Chemický průmysl: bezpečnost jako nejvyšší priorita
V českém hospodářství má výroba chemických látek a přípravků významné postavení, protože jsou na ni úzce navázány další odvětví zpracovatelského průmyslu, jako jsou výroba plastů a pryže, textilní průmysl, elektronický průmysl či automotive. Tento sektor představuje klíčový dodavatelský segment pro tyto oblasti, v poslední době ale čelil problémům způsobeným nedostatkem surovin nebo obalů, nárůstem cen vstupů včetně energií či poklesu výkonu celé ekonomiky.
Přinášíme vám článek z časopisu Systémy Logistiky 210 (březen–duben 2024). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném časopise. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je pro uživatele logistických služeb zdarma.
Logistika pro chemický průmysl je komplexní záležitost, která souvisí s bezpečností, dohledatelností i dostupností surovin. Jedním z důležitých trendů, který nastartovala nedávná pandemie, bylo hledání dodavatelů blíže konečné výrobě či spotřebě. Ukázalo se totiž, že dlouhé dodavatelské řetězce čelí v případě krizí značným výkyvům, které vedou k omezování nebo dočasnému uzavírání výrob.
Suroviny i dodavatelé jsou příliš daleko
Mnoho surovin potřebných v chemickém průmyslu pochází z Asie. Firmy, které sídlí v Evropě, se snaží dodavatele přiblížit a tak učinit odolnější svůj dodavatelský řetězec. Pro tento trend nearshoringu ale hovoří také další skutečnosti. Snížení vzdálenosti mezi výrobními nebo distribučními centry a zákazníky vede ke snížení času dodání a nákladů na dopravu. To může vést k rychlejší reakci na poptávku zákazníků nebo spotřebitelů. Blízkost umožňuje lépe monitorovat kvalitu výrobků nebo služeb a rychleji řešit případné problémy. Dalším důležitým faktorem je redukce rizika spojeného s globálními politickými a obchodními nestabilitami, které mohou ovlivnit dodávky zboží. Nearshoring přispívá k udržitelnosti díky snižování emisí způsobených dlouhými mezinárodními přepravami. Na druhé straně obvykle stojí vyšší náklady a často neexistence dodavatelů nebo nedostatečná kapacita jejich výrob.
„V posledních letech sledujeme dominující trend outsourcingu skladové logistiky, a to zejména v chemické oblasti,“ přidává další pohled na trendy v chemické logistice Daniel Bukovjan, vedoucí chemického skladu společnosti Jipocar Logistic. A pokračuje: „Důvodů outsourcingu je více, patří mezi ně zejména zdlouhavá a nákladná realizace i provoz chemického skladu a komplikovaná legislativa.“ Problémem je podle něj také nedostatek personálu s odborným zaměřením na CLP (Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1272/2008 o klasifikaci, označování a balení látek a směsí) a ADR (Agreement concerning the International Carriage of Dangerous Goods by Road). Zkušenost Jipocaru, který má 30 „chemických“ zákazníků, je taková, že klienti se raději věnují tomu důležitějšímu, tedy obchodní činnosti, a nikoliv logistice.
Chemikálie pod drobnohledem
Moderní technologie umožňují detailní monitoring skladovaných chemikálií od okamžiku doručení až po jejich využití nebo likvidaci. Systémy monitorování ve skladech často zahrnují senzory pro sledování teploty, tlaku, vlhkosti a dalších parametrů, které mohou ovlivnit stabilitu a bezpečnost chemických látek. Senzory jsou propojeny s centrálním systémem, který umožňuje operátorům rychle reagovat na jakékoli anomálie nebo potenciální rizika. Sledovatelnost pak zahrnuje pečlivé dokumentování každého kroku od příjmu až po výdej chemikálií, včetně informací o množství, stavu, původu a účelu použití. Tato transparentnost a sledovatelnost jsou klíčové jak pro dodržování předpisů, tak pro rychlou a efektivní reakci v případě nehody nebo havárie.
Vedle bezpečnostních hledisek se v oblasti skladování stále více prosazují digitalizace a optimalizace procesů. „Hlavním trendem je zejména práce s daty a vyšší standardy z pohledu bezpečnosti a dlouhodobé udržitelnosti,“ říká David Peterka, head of business development společnosti Fiege.
