
Petra Sůvová: Náš obor už není o telefonu a e-mailech
„Otevřenost, důvěra a jasná a srozumitelná komunikace je jádrem k úspěchu dobré spolupráce. Pokud já nebudu rozumět tomu, jaké jsou vize a cíle společnosti, nebude tomu rozumět ani můj tým,“ říká na úvod našeho rozhovoru manažerka celovozových přeprav ve společnosti DB Schenker Petra Sůvová.
Přinášíme vám článek z časopisu Systémy Logistiky 206 (červenec–srpen 2023). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném časopise. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je pro uživatele logistických služeb zdarma.
Petra Sůvová vede v DB Schenker více než pětatřicetičlenný tým, s nímž zajišťuje přímé přepravy ve všech strategických oblastech. Kromě toho je zodpovědná také za digitalizaci. Na jedné straně je tedy jejím hlavním pracovním cílem růst, rozvoj a dobré finanční výsledky celovozových a dokládkových přeprav, na druhé straně je to pak zodpovědnost za implementaci korporátních nástrojů souvisejících s digitalizací. „Jsme odborníci na přepravu špičkových výrobků pro oblast technologického průmyslu, kde je důležité sledování a zabezpečení celého dodavatelského řetězce. Druhým segmentem, který v našem portfoliu převažuje, je automobilový průmysl, kde je prioritou čas a přesnost dodání. Obojí je velice náročné na provozní nastavení, výběr a proškolení vhodných dopravců,“ popisuje Petra Sůvová.
Jak už bylo řečeno, její pracovní pozice zahrnuje dvě hlavní oblasti. Ta první je zaměřená na rozvoj a výsledky produktu přímých přeprav. Společně s kolegy proto řeší požadavky zákazníků a komunikaci s nimi, zaměřuje se na finanční výsledky, produktivitu provozu, jeho kvalitu a digitalizaci. Ta druhá oblast, která s tou první úzce souvisí, se týká strategického nákupu dopravní kapacity a představuje zejména jednání s dopravci, uzavírání smluv, zajištění jejich benefitů, ale také kontrolu jejich kvality a tím i konkurenceschopnosti DB Schenker.
Rozhodly lepší příležitosti k rozvoji
Ačkoli v logistice Petra Sůvová pracuje už od roku 2005, nebyl to první obor, na který by se po ukončení studia cíleně specializovala. Původně směřovala více do ekonomické oblasti, protože pracovala v obchodních firmách. „Do logistiky mne přivedla víceméně intuice. V roce 2005 jsem se rozhodovala mezi dvěma zajímavými pracovními nabídkami. Jedna byla do oddělení nákupu velké zahraniční výrobní firmy a druhá do obchodního oddělení velké české dopravní firmy. Rozhodla jsem se pro tu druhou, protože jsem tam viděla větší příležitost k rozvoji,“ vzpomíná. V jedné z největších dopravních společností v České republice zastávala pět let pozici obchodní ředitelky a v září roku 2010 pak nastoupila do DB Schenker. V každé firmě, kde působila, existovalo něco, z čeho čerpá dodnes. „Využití zkušeností z čistě dopravní společnosti v té přepravní je podle mě ten nejlepší benefit,“ myslí si.
