Tomáš Hofer: Alfou a omegou je zkrácení doby doručení
O logistice v e-commerce s Tomášem Hoferem, Notino
Parfémy, kosmetické produkty a produkty pro zdraví zasílá e-shop Notino do 27 evropských zemí. „V minulém roce jsme dokázali zabalit 110 tisíc balíků denně v distribučním centru v Rajhradě, v distribučním centru v Bukurešti pak dalších 25 tisíc,“ říká ředitel logistiky Tomáš Hofer. Kromě České republiky a Rumunska firma provozuje od letošního roku sklad v Itálii a v Evropě se chystá dále expandovat.
Přinášíme vám článek z časopisu Systémy Logistiky 207 (září–říjen 2023). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném časopise. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je pro uživatele logistických služeb zdarma.
V logistice zaměstnáváte přes 700 lidí. Můžete pro začátek nastínit organizační strukturu logistiky v Notinu?
Jako ředitel logistiky jsem členem úzkého vedení v počtu devíti lidí. Pod logistikou je operativa, transport, proces a kvalita (lean), business development pro nové příležitosti, další kolegové se starají o automatizaci a inovace, o analýzu dat a facility a security. Pod mým přímým vedením je deset lidí. Příští rok to bude sedm.
Sortiment Notina čítá přibližně 100 tisíc produktů od 2500 značek. Jaká jsou hlavní logistická specifika spojená s přítomností ve 27 zemích Evropy a současně nakládání s tolika artikly, z nichž část má charakter ADR zboží?
Prodejními artikly jsou parfémy, kosmetika, potravinové doplňky a volně prodejné léky. Určitá část skladu je v ADR režimu, abychom byli schopni manipulovat s nebezpečným zbožím. Z hlediska farmacie nekooperujeme s lékárenskými firmami – podobně jako například Košík s Dr. Maxem nebo Rohlík s Benu –, ale samostatně. Máme nastavena opatření pro splnění legislativy v rámci prodeje právě potravinových doplňků a léků, u nichž evidujeme 110 000 SKU.
Ročně prodáte přes 100 milionů výrobků a obrat firmy v posledním fiskálním roce přesáhl miliardu eur. Kdy přicházejí hlavní prodejní špičky a co znamenají pro logistiku?
Největší peak představují samozřejmě Vánoce, ale během roku přicházejí další – lednové výprodeje, Velikonoce a letní období, kdy nasazujeme silnou marketingovou akci. Musíme být flexibilní, co se týká techniky a personálu. Kromě kmenových zaměstnanců nabíráme brigádníky a využíváme také agenturní pracovníky.
Jaké je navýšení v peaku oproti běžnému období?
Kolik balíků denně odbavíte?
V minulém roce jsme dokázali zabalit 110 tisíc balíků denně v distribučním centru v Rajhradě, v distribučním centru v Bukurešti pak dalších 25 tisíc. Přes víkend potřebujeme plnit stejná čísla jako ve všední den.
Zmínil jste se o tom, že sezonně najímáte další pracovníky. Jak jste dále připraveni z hlediska škálovatelnosti logistiky?
Plánujeme dopředu. Musí být připraveny skladovací prostory a technologické kapacity. A co se dnes „tváří“ jako navíc, může být v příštím roce být to, co v objemu pomůže. Proto máme i nyní v našem provozu automatické balicí systémy, jejichž kapacita není využita bezezbytku.
Během pandemie nebyly dostupné některé suroviny, výrobky či obaly. Pak se sklady zaplnily natolik, že bylo těžké je vyprodat. Jak jste se s rozkolísáním logistických toků vypořádávali vy a co to znamenalo pro dlouhodobější uvažování o logistice?
Byla to obrovská škola. První týden panovala nejistota, sešel se krizový management a nakonec jsme situaci využili jako příležitost. Připravovali jsme se na velké objemy, což nebylo příjemné vysvětlovat lidem, kteří zatím zůstávali doma. Kromě zavedení opatření bylo obtížné zaměstnance přesvědčit o nutnosti nošení roušek a dodržování dalších povinností. Později už nastalo dobré období, kdy jsme věděli, že nedochází k možnému ohrožování zdraví.
I před pandemií firma rostla ve dvouciferných číslech a nárůst pokračoval. Na druhou stranu nebyl prostor pro inovace. Tím, že plánujeme dopředu, však byly nějaké kapacity k dispozici. V roce 2020 jsme navíc chtěli otevřít velký sklad v Itálii, rozhodnutí pak kvůli pandemii padlo a vznikl sklad v Bukurešti.
A jaký byl pro Notino dozvuk pandemie, kdy měli všichni plné sklady? Také jste tím prošli?
Šlo o velké riziko, že zboží neprodáme. Museli jsme nakoupit zboží, sklady byly plné doslova k prasknutí – kvůli pandemii a problematickému supply chain. Běžně je sezona příjmu v polovině srpna a pak od října do půlky listopadu. Tentokrát bylo nutné sezonu naplnit už v březnu. Se zbožím jsme neměli potíže, ale rozhodnutí bylo těžké. Dvouciferný růst trvá a zvládli jsme období, kdy byl plný sklad.
Promítla se tato situace do současné logistické praxe?
Určitě se akci nechystáme opakovat. Zdravá obrátkovost je tři měsíce, v této situaci jsme měli půlroční až devítiměsíční, případně s ohledem na nejistotu i vyšší zásobu. V současnosti se vracíme do starých kolejí s tříměsíční obrátkou.
Jak vypadá evropská logistická síť Notina? Popsal byste základní toky zboží od vašich dodavatelů ke spotřebitelům?
