logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru SL News
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru e-letteru
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • V Pacově na Pelhřimovsku byla začátkem června předvedena samostatně fungující nabíjecí stanice,...
  • Konkurence mezi poskytovateli logistických služeb se promítá do pokroku, které nabízejí klientům...
  • Mezinárodní logistická skupina Leschaco sídlící v Brémách oznámila, že od 1. července se funkce...
  • Společnost Yusen Logistics (Czech) přebrala do užívání dalších 25 intermodálních návěsů, čímž...

KOMENTÁŘ: Showroom, parcel shop, výdejní box? Zákazníci vyžadují svobodu v metodách doručení

8. března 2024
Komentáře 0
1086
KOMENTÁŘ: Showroom, parcel shop, výdejní box? Zákazníci vyžadují svobodu v metodách doručení

KOMENTÁŘ: Showroom, parcel shop, výdejní box? Zákazníci vyžadují svobodu v metodách doručení

V pandemických letech zákazníci objevili kouzlo toho, když jim logistika jde na ruku. Dnes se jejich potřeby mění. Výsadní postavení už nemá jen doručení až domů. Podle posledního průzkumu DPD 49 % zákazníků preferuje doručení na výdejní místo a 26 % zákazníků doručení do boxu. Celkově bylo mimo dům doručeno meziročně o 130 % více balíků. 66 % dotázaných si oblíbilo alespoň jednu z metod doručení mimo dům. Z dat Skip Pay ale zároveň vyplývá, že obchodník, který nechá zákazníka vybrat ze všech možností, tedy nabídne i kamennou prodejnu coby showroom, může prodat o desítky procent víc.

Zákazník při objednání zboží často ještě netuší, kdy si ho bude chtít vyzvednout, a určitě nechce kvůli „oknu“ pro doručení zůstat doma, pokud to není nezbytně nutné a on si neobjednal třeba bílé elektro. Největší hráči proto posilují jejich out-of-home delivery kapacity, aby mohl zákazník zboží vyzvednout cestou z práce. Ke konci roku 2023 bylo v Česku okolo sedmi tisíc výdejních boxů a není vyloučeno, že tento počet bude na konci roku pěticiferný.

V Česku také roste obliba výdejních míst neboli parcel shopů – své o tom ví Zásilkovna, jejíž doručení na výdejní místo najdete u více než tří čtvrtin obchodníků. Vše stojí na usnadňování procesů – tom nejlepším nástroji na snižování nákladů a zvyšování efektivity. I proto roste potřeba inovací – od využívání efektivnějšího softwaru po robotizaci například v třídících centrech.

Showroom zajistí i neplánované nákupy

Window shopping, tedy prohlížení vystaveného zboží bez primárního úmyslu ho koupit, je odvěká lidská radost. Češi si v pandemii vyzkoušeli, jaké to je, nemít možnost si dojít do obchodu pro nákupní inspiraci nebo třeba pro tu věc, na kterou si vzpomenou vždy jen tehdy, když ji vidí – kdo z nás si nikdy neplánovaně nekoupil i tužkové baterie?

BOPIS (buy online, pick up in store) je odpovědí na otázku, jak skloubit kamennou prodejnu a e-shop. Prodejna se v tomto pojetí stává v podstatě showroomem. Z dat partnerů Skip Pay vyplývá, že pouhá přítomnost kamenné prodejny ve městě může o desítky procent zvýšit obrat obchodníka, který provozuje prodejnu i e-shop.

Přitom náklady na kamennou prodejnu se dají redukovat. Například Pikito umožňuje obchodníkům na sdíleném prostoru vystavovat zboží za násobně menší náklady, než by je stálo otevření samostatné prodejny. Sdílený je personál prodejny, zkušební kabinky, a koneckonců i zákazníci – na jedné prodejně jsou vždy jen nekonkurenční obchody a zákazník tak často nakoupí zboží z více segmentů.

Koncept prodejny jako showroomu válcuje klasické home delivery ještě v jedné věci – zejména dražší zboží si zákazníci rádi napřed osahají. Což sice mohou udělat i bez osobního odběru, ve třech čtvrtinách případů to ale znamená poštovné tam i zpět (v předvánočním průzkumu Skip Pay přitom vyšla doprava zdarma jako nejoblíbenější benefit v 85,7 % případů, Češi za ni platí opravdu neradi) a zbytečný a nepříjemný proces navíc. Proč nepříjemný? V průběhu vratky visí zákazníkovi u obchodníka peníze. Se „zadrženými penězi“ se dá samozřejmě bojovat i elegantněji – třeba prostřednictvím BNPL, i tak ale platí, že zákazník, který si přijde pro zboží na prodejnu a pravděpodobně koupí i něco navíc, je zákazník na 110 %. A tajný trumf showroomu? Vlastně není vůbec tajný – i kdyby měl zahraniční obchodník na marketplace lepší cenu, zákazník kvůli ní na prodejnu pravděpodobně nepojede.


Autor komentáře: David Filippov, Skip Pay

 

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Komerční sdělení

Pod taktovkou společnosti Gridarch roste v Mošnově logistické centrum BMW Group

V rámci III. fáze Ostrava Airport Multimodal Parku (OAMP) vyrůstá v Mošnově logistické centrum automobilky BMW Group o celkové ploše více než 123 000 metrů čtverečních. Jeho pilotní provoz by měl být zahájen v polovině roku 2026. BMW Group bude z Mošnova své výrobní komponenty do zámoří – především do Asie a do Ameriky. „Díky […]

Efektivní logistika a udržitelná budoucnost s CHEP

CHEP úzce spolupracuje se svými partnery na budování chytřejších a udržitelnějších dodavatelských řetězců. Partnerství s TAMDA Foods je ukázkou toho, jak může dobře nastavená spolupráce přinášet měřitelné výsledky v oblasti udržitelnosti. Díky využívání poolingového modelu CHEP, který je založený na sdílení a opakovaném použití kvalitních palet, se společnosti Tamda podařilo zefektivnit logistiku a zároveň snížit […]

Aimtec získal prestižní titul Czechia Best Managed Company 

Společnost Aimtec se stala držitelem ocenění pro nejlépe řízené firmy v Česku v rámci šestého ročníku Czechia Best Managed Companies, který každoročně pořádá společnost Deloitte. Program oceňuje české soukromě vlastněné firmy, které vynikají v oblasti řízení, strategie, inovací a firemní kultury. Odborná porota složená z podnikatelů, novinářů, zástupců akademické sféry či odborníků na rodinné firmy a právo […]

M2C Innovis posouvá bezpečnost čerpacích stanic na novou úroveň. S MOL nasazuje technologii Fog Cannon

Představte si situaci: v nočních hodinách se na čerpací stanici vloupá pachatel s úmyslem krást. Sotva však překročí práh pokladní zóny, aktivuje se alarm. V mžiku se spustí zařízení skryté za pokladnou – během několika vteřin je prostor zahalen neprostupnou mlhou. Pachatel ztrácí orientaci, nic nevidí, nemá možnost krást ani poškodit zařízení čerpací stanice. Vystrašený […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Systémy logistiky, který každou středu přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění v logistice.



Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required