logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru SL News
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru e-letteru
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Za jízdu po dálnicích a zpoplatněných úsecích silnic I. třídy uhradili dopravci v dubnu 1,598...
  • Developer CTP dokončil v Boru přeměnu bývalého skladu pneumatik na moderní logistické centrum....
  • První čtvrtletí roku 2025 se na českém trhu komerčních nemovitostí neslo ve znamení mimořádné...
  • Alza spouští službu Pošli to AlzaBoxem, která lidem umožňuje posílat balíky mezi více než 2500...

Tlak na rychlost i nákladovou efektivitu v logistice poslední míle poroste, s plánováním pomůže AI

12. ledna 2024
Doprava 0
1319
Tlak na rychlost i nákladovou efektivitu v logistice poslední míle poroste, s plánováním pomůže AI

Tlak na rychlost i nákladovou efektivitu v logistice poslední míle poroste, s plánováním pomůže AI

Jedním z klíčových trendů napříč celou e-commerce je neustále rostoucí obliba rychlého a přesného doručení v den objednání, která se během příštích let stane standardem. Zákazníci ji budou běžně vyžadovat u online prodejců napříč všemi segmenty, a co víc, nebudou za ni chtít platit více, než jsou zvyklí nyní u běžného doručování. Tento trend vyžaduje co nejefektivnější plánování a maximální využití dostupných zdrojů.

Logistický sektor se díky všudypřítomnému vlivu umělé inteligence (AI) stává neustále technologicky vyspělejší a loňský rok přinesl několik zásadních posunů, které umožňují dostát potřebám a přání nakupujících. Jaké trendy hýbají logistikou a co můžeme v segmentu doručování očekávat v dalších letech?

Pokročilé modely

Umělá inteligence byla jedním z hlavních témat v roce 2023 a tento trend se nevyhnul ani logistice, kde se stává stále důležitějším prvkem celkového technologického řešení. Pro efektivní logistický provoz je rozmach AI a machine-learningu zásadním milníkem, protože s pomocí pokročilé modelace je čím dál snazší efektivně alokovat adekvátní množství vozů a kurýrů pro danou oblast a plánovat trasy tak, aby počítaly nejen s aktuální situací, ale i s vývojem příštích hodin a dnů. To přispívá nejen k vyšší dostupnosti pro zákazníky, ale i šetrnějšímu přístupu k životnímu prostředí a plynulejšímu městskému provozu.

„V loňském roce se nám podařilo uvést do provozu pokročilý AI Prediktor, který dokáže na základě nasbíraných dat s pomocí umělé inteligence predikovat objednávky zákazníků v dané oblasti na dva týdny dopředu, a to s přesností na konkrétní hodiny a s chybovostí, kterou se konzistentně daří držet pod 10 %. Již tedy neplánujeme jen s ohledem na to, co se děje, ale umíme fungovat i dle toho, co se dít teprve bude. Dopad na efektivitu a plánování je při naší velikosti obrovský,“ vysvětluje komerční ředitel Dodo Group Peter Menky a dodává: „Význam pokročilé analýzy dat a práce s modelací budoucnosti bude nadále růst a logistické firmy budou moci dělat čím dál kvalifikovanější rozhodnutí, což povede mimo jiné i ke zvyšování rychlosti, bez zásadního zdražování služby.“

Umělá inteligence přináší nové možnosti v oblasti nasazování alternativních vozidel. Schopnost spolehlivě předpovědět skladbu a lokalizaci objednávek v konkrétní městské části umožní logistické firmě nasadit vždy vhodný mix přepravních prostředků – ať už půjde o drony, robotická vozítka, cargo-kola, elektrické skútry nebo třeba říční plavidla. Lze proto očekávat, že v dohledné době již limitem při nasazování alternativních přepravních prostředků nebude legislativa ani technologie samotných vozidel, ale právě schopnost alokovat je tak, aby bylo dosaženo požadovaného efektu z hlediska nákladů a udržitelnosti. S narůstající komplexitou zboží i přepravních prostředků totiž dramaticky poroste i komplexita rozvozových schémat, jež budou muset počítat s rozdílnou nosností daných vozidel, jejich dojezdem na baterii, použitelnost v daném prostředí apod.

Konsolidace poptávky

Tlak zákazníků na co nejkvalitnější návazné služby je jasným trendem napříč e-commerce. Zákazníci e-shopů se při rozhodování o nákupu čím dál častěji rozhodují nejen na základě ceny a parametrů samotného zboží, ale také dle rychlosti a kvality doručení. Dle dat z průzkumu společnosti Behavio deklaruje 75 % dotázaných, že je pro ně rychlost doručení důležitým parametrem při rozhodování o nákupu. Pro téměř třetinu nakupujících je navíc při rozhodování o nákupu zásadní také udržitelnost samotné logistiky. Jednou z cest, jak se bude dařit zrychlit a zefektivnit rozvoz zásilek ve městech, je koncept zónové logistiky, která boří hranice mezi jednotlivými logistickými provozy a funguje na principu sdílení vozidel i objednávek v rámci určité oblasti.

Peter Menky

„Zónová logistika je koncept chytrého sdílení zdrojů, díky němuž zákazník svoji zásilku dostane rychleji, klient za dopravu zaplatí méně a každé z vozidel, která operují v dané oblasti, je využito na maximum tak, aby nejezdilo „naprázdno“. V rámci zónové logistiky funguje každé město jako samostatná zóna, nebo skupina zón, které jsou automaticky organizovány skrze umělou inteligenci a ve kterých se nachází pobočky a pick-up pointy různých obchodníků. Zónový přístup k logistice bude čím dál rozšířenější a umožní dále snižovat doručovací časy při zachování cenové dostupnosti expresního dodání,“ říká dále Peter Menky z Dodo Group.