Strategie „vlastních aut“ se vyplatila
V sídle společnosti v Praze a ve své kanceláři se Petra Sůvová setkává na jednáních se zákazníky, zahraničními partnery, ale i kolegy z užšího vedení firmy. Probíhají tam i porady části jejího týmu. Na pracovní jednání za dalšími kolegy z týmu pak pravidelně vyjíždí i na pobočky. Hlavně do Liberce, Pardubic nebo Ostravy. Ve dnech, na které si žádnou schůzku nenaplánuje, pracuje z domova. To se věnuje především telekonferencím se zahraničními kolegy, při nichž hledají odpovědi na otázky ze všech možných oblastí i témat. Takový způsob komunikace se podle ní stal po pandemii covidu běžnou praxí. Během klidnějších dní bez schůzek má pak více času na vyhodnocování výsledků, sledování kvality, plánování strategie nebo vytváření motivačních nástrojů a dalších důležitých úkolů plynoucích z její pozice. A právě dosažené výsledky jsou i hnacím motorem do další práce. „Vidím, že každý rok rosteme a jsme konkurenceschopnější. To, že se DB Schenker stane významným hráčem v přímých přepravách, se ještě před deseti lety nedalo vůbec jednoznačně říct. Jsem ráda, že na tom mám i svůj podíl. To mi dává obrovský smysl a dodává motivaci k další práci,“ říká a zároveň vzpomíná na své začátky: „Když jsem před třinácti lety nastoupila do DB Schenker, uvědomila jsem si, že nemůžeme dosáhnout úspěchu v produktu přímých přeprav, pokud nebudeme disponovat vlastními kamiony tak, abychom byli nezávislí na trhu dopravních kapacit. Každý ví, že společnosti našeho typu ale vlastní řidiče ani auta nemá, museli jsme tedy začít nabírat dopravce, kteří by jezdili výhradně pro nás za domluvených podmínek od ledna do prosince, a poskytnout jim takové benefity, které by i je přesvědčily, že to je dobrá volba.“ V roce 2010 proto firma začala pomalu nabírat první auta a dnes jich má přes 150. Navíc strategii „vlastních aut“ chce DB Schenker dále rozvíjet. „Dopravci, kteří pro nás dlouhodobě jezdí, těží z benefitů velké společnosti, my zase nejsme závislí na turbulentním trhu dopravních kapacit, a to je důvod, proč je pro obě strany výhodné tuto spolupráci prohlubovat. Navíc totiž, pokud máte přímo zodpovědnost za auta, tak se kola musí točit, a to nepřímo motivuje dispečery stále hledat a kombinovat zásilky do těchto aut, a tím logicky stále roste počet přeprav uskutečněných touto flotilou,“ vysvětluje Petra Sůvová. A právě skutečnost, že se jí podařilo tuto strategii prosadit, a především úspěšně rozvinout, považuje za svůj největší pracovní úspěch.
Nic horšího si nedokázala představit
V pracovní kariéře Petry Sůvové bychom ale našli i období, kdy bylo velmi těžké neztratit optimismus a víru, že bude zase lépe. V této souvislosti zmiňuje především krizi v roce 2008, kdy dopravcům stála auta, museli platit leasing, řidiči čekali na práci a ta nikde nebyla… „To se mě osobně hodně dotýkaly příběhy řidičů bez práce, propouštění… A pak to byla samozřejmě pandemie covidu a hned po ní ruská invaze na Ukrajinu, kdy už jsem si asi nic horšího nedokázala přestavit… Nicméně přes všechny tyto velké mimořádnosti ovlivňující naši práci jsme se nakonec samozřejmě přenesli, vypořádali se s nimi a zase nás to posílilo a posunulo,“ připomíná.
Plna očekávání budoucího vývoje
Dynamický rozvoj technologií zásadně mění logistiku. Napomáhá tomu umělá inteligence, big data analýza, internet věcí a společně to všechno poskytuje nové možnosti pro digitalizaci logistických procesů. Kromě toho se očekává masivní automatizace, optimalizace i sledovatelnost, což mění přístup i práci logistických manažerů. „Implementujeme stále nové nástroje digitalizace, propojují se pobočky a procesy napříč Evropou a skoro nestíháme sledovat, co už neplatí a co nového přijde. A to mě absolutně fascinuje. Náš obor už není o telefonu a e-mailech a já jsem plna očekávání budoucího vývoje. Zároveň bych ale chtěla dosáhnout toho, aby oblast, za kterou jsem v DB Schenker odpovědná, prošla tímto hektickým obdobím hladce a dokázala z něj nejen maximálně vytěžit, ale navíc v něm hrát prim a udávat směr,“ dívá se s nadšením do budoucna Petra Sůvová.
„Petra Sůvová v datech“
1989
Po zakončení střední ekonomické školy nastoupila do svého prvního zaměstnání v Projektovém ústavu.
1998–2005
Působila jako obchodní manažerka u společnosti podnikající na trzích Německa a Dánska, kde koordinovala velké zakázky.
2005
Zahájila svou kariéru v oboru logistiky jako obchodní ředitelka.
2010
Nastoupila do české pobočky společnosti DB Schenker do oddělení Tender Management.
Dosud
Zastává pozici manažerky celovozových přeprav ve společnosti DB Schenker.
„Zajímavosti z praxe“
400
poboček v Evropě a 22 poboček v České republice provozuje DB Schenker.
76 000
činí počet zaměstnanců DB Schenker po celém světě, z toho 1500 v České republice.
25 000
přímých zásilek měsíčně, které se v převážné míře nakládají na kamiony, přepraví česká pobočka DB Schenker.
3.
příčka patří české pobočce v celkovém počtu realizovaných přeprav za měsíc v porovnání s pobočkami DB Schenker v celé Evropě, větší už je jenom Německo nebo Francie.
Článek připravila: Martina Vampulová