
E-commerce se nadechuje k dalšímu růstu
Pandemický vzestup segmentu e-commerce v Česku nahradil pokles v loňském roce. Redukce obratu bude pravděpodobně pouze vlnkou v dlouhodobém růstu elektronického nakupování. Společně se snížením počtu e-shopů se ukazuje, že trh prochází konsolidací, upevňuje se pozice dominantních hráčů a roste význam fulfillmentových služeb. Silní obchodníci a externí poskytovatelé logistických služeb stále více spoléhají na automatizaci či robotizaci logistických procesů. Pokračuje také hledání nákladově optimálnější cesty k zákazníkovi.
Přinášíme vám článek z časopisu Systémy Logistiky 206 (červenec–srpen 2023). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném časopise. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je pro uživatele logistických služeb zdarma.
Obrat internetových obchodů téměř deset let nepřetržitě rostl, v loňském roce byla tato vzestupná trajektorie narušena a došlo k prvnímu poklesu (více v přiloženém grafu). Podle Asociace pro elektronickou komerci (a srovnávače Heureka), která sdružuje hráče s významným tržním podílem, činil loňský obrat e-commerce 197 miliard korun, o rok dříve to bylo 223 miliard korun. Problémy e-commerce v loňském roce byly už několikrát popsány a souvisejí mimo jiné se značným objemem zásob coby reakcí na výpadky dodávek během pandemie, přeplněností současných skladů, hledáním nových skladových kapacit, zvyšujícími se cenami nájemného i potřebou investovat mnohdy značné finanční prostředky do logistiky s cílem udržení nebo vylepšení konkurenceschopnosti.
Za primární důvod poklesu e-commerce lze však označit celkovou ekonomickou situaci domácností, které loni čelily do té doby bezprecedentní inflaci, energetické krizi a rovněž obavám z budoucnosti při vnímání ruské agrese na Ukrajině. Meziroční pokles tržeb v maloobchodě ostatně na začátku tohoto roku reportoval také Český statistický úřad (ČSÚ). Podle něj klesly maloobchodní tržby, do kterých je zahrnut také elektronický obchod, meziročně o 3,6 %. Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ, na začátku února uvedla, že například pokles tržeb potravin se prohloubil natolik, že byla zaznamenána nejnižší hodnota od roku 2001, tedy od začátku zjišťování. Konkrétně internetové a zásilkové obchody „přišly“ podle národních statistiků v meziročním srovnání o více než desetinu tržeb. V polovině července 2023 zveřejnili statistici čísla za květen, ze kterých vyplynulo, že maloobchodní tržby byly meziročně stále nižší o více než 6 %. Podle fintechu Skip Pay a srovnávače Heureka pokračoval meziroční pokles obratu e-commerce i na jaře, a to o 13 %.
Konsolidační balíček či konsolidace trhu
Na pokles trhu musí samozřejmě reagovat i konkrétní hráči. Například skupina Pilulka si k 10. výročí na trhu „naordinovala“ – jak to sama popisuje – konsolidační balíček, v jehož rámci plánuje snížit roční náklady o téměř 100 milionů korun. Znamená to třeba konec působení v Rumunsku, spojení jednotlivých oddělení do jedné mezinárodní struktury, snížení počtu zaměstnanců v Česku, na Slovensku i v Rumunsku či omezení akvizic a investic. Navzdory tomu člen představenstva skupiny Martin Kasa na konci června uvedl: „Veškeré kroky jsou vedeny tak, aby neměly dopad na růst tržeb a ziskovosti. Počítáme, že rok 2023 bude nejúspěšnějším rokem v historii Pilulky, čemuž napovídá i první pololetí, kde skončíme okolo šesti procent nad tržbami loňského roku s optimistickým výhledem na druhé pololetí.“
I když to tak někdy nevypadá, protože v médiích jsou vidět především zástupci dvacítky největších e-shopů s obraty přes miliardu, trh je dramaticky roztříštěný. Odhaduje se, že na „českém internetu“ působí přes 50 000 e-shopů. Jejich počet v posledních letech rostl, ale současně jsou průběžně vidět akviziční aktivity velkých hráčů či „jen“ konsolidace v rámci stejných skupin. Například ke konci března došlo ke sloučení dvou větších online obchodů se stejným majitelem – Alfa.cz a TSBohemia.cz – do jednoho e-shopu. „Hlavním důvodem této integrace bylo neefektivní udržování dvou velkých e-shopů, kde každý stál na trochu jiné technologické architektuře, což brzdilo rozvoj obou obchodů a zároveň zvyšovalo náklady na jejich provoz a údržbu,“ vysvětloval tehdy Lukáš Valouch, marketing manager TSBohemia.cz.