Tlak na dostupnost a zavádění dynamické cenotvorby

Potřeba neustále posouvat kvalitu, ale zároveň držet náklady co nejníže a udržet zboží i služby dostupné pro tu nejširší populaci, je trend, který se jako červená nit táhne celou e-commerce. Ačkoliv pozorujeme čím dál vyšší nároky na rychlost i přesnost doručení, z loňského průzkumu společnosti Behavio vyplývá, že ochota si za rychlé dodání zboží připlatit je stále poměrně nízká. Jako jedna z cest, jak na tuto nerovnováhu reagovat, se může ukázat zavádění dynamické cenotvorby, která je známá například z oblasti rezervací letenek, taxíků či hotelů. Dynamické nacenění v logistice totiž obchodníkům umožňuje nastavit cenu dopravy v reálném čase na základě aktuální poptávky, optimalizovat rozvozové špičky a činit tak rychlé a přesné doručování co možná nejdostupnější.

„Díky dynamickému nacenění budou zákazníci mít čím dál častěji možnost rozhodnout se mezi dražším doručením v časovém okně v rozvozové špičce, nebo cenově dostupnější variantou v časovém okně mimo rozvozovou špičku. V Dodo jsme vloni tento koncept testovali s některými z našich klientů a na základě velmi pozitivních výsledků věříme, že bude v letošním roce široce využíván prodejci napříč všemi segmenty,“ avizuje Peter Menky chystanou novinku.

Omnichannel přístup a same-day doručení jako standard i u nadrozměrů

I přes raketový covidový nárůst online prodeje se čím dál jasněji ukazuje, že převažujícím modelem obchodování bude spíše kombinace kamenných prodejen s e-shopem. Chce-li obchodník svým zákazníkům poskytnout co nejlepší nákupní zážitek a co nejkomplexněji ukojit jeho potřeby, kvalitní integrace online a offline prostředí je v dnešní době klíčová. Dříve výhradně kamenné obchody tak budou stále častěji nabízet možnosti doručení zboží zákazníkům domů, a to již v den objednání. Trend se navíc nevyhne prakticky žádnému segmentu, včetně třeba nadrozměrného zboží, u kterého si dříve zákazník expresní doručení představoval jen těžko.

„Jasně vidíme, že standard, který nastolili online prodejci potravin, se rozmáhá i do dalších segmentů. Ve spolupráci se sportovním řetězcem Decathlon jsme například vloni zavedli same-day doručení sportovního vybavení včetně nadměrných zásilek, jako jsou multifunkční posilovací stroje, nebo běžecké trenažery. Zákazníci si tak takové zboží mohou nechat dovézt ve stejný den objednání až domů a v případě potřeby jej kurýři vynesou i do vyšších pater. To samé platí třeba pro velké spotřebiče z Electro Worldu. Jsem si jist, že v následujících dvou letech dorazí same-day doručování v hodinových slotech prakticky do všech segmentů e-commerce a pro zákazníky se stane očekávaným standardem,“ uzavírá Peter Menky.

 

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Komerční sdělení

„Čelní vozík z Číny? Tak to určitě… Jenže tahle značka dávno neznamená nespolehlivé“

Když se řekne čínská technika, většina lidí si vybaví kompromisy. Ale co když vám řekneme, že značka EP Equipment, která spolupracuje s evropskou jedničkou Kion Group, vyrábí vozíky pro celý svět – a Simple Lift je přináší i malým firmám v Česku a na Slovensku? Už 30 let víme, co ve skladu funguje. A taky […]

Tepelné tvarování jako klíč k úspěchu v automatizaci procesů

Tepelné tvarování se rychle stává vyhledávaným řešením při výrobě odolných obalů, tvarovaných proložek (trayů) a plastových zásobníků pro taková odvětví jakými jsou automotive, potravinářství, farmaceutický průmysl, elektronika nebo široký segment intralogistických procesů. Proč? Takto vyrobené obaly nabízí ideální kombinaci trvanlivosti a výkonu. Jejich uživatelé mohou využívat moderní identifikační technologie pro případné sledování v rámci dodavatelského […]

Welcomo nyní pracuje i s e-doklady

Digitalizace státní správy je už několik let velkým tématem, které přineslo řadu inovací a modernizací nejen ve veřejném sektoru. Jednou z nich jsou e-doklady, moderní a bezpečný způsob ověřování identity bez nutnosti nosit s sebou fyzický doklad totožnosti. Zatímco dříve byly možnosti jejich využití omezené, dnes je lze uplatnit i v soukromé sféře. M2C Innovis […]

Tomáš Novotný: Mošnovský park dál roste. A připravujeme také projekt na Vysočině

Tomáš Novotný nastoupil v lednu roku 2024 do čela české developerské společnosti Concens Investments s ambiciózní strategií firemní expanze. Zahájením výstavby II. fáze Ostrava Airport Multimodal Parku u Letiště Leoše Janáčka v Mošnově byl loňský cíl splněn a firma pokračuje i letos v realizaci své podnikatelské strategie. Tomáš Novotný představuje, co se dosud povedlo a co Concens Investments chystá. […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Systémy logistiky, který každou středu přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění v logistice.



Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required