V Česku chybí až 2000 odstavných míst pro kamiony
Podle kvalifikovaných odhadů expertů na dopravu chybí v tuzemsku až 2000 odstavných míst. Na jejich budování se sice v rámci nových silničních staveb myslí, přesto je jich stále nedostatek. Řidiči se během povinných přestávek na silnici setkávají s různými komplikacemi, které mohou ovlivnit jejich možnosti odpočinku a celkovou bezpečnost na silnici. Právě nedostatek míst na odpočívkách je například podle Svazu spedice a logistiky jednou z těchto komplikací.
Problémem jsou chybějící odstavná místa pro kamiony, ale i nedostatek dostatečně chráněných a z hlediska CMR odpovědnosti dopravce strážených ploch.
„Při budování odstavných ploch pro kamiony by se z důvodu nárůstu krádeží zboží mělo myslet i na bezpečnost. Je tedy nutné přemýšlet o tom, jaké plochy se budou budovat s tím nejvyšším stupněm ostrahy. V tomto směru zatím není rozdíl mezi Českou republikou a zahraničím, nevyniká nikdo,“ říká Petr Rožek, výkonný ředitel Svazu spedice a logistiky ČR.
Za důležité považuje i myslet na vybavení odstavných ploch z hlediska sociální výbavy pro řidiče. „Když bude více chráněných odstavných ploch pro kamiony, věřím, že ubude počet pojistných událostí,“ konstatuje dále Petr Rožek. Ministerstvo dopravy ČR, jak uvádí na svém webu, vnímá výstavbu odpočívek jako jednu z priorit: prakticky na všech současných dálničních stavbách jsou moderní odpočívky standardní součástí projektu a na stávající síti se chystá jejich doplňování všude tam, kde je to možné.
Aktuálně je na odpočinkových oblastech a parkovištích pro nákladní vozidla často problém najít volné parkovací místo. „Řidiči jsou leckdy nuceni povinné přestávky vykonávat na nevyhovujících místech jako jsou například dálniční sjezdy, nehlídaná parkoviště a jiná místa, která ovlivňují komfort, bezpečnost řidiče a zabezpečení přepravovaného nákladu,“ vysvětluje Karolína Beňová, vedoucí dispečinku ostravské pobočky spediční společnosti FEE Transport.
Jak doplňuje, problém se sehnáním parkovacího místa může záviset na mnoha faktorech, včetně konkrétního místa, doby a situace. V určitých hodinách a dnech může být hledání parkovacího místa obtížnější. Například během dopravní špičky. „V zahraničí se pravidla pro parkování mohou lišit. Je důležité zjistit si místní pravidla a věnovat pozornost značkám a vyhnout se tak případným pokutám za nesprávné parkování. Je vždy dobré být připraven a zjistit si informace o parkování předem, aby se zabránilo nežádoucím překvapením,“ podotýká Karolína Beňová.
Nedostatek odpočinku u řidiče může být nebezpečný a způsobit řadu komplikací, které ohrožují bezpečnost na silnicích. Absence spánku a odpočinku vede mimo jiné ke snížené koncentraci. Unavení řidiči mají zpomalené reakce a horší schopnost reagovat na neočekávané situace na silnici, což může způsobit kolize. Existuje také zvýšené riziko mikrospánku a důsledkem únavy bývá i snížená schopnost rozhodování.