E-commerce a re-commerce
Zatímco e-commerce se aktuálně příliš nedaří, podstatně lépe je na tom re-commerce. Tvrdí to alespoň secondhand Knihobot, který v prvním letošním kvartálu rostl o téměř 8 % a obratově „dělá“ 20 milionů měsíčně. „Za čtyři roky jsme dokázali vyrůst o 2174,1 %. V oblasti knih z druhé ruky jsme v podstatě obsadili český trh a myslím, že máme dobře nakročeno nejen na Slovensku, ale i na dalších evropských trzích,“ říká zakladatel a CEO Knihobotu Dominik Gazdoš, podle kterého je re-commerce jedna z důležitých budoucích součástí růstu celé e-commerce. Podle studie provedené společností Cross-Border Commerce Europe rostou tržiště re-commerce 20krát rychleji než celkový maloobchodní trh a očekává se, že do roku 2025 stoupne podíl re-commerce na trhu na 14 %. „Myslím, že nejen srovnávače, ale i česká e-commerce zaspává dobu. Re-commerce není okrajová záležitost. V Evropě už má v rámci veškerého obchodu desetiprocentní podíl a bude dále růst,“ komentuje situaci Dominik Gazdoš. Podle něj je re-commerce daleko náročnějším procesem především kvůli nevyzpytatelným dodávkám zboží a jeho svozu od dodavatelů po celé České republice a Slovensku.
O tom, že e-commerce a re-commerce mohou spolupracovat, svědčí květnové oznámení Knihobotu a Rohlik.cz o společném projektu. Spočívá v tom, že při doručení nákupu může zákazník nově odevzdat nepotřebné knihy. „Firmám nevznikají náklady navíc, protože Knihobot díky rozsáhlé funkční logistice Rohlíku nemusí najímat vlastní kurýry nebo doručovatele. A Rohlík si tašky s knihami přidá do svých dodávek, čímž dojde ke stoprocentnímu využití kapacity kurýrů a snížení uhlíkové stopy,“ vysvětluje CEO Rohlíku Martin Beháň. Při doručování nákupu si zákazník připraví nepotřebné knihy do tašky, na kterou napíše své telefonní číslo a e-mail. Tašku pak předá kurýrovi a tím jeho starost končí. V Knihobotu je zásilka knih spárována se zákazníkem a zanesena do systému. Knihobot knížky sám nafotí, nacení a nabídne k prodeji. Poté, co se kniha prodá, obdrží zákazník 60 % prodejní ceny minus 29 korun.
Zajímavou spolupráci v oblasti e-commerce před prázdninami oznámily také Košík.cz a lékárenská síť Dr. Max. Online prodejce zařadil do svého sortimentu asi 2300 volně prodejných léčivých přípravků a zdravotnické prostředky (včetně privátek), a to právě ve spolupráci s Dr. Maxem. Služba nyní funguje pro Prahu a střední Čechy. Distribuce volně prodejných léků podléhá certifikaci a dohledu Státního ústavu pro kontrolu léčiv a nakládat s nimi mohou pouze kvalifikovaní pracovníci. Dr. Max proto ve spolupráci s Košíkem vybudoval svou 490. lékárnu, za jejíž provoz zodpovídá, přímo na ploše distribučního centra v Horních Počernicích. Funguje v zabezpečeném režimu a je zcela oddělená od ostatního provozu. Spolu s nákupem, který zákazník zaplatí dohromady tak, jak je zvyklý, dorazí objednávka z lékárny na vybranou adresu v samostatném zapečetěném obalu. Přímo v produktovém detailu je možné získat základní informace o dávkování a pomocí identifikace přípravku v databázi Státního ústavu pro kontrolu léčiv stáhnout aktuální příbalovou informaci. Zároveň zde bude možné ověřit platnou certifikaci lékárny.