Velké objemy na velké vzdálenosti
V přepravě chemických produktů hraje podstatnou roli železnice, a to díky své efektivitě, spolehlivosti a ekonomické konkurenceschopnosti. Výhody železniční dopravy zahrnují schopnost přepravit velká množství zboží (zejména bulk) na dlouhé vzdálenosti s nízkým rizikem nehody. Chemické produkty jako kapaliny, plyny nebo pevné látky jsou často přepravovány ve speciálních cisternových vozech, které jsou navrženy tak, aby poskytovaly bezpečný a stabilní transport. Vozy jsou vybavovány systémy pro monitorování a sledování teploty, tlaku a dalších důležitých parametrů, což umožňuje rychlou identifikaci a řešení jakýchkoli potenciálních problémů.
I když železniční nákladní dopravy zaznamenala v poslední době výkyvy, přeprava chemických komodit rostla. „Svou pozici v distribuci rafinerských produktů po železnici v České republice a Polsku posilujeme prostřednictvím spolupráce se společností Lotos Kolej, která je – stejně jako my – součástí skupiny Orlen. Klíčovými kroky pro zajištění bezpečné a efektivní železniční dopravy, které provádíme, jsou instalace kompozitních zdrží na železničních cisternách a zvýšení bezpečnosti přepravy LPG,“ říká Lada Gadas, tisková mluvčí skupiny Orlen Unipetrol, která jinak zajišťuje železniční dopravu prostřednictvím firmy Orlen Unipetrol Doprava.
Klíčová ADR
Silniční přeprava chemikálií vyžaduje dodržování přísných předpisů a standardů, včetně správného označení nákladů, používání speciálních kontejnerů a obalů, a samozřejmě i školení řidičů. Bezpečnostní opatření zahrnují např. pravidelnou údržbu vozidel, monitorování teploty a tlaku nákladu, a přípravná opatření pro případ havárie.
Klíčovým dokumentem pro silniční dopravu chemického zboží je Dohoda o mezinárodní silniční přepravě nebezpečných věcí (ADR – Agreement concerning the International Carriage of Dangerous Goods by Road), v aktualizované podobě ADR 2023, která platí pro roky 2023 a 2024. V ADR jsou následující třídy nebezpečných věcí: Třída 1 Výbušné látky a předměty; Třída 2 Plyny; Třída 3 Hořlavé kapaliny; Třída 4.1 Hořlavé tuhé látky, samovolně se rozkládající látky, polymerizující látky a znecitlivěné tuhé výbušné látky; Třída 4.2 Samozápalné látky; Třída 4.3 Látky, které ve styku s vodou vyvíjejí hořlavé plyny; Třída 5.1 Látky podporující hoření; Třída 5.2 Organické peroxidy; Třída 6.1 Toxické látky; Třída 6.2 Infekční látky; Třída 7 Radioaktivní látky; Třída 8 Žíravé látky; Třída 9 Jiné nebezpečné látky a předměty.
Ke každé položce v různých třídách je přiřazeno tzv. UN číslo, což je čtyřmístné identifikační číslo látky nebo předmětu převzaté ze Vzorových předpisů OSN. Dále jsou uváděny klasifikační kódy nebezpečnosti látky nebo předmětu. Dohoda zahrnuje také pravidla pro účely balení, kdy jsou stanoveny tři obalové skupiny v závislosti na stupni nebezpečí.
Z hlediska situace na trhu budou muset silniční dopravci i nadále přicházet s novými efektivními řešeními pro zlepšení konkurenceschopnosti. „Jako důležité kroky směrem k udržitelnějšímu přístupu k přepravě rafinérských produktů vnímáme investice do ekologičtějších vozidel a rozšíření vozového parku o moderní cisterny. To může zahrnovat i implementaci nových technologií, jako jsou kontejnery pro přepravu plynného vodíku, a optimalizaci přepravy na menší stanice pomocí zkrácených cisternových návěsů,“ vyjmenovává Lada Gadas ze skupiny Orlen Unipetrol, který pro silniční dopravu svých produktů využívá dceřinou firmu Petrotrans.
V další části se podívejme na novinky – ať už technické, procesní či projektové.
