První stanice na biopalivo HVO100 v Česku funguje na D1 u Jihlavy
Novou samoobslužnou čerpací stanici nabízející biopalivo HVO100 otevřela na dálnici D1 u Jihlavy společnost Eurowag. Uvedené palivo se vyrábí plně z obnovitelných zdrojů, pomáhá snižovat emise CO2 až o 90 % a je možné jej tankovat do většiny vozidel s dieselovými motory.
Čím dál více dopravců i jejich zákazníků hledá cesty, jak snižovat emise ze silničních přeprav. „Naše nově otevřená čerpací stanice pro kamiony nabízí okamžité a vysoce efektivní řešení. HVO100 je palivo provozně plně srovnatelné s fosilní naftou, díky unikátnímu chemickému procesu, jenž ji výrazně odlišuje od tradiční bionafty. Věříme, že po překonání počátečních zavádějících stereotypů, si rychle najde cestu k dekarbonizaci provozu mnoha dopravních firem,“ říká zakladatel a CEO společnosti Eurowag Martin Vohánka.
„Tankování HVO100 namísto konvenční nafty je ve skutečnosti velmi efektivní způsob snižování uhlíkové stopy. Pokud se dopravci rozhodnou, mohou začít redukovat emise prakticky okamžitě, a to s využitím stávajících nákladních vozidel se spalovacími motory, aniž by museli do vozidla jakkoli zasahovat,“ vysvětluje Dávid Halász, head of alternative fuels ve společnosti Eurowag. Uvedené biopalivo tak podle něj odstraňuje hlavní překážku, kterou je u jiných nízkoemisních a bezemisních paliv nutnost značných investic do vozového parku.
Nová čerpací stanice se nachází na trase dálnice D1 v Červeném Kříži u Jihlavy a vznikla v rámci franšízové spolupráce s firmou Nikey. V tomto areálu s názvem Truck Park Jihlava už čerpá palivo HVO100 například DB Schenker a zájem projevilo i několik dalších logistických a dopravních firem.
„V našem rozsáhlém vozovém parku v České republice a na Slovensku máme nákladní vozy na CNG, LNG a dokonce i elektrické vozy nabíjené ekologickou elektřinou z plně obnovitelných zdrojů. Zároveň však vnímáme aktuální nevýhody v nedostatečné infrastruktuře plnicích stanic, ale také ve vysoké pořizovací ceně vozidel. Proto jsme se začali zajímat o nové udržitelné palivo HVO100, které lze tankovat do standardního vozidla s naftovým motorem bez nutnosti jakýchkoli konstrukčních úprav. Díky tomu jsme schopni snížit emisní zátěž oxidu uhličitého až o 90 procent, což je pro naše zákazníky nejdůležitějším přínosem,“ vysvětluje Petra Sůvová, vedoucí přímého provozu CZ/SK Area ve společnosti DB Schenker.
Palivo HVO100 mohou firmy tankovat v rámci akceptační sítě Eurowag na celkem 140 čerpacích stanicích mimo jiné v zemích Beneluxu, ve Skandinávii, v Itálii, Rakousku a nyní i v Česku. Do budoucna Eurowag plánuje možnosti tankování HVO100 dále rozšiřovat a nabízet je v dalších svých truck parcích, kterých je aktuálně kolem třicítky.
Eurowag se problematikou snižování emisí z komerční silniční dopravy (CRT) zabývá dlouhodobě. V loňském roce společnost otevřela dvě nové LNG stanice v České republice, rozšiřuje nabídku bioLNG pro zákazníky a věnuje se i nadále rovněž elektromobilitě. „Naším cílem je nabídnout zákazníkům kompletní portfolio služeb v oblasti čisté logistiky. Věříme, že dekarbonizace dopravy není otázkou jediné technologie,“ poznamenává Matthias Maedge, viceprezident pro oblast dekarbonizace CRT ve společnosti Eurowag. A dodává, že cesta k dosažení klimatických cílů vyžaduje různá řešení, od plynných a kapalných biopaliv až po elektrické baterie a vodík, v závislosti na konkrétní situaci a potřebách zákazníků.