Výkyvy v poptávce a bleskové vychystávání
Pokud pomineme ekonomickou situaci, jaké jsou další výzvy, a to především logistické, kterým e-shopy čelí? Podle Jana Rindta, obchodního ředitele společnosti Körber Supply Chain, se e-shopy nejčastěji potýkají se čtyřmi základními problémy: obtížná predikovatelnost chování zákazníků, kdy predikce podle loňských dat nemusí vždy fungovat; zkracující se časy mezi příjmem objednávky a expedicí; silná sezonalita; kombinace B2C a B2B, případně více různých expedičních kanálů.
Jednatel společnosti Vertiflex Pavel Kraus říká: „Z pohledu logistiky se e-shopy potýkají s dvěma primárními výzvami. První z nich jsou skladovací kapacity pro celý široký sortiment a jeho optimální uložení pro rychlé vychystávání podle předpokládané poptávky. Druhou je nedostatek pracovních kapacit, který se již dnes neobjevuje pouze během sezonních špiček, ale stále častěji jde o trvalý nedostatek pracovníků v logistice.“
Svůj pohled přidává také Roman Darius, business development manager společnosti GXO: „E-shopy nebo obecně společnosti zabývající se e-commerce čelí mnoha výzvám včetně překotně se měnícího globálního ekonomického prostředí a rychle se vyvíjejících požadavků zákazníků, obvykle se sezonními výkyvy. Aby e-shopy těmto výzvám dokázaly čelit, musí mít agilní logistiku – schopnost rychle a efektivně škálovat (tlumit či rozšiřovat) své zdroje a kapacity nahoru nebo dolů nebo také měnit svou nabídku, což může být obtížné, pokud logistika není jejich hlavní činností.“
Jindřich Kadeřávek, jednatel společnosti Element Logic Czech Republic, uvádí: „Intralogistické výzvy e-shopů jednoznačně souvisejí s jejich velikostí. Velké e-shopy bojují s nedostatkem kvalitních lidí v rámci sezonních peaků, a proto se snaží investovat do automatizace nebo robotizace všech procesů, kde to dává smysl vzhledem k návratnosti investice.“ U menších e-shopů s menším průtokem zboží na to, aby se vyplatila automatizace, je podle něj potřeba neustále optimalizovat místo, procesy a lidský výkon. „Obecně celá e-commerce scéna řeší nedostatek plochy, lidí a rostoucí náklady na obě položky,“ dodává Jindřich Kadeřávek.
Rubikon automatizace
Jak mohou s nastíněnými problémy pomoci inovativní technologie nebo procesy? „Aby byla firma v e-commerce prostředí úspěšná, musí sklad za kratší dobu vyřídit více objednávek. V tradičním skladu je to téměř nesplnitelný úkol,“ míní Viktor Frnka, marketing coordinator společnosti Kardex. A doplňuje, že nutností jsou automatizované sklady: „Automatizované skladové systémy mají více způsobů využití: od vychystávání objednávek přes jejich konsolidaci až po řízení vráceného zboží.“ Podle něj se firmy v e-commerce musí zaměřit na zlepšení procesů vyřizování objednávek, aby byla naplněna očekávání zákazníků, a přitom se nezvýšily náklady na pracovní sílu. „Zavedení automatizovaných skladových systémů na podporu vyřizování objednávek zvyšuje produktivitu vychystávání až o 200 procent, přičemž počet zaměstnanců bude nižší a dojde k úspoře skladové plochy až o 85 procent,“ dodává Viktor Frnka.
