnerství s TAMDA Foods je ukázkou toho, jak může dobře nastavená spolupráce přinášet měřitelné výsledky v oblasti udržitelnosti. Díky využívání poolingového modelu CHEP, který je založený na sdílení a opakovaném použití kvalitních palet, se společnosti Tamda podařilo zefektivnit logistiku a zároveň snížit […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Systémy logistiky, který každou středu přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění v logistice.



Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required