ANKETA: Uživatelé vybírají silniční tahače podle ceny, spotřeby nebo kvality servisní sítě
Kromě měnící se evropské legislativy a nákladů na pořízení a servis ovlivňuje výběr silničních tahačů do firemních flotil celá řada dalších okolností, o nichž píšeme ve vydání Systémů Logistiky 209/2024. V anketě přinášíme další nebo rozšířené odpovědi firem na straně uživatelů silničních tahačů.
1) Jakou roli při výběru hraje měnící se evropská legislativa, například s ohledem na zpřísňující se legislativní požadavky ohledně emisí nebo bezpečnosti?
2) Na jaké vývojářské výzvy je vhodné se zaměřit směrem k blízké budoucnosti? Co zpětná vazba uživatelů nebo řidičů?
Lubomír Sasarák
manažer vozového parku pro střední a východní Evropu
DHL Supply Chain
1) Ve všech státech Evropské unie dochází postupně k začleňování poplatků za emise CO2 do mýtného. Vozidla se budou na základě emisí CO2 rozdělovat do pěti nových tříd. Snahou bude maximálně snížit tyto poplatky výběrem vozidel s minimálními emisemi. To znamená, že velkou roli bude hrát zařazení vozidla do nejlepší emisní třídy.
Našim zákazníkům vždy nabízíme zelená řešení. Dokážeme v podstatě cokoliv, záleží jen na jejich vůli. Máme zkušenosti s CNG, LNG u našich tahačů, dále pak s elektrickými dodávkami a nákladními vozidly, zabýváme se i dalšími alternativními pohony.
2) Rozhodně cena vs. spotřeba a rozmanitost alternativních pohonů. Důležitá je také informovanost dopravců, aby věděli, co konkrétně výrobci chystají a jakým směrem se ubírají.
Petr Kozel
CEO a předseda představenstva
VCHD Cargo
1) Řešíme cenu mýta a promítáme ji do interní kalkulace už při rozhodování o nákupu. Tlak na používání alternativních pohonů v nákladních přepravách se zvyšuje. Ovšem překotná legislativa je poněkud v kontrastu s nedostatečným technickým pokrokem v oblasti sériových alternativních pohonů pro dálkové přepravy. Například v Německou skončila u mýtného podpora pro LNG vozidla. My jsme přesto takové spolupráci velmi otevřeni, s každým klientem alternativy řešíme a ukazujeme mu vícenáklady spojené s alternativním pohonem, a naopak počítáme úsporu CO2, siřičitanů apod. Bohužel zatím není na straně zákazníků ochota za „zelené“ přepravy připlácet.
2) V každém případě na kvalitu servisní sítě a případně rychlost oprav. Z našeho pohledu je zásadní, aby vozidla, když už dojde k poruše, trávila v servisech co nejméně času.
Svatopluk Kříž
ředitel nákladní dopravy
TQM
1) Tuzemská i evropská legislativa je pro nás zásadní. Jsme dopravce poskytující služby vnitrostátní a mezinárodní kamionové dopravy. Musíme se jí přizpůsobit. V našem vozovém parku nákladní dopravy splňují všechna vozidla normu Euro 6. Zajímá nás i provedení motoru vozidla, jaký má výkon, jaké jsou nastavení a vlastnosti převodovky vozidla, zda prodejce nabízí tzv. full servis contract, jaký je jeho poplatek nebo na jaké cenové úrovni se pohybuje zůstatková hodnota vozidla po pěti až šesti letech provozu atd.
2) Rychlé a kvalitní servisní služby a co nejmenší poruchovost při běžném provozu.
Martin Koráb
fleet manager
ESA logistika
+
Erik Maťaš
transport manager
ESA logistika
1) Všechna námi provozovaná vozidla samozřejmě musí splňovat veškeré legislativní požadavky ve všech zemích, kde se pohybují. Nicméně vzhledem k dlouhodobě plánovaným cyklům obměny našeho vozového parku nemusíme změny legislativy výrazněji řešit, protože valná část vozidel je díky svému nízkému stáří všechny splňuje. Pro ilustraci – pouze dvě vozidla z naší flotily dnes nesplňují aktuálně nejvyšší emisní normu Euro 6.
Pokud se týká alternativních pohonů, tak v současné době je jejich ekonomická návratnost oproti naftě prozatím méně příznivá z důvodu vysoké pořizovací ceny takových vozidel, jejich nízké flexibility v provozu a nedostatečné tankovací nebo dobíjecí síti. Všechny nové pohony jsme již aktivně testovali, abychom se mohli kvalifikovaně rozhodovat a získat zkušenosti s odlišnostmi oproti provozu tradičních dieselových vozidel. Vývoj alternativních pohonů i nadále sledujeme, ale z ekonomických důvodů jejich masové nasazení zatím neplánujeme.
V příštím roce však připravujeme nasazení pilotního e-trucku na konkrétní vhodnou zakázku zajišťovanou naším vozovým parkem na Slovensku. Budeme podrobně sledovat výkonnost tohoto vozidla, abychom se mohli správně rozhodnout při případné elektrifikaci další části vozového parku. Elektrický pohon se nám do nejbližší budoucnosti jeví jako patrně nejpřijatelnější alternativní palivo, ostatní technologie v podobě využití LNG nebo CNG jsou v podstatě jen modifikacemi stávajících spalovacích motorů. Avšak bez vybudování dobíjecí sítě pro nákladní dopravu je rychlý rozvoj elektromobility v tomto sektoru obtížně řešitelný. Situaci může ve vzdálenější budoucnosti radikálně změnit vodíkový pohon.
2) Prodejci by se měli zaměřit především na dostupnost servisní sítě po celé republice, v této souvislosti velmi oceňujeme prodlužování otevírací doby, kdy některé sítě fungují denně, tedy i během víkendů. Výrobci by se pak měli zaměřit na odstranění konkrétních „slabých míst“ jednotlivých modelů, která vidí v reklamacích nebo v protokolech o stavu vozidel vystavovaných při ukončování jejich leasingu.
Text: Filip Hubička
Ilustrační foto: DHL Supply Chain