Efektivní možností je varianta sdíleného skladu. „Sdílení zdrojů mezi dvěma nebo více zákazníky pod jednou střechou pomáhá dosahovat úspor z rozsahu, snižovat náklady, minimalizovat dopad na životní prostředí a poskytovat lepší zákaznickou zkušenost. A také zajišťuje flexibilitu, takže se firmy mohou rychleji přizpůsobit měnícímu se prostředí,“ uvádí Roman Darius. Podle jeho slov GXO provozuje přibližně 7600 technologických zařízení ve svých logistických centrech po celém světě – včetně robotů a kobotů, kamerových skenerů a automaticky naváděných vozidel. Dále pomáhají zmírnit fyzickou náročnost práce a zároveň uvolňují zaměstnance pro činnosti s vyšší přidanou hodnotou.
Prubířským kamenem fungování e-shopů je obvykle konec roku, kdy může krátkodobě dojít až k několikanásobnému nárůstu objemů v porovnání se zbytkem roku. „E-shopy, které již dosáhly určité velikosti a překročily ‚Rubikon automatizace‘, plánují své technologické instalace s několikaletým předstihem. Pracují přitom s historickými daty a budoucími predikcemi, které jsou opět založeny na historických datech. Pokud se stav světa v okamžiku uvedení do provozu výrazněji odchýlí od stavu, na který byla technologie v předstihu naplánována, může nastat problém,“ upozorňuje Jan Rindt.
(Ne)jistá návratnost automatizace
Říkat cokoli všeobecného o návratnosti do automatizace či robotizace skladových řešení pro e-shopy je velmi ošidné. Ostatně ukázala to covidová pandemie. Zpočátku lidé nakupovali jako „zběsilí“ a zboží se nedostávalo vlivem globálních dopravních kongescí a zastavení výroby. Když se vše rozeběhlo a otevřely se i klasické obchody, zájem o e-commerce zase opadl a elektronický obchod se dostal na „běžnou“ růstovou trajektorii předcovidových let. Kdo nainvestoval velké finanční prostředky do technologie (o zásobách ani nemluvě), mohl zjistit, že doba návratnosti se při srovnání s úvodními kalkulacemi značně prodloužila.
Na druhou stranu je pravda, že e-shopy nebo marketplaces, které rostou, se bez automatizace a robotizace prakticky neobejdou a jejich ROI dosahuje rozumných horizontů. „Zavedením automatizovaných skladovacích systémů integrovaných s technologií pick-to-light a softwarem pro řízení zásob e-shopy dosáhnou vyšší efektivity s návratností investic už i do dvou let,“ říká například Viktor Frnka. A dodává: „Automatizované skladové systémy dokážou spravovat různé pracovní zóny pod jednou střechou. Hlavní výhodami zavedení automatizace je zvýšení rychlosti vychystávání, snížení počtu zaměstnanců a maximální využití skladové plochy.“
Náklady na dopravu a náročný zákazník
Z průzkumu mezi 121 e-shopy, který realizoval fintech Skip Pay, vyplývá, že logistické náklady opět meziročně vzrostly o více než 10 %. Čeští zákazníci na to reagují – v celé polovině případů volí ten nejlevnější způsob dopravy, a to třeba i na úkor rychlosti dodání. „Letošním trendem tedy bude redukce logistických nákladů a přehodnocení toho, co vlastně od dopravy Češi očekávají. Jinak obchodníkům hrozí opuštěné košíky ve chvíli, kdy se kupující dozví poplatek za dodání zboží – a ve výsledku i odliv zákazníků,“ míní Richard Kotrlík, CEO společnosti Skip Pay. „V našem obchodě je doprava zdarma. Jedná se o velmi oblíbený benefit. Za příplatek je potom výběr konkrétního dopravce nebo třeba vynesení koberce do patra. Služby za příplatek ovšem využije pouze 30 % zákazníků. Doprava zdarma tak mezi klienty stále vítězí,“ komentuje problematiku Tomáš Linhart, project manager z Mujkoberec.cz.
