Delší čas přepravy, vyšší náklady či nedostatek kontejnerů. Situace v Rudém moři ovlivňuje světový obchod i logistiku
Rudé moře jako významná námořní křižovatka čelí vážnému ohrožení v důsledku útoků na nákladní lodě. Průplav spojující Evropu a Asii hraje klíčovou roli v globálním obchodu a logistice, přičemž skrze něj proplouvá 12 % světového obchodu a 30 % kontejnerové přepravy. Neklidná situace ovlivňuje nejen import z Asie do Evropy, ale i další námořní trasy.
Společně s ostatními námořními přepravci monitoruje společnost DSV situaci v Rudém moři se značnou nejistotou i obavami. Od vrcholu pandemie a výrazného poklesu přepravovaného zboží se námořní doprava postupně vracela do normálu. Nicméně nynější krize má dalekosáhlé dopady na globální logistiku a obchod, což představuje další výzvu pro trh, který stále bojuje o svou stabilitu.
Momentální pozastavení toku zboží v Rudém moři není prvním případem, kdy byla omezena námořní doprava v tomto důležitém místě. Mnozí máme ještě v živé paměti, jak v roce 2021 zablokovala průplav na šest dní v obou směrech přes 400 metrů dlouhá kontejnerová loď Ever Given o hmotnosti 220.000 tun. Mezi plavidly byly kontejnerové lodě, nákladní lodě přepravující sypké materiály, ropné tankery a lodě určená pro přepravu dobytka. Každý den prodlevy představoval ztrátu ve světovém obchodě přes 9 miliard dolarů (v přepočtu přibližně 200 miliard korun).
Současný konflikt nutí dopravce využívat alternativní trasy, včetně té kolem jihu Afriky, čímž vzrostla doba přepravy v obou směrech o několik dní. Tyto trasy jsou náročnější nejen časově, ale také finančně, jelikož vedou k nárůstu nákladů na palivo, posádku a pronájem samotného lodního prostoru. Prodloužení a zpomalení servisů má rovněž vliv na dostupnost kontejnerů. Postupně se začínají projevovat obtíže spojené s jejich nedostatkem, což nadále snižuje celkovou kapacitu přepravy.
„Aktuálně sledujeme, že dochází k postupnému zklidnění toku námořního zboží s větším využitím cesty kolem celé Afriky. Bude to asi nový normál námořní přepravy delší o zhruba 10 dní. Lze sledovat například v automobilovém průmyslu, kde plánování výroby posunuli s ohledem na delší tranzit námořních přeprav. Krátkodobé výpadky jsme schopni nahradit leteckou přepravou,“ říká Martin Jukl, ředitel oddělení námořní dopravy DSV Air & Sea. Právě kombinaci námořní a letecké dopravy, kdy je například zboží z Číny dopraveno po moři do Dubaje a poté je letecky dopraveno do Prahy, je stále oblíbenější variantou, jež zaručuje kratší dobu dodání za příznivou cenu.
Dopad bojů v Rudém moři má potenciál zvýšit ceny spotřebního zboží, které mohou ovlivnit i aktuální inflaci, a nejvíce postižení tak budou samotní spotřebitelé. Lze předpokládat, že následky tohoto přerušení dopravy povedou k výraznému zvratu ve vývoji rozpočtu společností v následujících měsících.
Zpoždění dopravy z Asie však bude mít dopad i na další odvětví, jako je například export zboží z Evropy. Počet lodí, které převáží zboží po světových oceánech je omezen a jejich cesty jsou plánované dlouhé měsíce dopředu, aby trávily co nejméně času v přístavech. V situaci, kdy se aktuální cesta z Asie prodloužila, musí zboží čekat v evropských přístavech na lodě.
Ilustrační foto: Pixabay