Logistický projekt pro AutoMax
„V loňském roce jsme ukončili roční projekt vyvolaný požadavky našeho klíčového zákazníka, společnosti AutoMax, který měl dva hlavní cíle – zlepšení práce s informacemi a optimalizaci procesů,“ informuje David Peterka. V rámci projektu došlo ke změně stávajícího WMS na nový WMS, konkrétně Kvados MyStock, který podle Davida Peterky umožňuje pracovat lépe s daty o zboží online a propojovat různá oddělení a systémy společnosti jako např. obchod, supply chain finanční oddělení atd. Data se pak dají lépe analyzovat, což pomáhá k lepšímu plánování skladových zásob, a zejména prodeje. Druhá část projektu zahrnuje zvýšení kapacity a rozšíření skladu, optimalizaci layoutu od vstupu přes skladovací pozice a vychystávání až po předání dopravci nebo klientovi. „Změny a splnění dvou hlavních cílů má následně dopad na splnění všech požadavků vycházející z českých zákonů a norem pro skladování tohoto typu zboží. Tyto podmínky jsou popsané v dokumentu Požárně bezpečností řešení a Standard Operation Process, s nimiž jsou seznámeni všichni pracovníci,“ vysvětluje David Peterka. A dodává: „Proces i například řešení mimořádných událostí jsou pravidelně kontrolovány a auditovány a tím je současně zajištěna vyšší bezpečnost pracovníků a celého provozu.“ (Projektu se věnujeme také samostatně v případové studii v jiné části tohoto vydání.)
WMS šitý na míru chemickému skladu
Jipocar Logistic vloni zavedl registraci nakládkových a vykládkových oken pro chemický sklad s přímým napojením na WMS, díky které lze řídit plynulost nakládek a vykládek desítek odbavených přepravních jednotek denně. Firma provozuje jeden z největších distributorsky zaměřených chemických skladů v ČR v klasifikaci B. „Je vybaven speciální podlahou s chemickou odolností, paletovými regály s vně instalovaným EPS, stabilním hasícím zařízením typu sprinkler (v případě požáru je hašeno speciální pěnou jedno místo a nedochází k poškozená ostatního zboží), moderní manipulační technikou a bezpečnostními prvky,“ vyjmenovává Daniel Bukovjan. Kromě látek výbušných, infekčních a radioaktivních lze uskladnit vše jako organické peroxidy, látky podporující hoření či toxické látky. WMS je postavený na míru chemickému skladu s možností online přístupu ze strany zákazníka a zvládne zaskladnit zboží s ohledem na jeho chemickou vlastnost, typ balení, výšku a hmotnost. Po vyskladnění celopalety nebo jednotlivých kusů lze objednávku avizovat a předat přepravci včetně značení POS (Přepravní obalový soubor) nebo dokladů s výpočtem bodů ADR. „Před několika měsíci jsme klientům obchodujícím s agrochemickými přípravky z důvodu změny legislativy, respektive traceability přípravků na ochranu rostlin, vyvinuli systém automatického hlášení o pohybu zboží na Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský,“ dodává Daniel Bukovjan.
ETCS na nová vozidla
Orlen Unipetrol informuje, že v oblasti železniční dopravy investuje do jednotného evropského vlakového zabezpečovače ETCS (European Train Control System). „ETCS provozujeme na devatenácti vozidlech, mezi nimiž jsou čtyři lokomotivy řady 753.6 (Bizon), osm lokomotiv řady 753.7 (Brejlovec) a sedm lokomotiv řady 383 (Vectron). Investice do ETCS činí téměř 200 milionů korun, přičemž zhruba 50 procent z této částky je financováno ze Státního fondu dopravní infrastruktury a Operačního programu Doprava Ministerstva dopravy,“ říká Lada Gadas. Skupina dále plánuje do konce roku 2025 zařadit do své flotily další čtyři elektrické lokomotivy Siemens Vectron MS řady 383, celkově jich bude mít jedenáct. Uvažuje se i o použití lokomotivy na vodíkový pohon, která by zajišťovala provoz na vlečce. Orlen Unipetrol má také projekty zaměřené na zlepšení sledovatelnosti materiálů, jako je implementace čárových kódů ve skladech náhradních dílů, a investice do moderních technologií pro manipulaci s materiály, např. přechod z manipulační techniky s pohonem na elektřinu a následně na lithium-iontové baterie. Transparentnost a správu skladovacích procesů zvyšuje díky digitalizaci atestů k náhradním dílům.