Podle dubnové analýzy startupu Bevy.city se snižuje počet doručovaných balíčků z e-shopů a dalších obchodů na konkrétní adresu. Za poslední loňské a letošní první čtvrtletí poklesl v porovnání s předchozím půlrokem o 8 %. Závozy na výdejní místa naopak stouply téměř o 150 %. „Počet doručovaných zásilek napříč trhem celkově poklesl, přestože bylo tradičně silné období Vánoc. Pokles ale není plošný a paradoxně roste objem zakázek s dražšími produkty, naopak u cenově dostupných produktů hledají prodejci a jejich zákazníci levnější způsoby doručení, například na výdejní místo. Klesají tak tržby za doručený kus, nicméně samotný počet zakázek je stabilní,“ uvádí Ladislav Janckulík, zakladatel Bevy.city. Podle něj musí prodejci hledat cesty, jak na logistice ušetřit. Efektivním nástrojem může být sdílené doručování, kdy zákazníci bez požadavku na exkluzivitu sníží přepravní náklady až o 30 %.
Cena přepravy je pro internetové nakupující v Česku klíčová, zároveň však požadují špičkový servis, což s nároky na nízkou cenu – mírně řečeno – koliduje. Obchodní ředitel Dodo Peter Menky shrnuje situaci takto: „Česká e-commerce je velmi vyspělá, extrémně konkurenční a nároky na úroveň služeb spojených s nákupem neustále rostou. Obchodníci ale stojí před nelehkým úkolem, protože ačkoli zákazník očekává špičkové služby a bleskové doručení, pro 91 procent nakupujících je stále zásadním parametrem cena přepravy. Poplatek za doručení je tak pro ně po kvalitě a ceně zboží hned třetím nejzásadnějším parametrem.“ Ochota připlatit si za rychlé doručení je v Česku vůbec nejnižší ze všech čtyř zemí, kde pro Dodo sledovala nákupní chování společnost Behavio. Z průzkumu zveřejněného na konci května vyplývá, že 63 % Čechů je ochotno za takovou službu zaplatit maximálně 95 korun, Němci, ale také Slováci i Maďaři v rychlém doručení vidí výrazně větší hodnotu. Nejvíce jsou za doručení v den objednání ochotni zaplatit Němci – 37 % z dotázaných vyjádřilo ochotu zaplatit sedm a více eur, tedy asi 165 korun a více. Mezi Čechy by takovou částku zaplatilo jen 17 % dotázaných. Řeč je přitom zejména o doručení zboží v den objednání (same-day delivery).
Pokud jde o místo, kam chtějí zákazníci zboží doručit, u zákazníků podle Behavia stále poměrně jasně vede dodání balíčku domů či do práce. Takové doručení preferuje 44 % nakupujících, přičemž pokud si nechávají doručovat potraviny, je domácí doručení preferovaná metoda dokonce u 81 % nakupujících. Dalších 28 % dotázaných nejraději využívá výdejní místa. Výdejní boxy jsou i přes rychlý nárůst popularity až na třetím místě – preferovanou volbou jsou pro 21 % nakupujících. Jen 7 % dotázaných si zboží nejraději vyzvedává přímo v obchodě.
Transparentnost, fulfillment i přívětivé obaly
V závěru se podívejme ještě na několik dalších trendů, které se v e-commerce projevují. „Sílí tlak na transparentnost a vizibilita dodávek. I z našich vlastních průzkumů naprosto jasně vyplývá, že pro zákazníky je nejdůležitější co nejpřesnější doručení, stejně jako přehled o celém procesu. Moderní technologie zde proto sehrávají zásadní úlohu,“ říká Jan Kodada, ředitel obchodu a marketingu společnosti Gebrüder Weiss. Firma tak například doručuje zásilky v přesně definovaných časových oknech a současně zákazníkům poskytuje informaci o pohybu zásilky s možností odložení jejího doručení až o tři dny. „U logistiky poslední míle pak poskytujeme pro všechny B2C zásilky předpokládaný čas doručení (ETA) s kontaktem na řidiče,“ dodává Jan Kodada.
