Martin Zmeškal: Pro doručování ve vratných obalech je podstatná i reverzní logistika
S Martinem Zmeškalem, manažerem retailové logistiky ve společnosti T-Mobile, hovořila redakce webového portálu Systémy Logistiky o využití vratných obalů. Právě v nich T-Mobile ve spolupráci s partnerskými firmami nově doručuje zásilky ze svého e-shopu zákazníkům.
Můžete přiblížit průběh pilotního projektu doručování ve vratných obalech, který jste realizovali na podzim loňského roku? Jaké byly hlavní důvody toho, že jste se rozhodli pro „ostrý“ provoz tohoto doručování?
Cesta k zavedení vratného obalu byla celkem dlouhá a od začátku jsme to dělali s cílem komerčního spuštění. Tím, že se jedná o poměrně inovativní přístup, na který nejsou zákazníci z trhu zvyklí, realizovali jsme nejprve pilotní provoz, kde jsme si otestovali tuto myšlenku. Pilotní provoz probíhal dva měsíce a za tu dobu jsme doručili přes dva tisíce zásilek po celé České republice. První reakce byly velmi pozitivní a věděli jsme, že plošnému zavedení systému vratných krabic do plného provozu nic nebrání. Udělali jsme si podrobné vyhodnocení, sesbírali reakce zákazníků a začali jsme pracovat na odstranění všech nedostatků. Se start-upem ReKrabice, s nímž jsme realizovali pilotní projekt, už nespolupracujeme, protože jsme potřebovali více rozměrů krabic a také vyřešit například vnitřní uchycení. Na tom jsme se domluvili s firmou Corplex, se kterou probíhal pilotní projekt na Slovensku. Nyní máme jednotného dodavatele pro obě země.
Zatím se tyto vratné obaly využívají při doručení zásilek kurýrem. Plánujete doručování v těchto obalech například i na výdejní místa, a pokud ano, odkdy?
Toto je určitě další směr, kterým se chceme vydat, ale závisí na několika faktorech a v tuto chvíli nedokážeme určit přesný termín.
Můžete kvantifikovat, o jaký celkový objem obalů třeba v průběhu jednoho roku půjde?
Podle našich výpočtů bychom ročně díky zavedení vratných obalů na kurýrní zásilky měli ušetřit více než 11 tun papíru a téměř 1 tunu plastu.
Čím jste se inspirovali v případě tohoto udržitelného projektu?
Inspiraci jsme čerpali ze zásobování našich prodejen, kde vratné krabice využíváme již několik let. Dlouho jsme hledali vhodné partnery pro tuto spolupráci, což se podařilo začátkem roku 2023, kdy jsme realizovali tento projekt.
Jaké specifické nároky klade tento projekt na logistiku?
Velkou změnu to představuje zejména pro kurýrní společnost, kde je potřeba fyzicky se potkat se zákazníkem, a hlavně u každé doručované zásilky je podstatná i zpětná logistika. S tím nám pomáhá náš logistický partner – firma PJ Expedis. Ve skladu zboží do krabice zabalí, opatří ochrannou páskou, kurýři pohlídají vrácení obalu a zajistí odvoz zpět do skladu, kde je krabice vyčištěna, zkontrolována a vrácena do oběhu.
Chystáte v blízké době nějaké další podobné projekty?
Od začátku roku jsme spustili dva velké projekty, nyní se chceme věnovat provozní a systémové stabilizaci.
Připravil: David Čapek