Čepro převzalo Robin Oil
Jednou z velkých změn, která se nedávno odehrála na petrochemickém trhu a souvisí s logistikou a dopravou, je akvizice čerpacích stanic Robin Oil firmou Čepro. Státem vlastněná akciová společnost zařadí 75 nově nabytých pump do své sítě EuroOil. Robin Oil je dlouholetým odběratelem pohonných hmot od Čepra s prodejem 150 milionů litrů ročně. „Významný potenciál má Robin Oil v oblasti alternativních energií – v síti prozatím vůbec nebyly v nabídce. Ve spojení hledáme i další synergie, ať už jde o logistiku, širší využití fleetových karet nebo nabídku doplňkových služeb,“ informuje generální ředitel Čepra Jan Duspěva.
Nové stanice na vodík i bioLNG
Je-li řeč o alternativních energiích, lze připomenout postupný rozvoj vodíkové infrastruktury. Čepro vloni otevřelo čerpací stanici na vodík v Mstěticích u Prahy. Umožňuje plnit všechny typy vodíkových vozidel, včetně osobních vozů, nákladních vozů, autobusů a také vysokozdvižných vozíků. Základní investice činila 800 000 eur a hlavním dodavatelem technologie byl IDOPS (technologie pochází od společnosti Wolftank Adisa). Vloni svou první vodíkovou stanici otevřela na pražském Barrandově také skupina Orlen. Do roku 2030 chce Orlen Unipetrol provozovat 28 vodíkových plnicích stanic a dva vodíkové distribuční terminály pro železniční dopravu v Litvínově a Neratovicích.
Novinku pro oblast alternativních paliv letos oznámil také řetězec Lidl, který při přepravě zboží využívá bioLNG. Ve flotile má sedm tahačů na zkapalněný biometan a do konce roku by jich mělo přibýt minimálně deset. Vozy tankují v síti GasNet, konkrétně na šesti plničkách, a to v Hradci Králové (D11), v Jažlovicích u Říčan (D1), v Klecanech u Prahy (D8), Mladé Boleslavi (D10), Nýřanech (D5) a Kaplici (budoucí D3).
„Zlepšit provozní bezpečnost a efektivitu“
V poslední době jsme společně s našimi partnery provedli několik inovací v oblasti provozní bezpečnosti a efektivity skladu. Začali jsme s výstavbou nového regálového systému, který nám umožní lépe organizovat a skladovat naše zásoby. Současně jsme provedli modernizaci sprinklerového systému a rozšířili jsme ho v rámci skladu hořlavých kapalin, což zvýšilo naši schopnost rychle a účinně reagovat na případné požáry. Dalšími kroky bylo zvýšení počtu světlíků a úprava a modernizace EZS, což přispívá k zvýšení kapacity skladu pro skladování hořlavých látek. Pro ochranu venkovního prostoru před možným rozlitím kapalných látek v případě havárie jsme provedli stavební úpravy. Dále jsme ve spolupráci s naším klientem implementovali nový WMS, což nám umožňuje efektivněji sledovat a řídit pohyb zásob. Společně jsme modernizovali osvětlení na LED s pohybovými čidly, což nejen snižuje spotřebu energie, ale také zlepšuje bezpečnost prostředí. Zvýšili jsme i počet nákladových ramp, což pomáhá optimalizovat proces nakládky a vykládky citlivého zboží.
Vladimír Jozífek, site manager pobočky Lovosice, Fiege
„Kratší cisternové návěsy pro menší stanice“
V rámci silniční dopravy se přizpůsobujeme trendům čistější mobility a plánuje rozšíření vozového parku o ekologičtější alternativy, včetně kontejnerů pro přepravu plynného vodíku a zkrácených cisternových návěsů pro efektivnější zásobování menších stanic. V oblasti skladování se Orlen Unipetrol zaměřuje na modernizaci skladovacích prostorů pro chemikálie a náhradní díly. Projekty, jako jsou skladové kontejnery pro chemické látky a implementace čárových kódů na skladových položkách, umožňují efektivnější správu a sledování skladových zásob.
Lada Gadas, tisková mluvčí, Orlen Unipetrol
„Méně celopaletových jednotek“
Prvkem měnící vývoj skladové logistiky chemických produktů je změna expedičního balení, a to ve smyslu jeho velikosti. Před rokem 2020 bylo odesíláno více celopaletových jednotek, poslední roky nám ukazují pravý opak. Důvodů je více, ale zmínit můžeme například úsporné balíčky firem a v poslední době v agro oblasti změny v dotační politice státu.
Daniel Bukovjan, vedoucí chemického skladu, Jipocar Logistic
Článek připravil: Stanislav D. Břeň