Posiluje také nabídka fulfillmentu, tedy outsourcingu logistiky především pro e-shopy. „V poslední době jsme svědky konce fixací nájemních smluv a s tím souvisejícího zvyšování nákladů na skladování. Inovativní technologie mohou pomoci zboží skladovat co nejvíce ‚nahusto‘, a tím pádem využít drahý skladový prostor na maximum. Technologie typu Autostore jsou nicméně investičně velice náročné a mohou si jej dovolit jen ty největší e-shopy. Ty střední musí hledat cesty k úsporám jinde, například možným zvážením přechodu na fulfillment, kdy fulfillmentová centra právě tyto investice za účelem zhuštění skladování zpravidla vynakládají,“ říká Petr Litavec, šéf fulfillmentového centra společnosti Authentica. A objevují se také nové formy fulfillmentu. Například od začátku dubna poskytuje Mailstep kompletace a expedice jídel pro firmu NutritionPro, jež dodává krabičkové diety na míru. Na českém trhu jde patrně o první vlaštovku fulfillmentu pro klienta s rychloobrátkovým zbožím, které podléhá rychlé zkáze. Modulární chladicí zařízení o rozloze 200 m2 je schopné denně zásobit desetitisíci jídel.
Důležitou součástí e-commerce jsou platební metody, ovlivňují totiž také logistiku. Je rozdíl, jestli kurýr „pouze“ doveze již vyplacený balíček na adresu, zda musí mít terminál pro platbu kartou, nebo dokonce hotovost pro platbu dobírkou. K tomuto tématu se vztahuje průzkum společnosti GLS, jehož výsledky byly zveřejněny na přelomu dubna a května (průzkum pomocí aplikace Instant Research agentury Ipsos realizovaný v březnu 2023 na 1000 respondentů). Podle tohoto zdroje za posledních pět let trojnásobně vzrostlo množství lidí, kteří každý týden nakupují na internetu a platí kartou (2018: 14 %, 2023: 38 %). Platba kartou nebo pomocí služby Apple či Google Pay patří k nejoblíbenějším metodám vůbec. Využívá ji již více než polovina Čechů (56 %). Toto číslo ale poslední dva roky stagnuje. Také dobírka si i přes účtovaný poplatek drží stabilní oblibu. Tímto způsobem platí pětina populace (20 %). „Významný vliv na proměnu nákupního chování měla pandemie koronaviru, která téměř ze dne na den omezila tradiční kamenné prodejny. Pohodlnějším online nákupům tak Češi rychle přivykli,“ doplňuje Pavel Včela, ředitel GLS Česká republika.
Podstatným tématem, jež souvisí s online nakupováním, jsou obaly. Převládá zde několik tendencí. Transportní obal musí samozřejmě plnit svou základní funkci, tedy chránit zboží. Současně ale musí být jednoduše otvíratelný. „Produkty, které se dají rozbalit v průběhu vteřin a následně hned používat, budou mít zaručeně úspěch. Navíc není nic otravnějšího než krabice zabalená do příliš velkého množství pásky nebo fólie. Dnes už existují i obaly, kde je páska zcela zbytečná. Tyto krabice nebo přepravní tašky se dají snadno uzavřít pomocí integrovaného lepicího proužku,“ vysvětluje Gabriela Fabianová, generální ředitelka společnosti Raja. Jednodušší otevření zajišťují také krabice s perforovaným proužkem. Další snahou je minimalizovat volný prostor v krabicích. Firmy mívají několik velikostí krabic, pracovat se ale dá také s bednami, jež díky drážkám ve stěnách poskytují variabilní nastavení výšky. „Druhé řešení spočívá v měkké obálce. Tu lze použít pro výrobky, které jsou již pevně zabaleny, nebo pro něco měkkého, jako je textil. Po vytlačení vzduchu ze sáčku vznikne obal, který je stoprocentně použitý, bez dutin,“ poznamenává Gabriela Fabianová. Redukce prázdného objemu zásilek samozřejmě snižuje množství potřebného obalového materiálu a vede také k lepšímu využití ložné plochy nákladních aut. To je v souladu se silným trendem udržitelnosti, který se dále projevuje například ve využívání monomateriálových řešení tak, aby se obalový odpad dal co nejsnadněji vytřídit a následně recyklovat.
„O polovinu jsme navýšili kapacitu skladu“
Jsme velice spokojeni s novým skladem a distribučním centrem ve Zdicích. Vedle navýšení kapacity skladu o 50 procent se nám zrychlila i doba balení objednávek zhruba o 15 procent, a to zejména díky dopravníku. Jeden pracovník je schopen za osmihodinovou pracovní dobu zabalit 360 objednávek. Před vánoční sezonou máme připraveny systémy, které ještě umožní zvýšení efektivity pickování o 30 procent. V novém skladu také plánujeme live přehled o efektivitě formou online obrazovek, na kterých se budou zobrazovat aktuální ukazatele. Pro představu o aktuální kapacitě mohu prozradit, že na skladě máme nyní 310 tisíc kusů zboží a aktuálně průměrně expedujeme 1500 kusů zboží denně.
Kristýna Rusňáková, manažerka logistiky, Trenýrkárna.cz
„Prodávat globálně“
Pokud chcete být celosvětově úspěšnou značkou, musíte prodávat a prosperovat globálně. Proto jsme nadšení, že můžeme rozšířit své kapacity nejen v Evropě, ale i po celém světě a podpořit tak úspěšný a efektivní růst e-commerce sektoru.
Jan Bednář, zakladatel, ShipMonk
„Sdílet skladové služby“
Díky partnerství s poskytovatelem sdílených skladových služeb, který používá moderní technologie a má odborné znalosti, mohou e-shopy – ať už jde o začínající firmy nebo součást globálních společností s větším počtem prodejních kanálů – snížit náklady, zlepšit služby svým koncovým spotřebitelům a podpořit růstové strategie.
Roman Darius, business development manager, GXO
„Škálovatelná řešení vedou“
Technologie pro e-commerce se někdy navrhují s většími rezervami a s předem naplánovanými scénáři budoucího rozšíření a připraveným prostorem a IT infrastrukturou pro toto rozšíření. Jednoduchá a rychlá rozšiřitelnost je něco, o co mají zákazníci v e-commerce velký zájem. Tyto požadavky dnes dokáže naplnit například technologie AMR, založená na jednoduchých mobilních robotech schopných manipulovat palety, lepenkové krabice, přepravky, případně i celé bloky mobilních regálů a ve specifických případech dokonce obslouží i statické regály o výšce do cca 11 metrů. U firem se stabilním sortimentem a dobrou pozicí na trhu se ale stejně dobře uplatňují i klasické automatizační technologie typu miniload nebo shuttle, případně i jejich kombinace.
Jan Rindt, obchodní ředitel, Körber Supply Chain
„Automatizace jako HR nástroj“
Ucelená integrace automatizované logistiky s řídicím softwarem pomáhá předvídat poptávku a připravit skladové zásoby na základě predikce z historických dat. Komplexní řešení automatizace skladového provozu snižuje potřebu lidské práce díky vhodně navrženým systémům s efektivně fungujícím systémem řízení, který mimo jiné také snižuje chybovost při vychystávání zboží, takže odpadá opakované vychystávání a další prodlevy v provozu a zvyšuje se počet odbavených objednávek. V některých projektech se nám podařilo zákazníkovi ušetřit až 40 % pracovních kapacit při zachování, či dokonce navýšení kapacity pro odbavení objednávek.
Pavel Kraus, jednatel, Vertiflex
„Expedice během minut“
Klíčové je maximální zrychlení expedice zboží zákazníkovi. Pokud zákazníci využívají e-shop online napojený na ERP systém, dokončená objednávka se okamžitě objeví v systému. A pokud jsou všechny položky skladem a objednávka neobsahuje poznámku, je ve WMS ihned přiřazena skladníkovi do čtečky a ten ji začne vychystávat. S tím mu může navíc pomoci například hlasové navádění. Díky podobným technologiím jsou e-shopové firmy schopny vyexpedovat zásilku během několika minut.
Tomáš Szkandera, ředitel vývoje, K2 atmitec
Článek připravil Stanislav D. Břeň