Zboží dodáváme do 27 zemí. Cílem logistiky je zkracovat dobu doručení, být připraveni na konstantní dvouciferný růst a minimalizovat riziko. Což mimochodem ukázal covid. Kdybychom provozovali jeden sklad a kvůli opatřením ho museli zavřít, byla by to pro firmu katastrofa. Z tohoto důvodu jsme otevřeli sklad v Bukurešti, protože jsme zkrátili dobu doručení, snížili riziko a marketingově se zaměřili na blízké země, tedy kromě Rumunska také na Bulharsko a Řecko. Stejnou logikou jsme postupovali i při otevření skladu v Itálii, s rozvojem pro španělský a portugalský trh. Příští rok se chystáme do Polska, i když zkrácení doby doručení nebude tak významné. Záměr zahrnuje Polsko, Pobaltí a Německo.
Ze skladů budete doručovat jen do zmíněných zemí?
Přesně tak. Pro každé ze čtyř distribučních center jsou určeny dané země. Do budoucna to však chceme změnit tak, že jedna země bude obsluhována z více center.
Na jaké cíle se zaměřujete v případě otevírání nových skladů?
K expanzi do jiné země přistupujeme kvůli zkrácení doby doručení, sklad by měl být v blízkosti dopravců. I v nových skladech chceme mít volně prodejné léky, což není kvůli legislativě vždy možné. Dalším kritériem jsou zaměstnanci, dostupnost skladu a jeho cena.
Jaké jsou priority pro konsolidaci a vychystávání zboží, i z pohledu jednotlivých prodejních kanálů?
Máme desítky obchodů, které zásobujeme z distribučního centra. Jsou stanoveny cut-off časy pro zákazníky v jednotlivých zemích, a to podle podle cut-offů v depech dopravců. Snažíme se dát zákazníkovi co nejvíce času na objednání tak, abychom byli v depu „akorát“. Podle toho vyjíždějí auta a máme nastavenou intralogistiku, streamy a cut-offy. Vše řídí vlastní WMS.
V čem se liší dodání do pobočkové sítě a přímo ke spotřebiteli?
Balíček od dopravce je v lepenkové krabici, v prodejně nemá smysl. Tam zákazníci dostanou zboží v sáčku a pak se dává do tašky. Picking a ostatní procesy jsou stejné, rozdíl je pouze v materiálu na finální balení.
Jak se vyvíjejí poměry doručení na pobočky, adresy nebo do výdejních boxů?
Co země, to jiná preference. Česká republika je vyspělý trh, v Itálii zákazníci nakupují přes internet méně. Tento přístup ovlivňuje i doručení. Kdybychom v Polsku neměli parcel shopy, nemůžeme dodávat. V jiných zemích převažuje home delivery. Nový trh si nejdříve zmapujeme, zjistíme možnosti, preference zákazníků a implementujeme top providery. Zároveň zákazníky učíme přijímat nové způsoby doručení. Jestliže v zemi nemáme otevřený vlastní obchod, vždy nabízíme tři základní způsoby doručení – home delivery, pick-up a parcel shop.
Jakou část tvoří same day delivery?
Malou, zůstáváme v režimu D+1. V České republice je polovina doručení realizována prostřednictvím našich obchodů, další polovinu si dělí DPD, Zásilkovna a Česká pošta.
Pro reverzní logistiku v Evropě využíváte outsourcing?
Nejsme fashion obor, takže v podstatě nemáme reklamace a vratky. Při nevyzvednutí zásilky zákazníkem, což se stává do dvou procent případů, vrací objednávku dopravce.
Jste v úzkém spojení se Zásilkovnou, Notino má pětinový podíl v Packetě, pod kterou spadá. Jak to ovlivňuje logistiku?
Vždy je to pouze o kvalitě a podmínkách. Do výběrového řízení vstupuje stejně tak Zásilkovna, tedy Packeta, jako další dodavatelé.
Jak pracujete s tak obrovským množstvím značek a produktů z pohledu master dat?
Máme nástroje na jejich sledování. Při přijetí prvního kusu validujeme hodnoty, master data sbíráme Cubiscanem. Fotografie používáme nejen na web, ale i pro potřeby intralogistiky – při pickingu a balení. V současnosti realizujeme projekt, abychom master data dostávali od dodavatelů prostřednictvím EDI.
Jak vysoký je podíl dodavatelů, kteří jsou schopni dodat validní master data?
Velké objemy realizujeme s významnými značkami jako L’Oréal nebo Coty. Ve většině případů jsou data dostupná.
Můžete v produktové skladbě charakterizovat vysloveně áčkový sortiment?
Skladba se mění během roku a sezon. Obecně tvoří padesát procent zboží parfémy a druhou polovinu kosmetika, potravinové doplňky a volně prodejné léky. Áčkovými produkty zůstávají stále parfémy. V rámci mezaninů se snažíme maximalizovat jednopatrové zakázky, podle prodejnosti připravujeme patra. Používáme zvláštní způsob vychystávání – fastpicking, kde je tisíc lokací, kam dáváme áčkové produkty. Na problematiku áček se díváme dvojí optikou. Kromě samotných produktů zvažujeme, jak vytvořit zónu, abychom na jednom místě odbavili celou zakázku i ve spojení s produkty B nebo C.
Hodláme rozlišovat tři typy distribučních center – klasické heavy DC, light DC a mikro DC. Hlavní rozdíl bude spočívat v době doručení, ale také v tom, že mikro a light DC nebudou mít celý sortiment, přičemž nepůjde jen o áčkové produkty. Light bude u velkých měst nebo v centrech, mikro může znamenat náš obchod.
Zmíníte prvky automatizace a robotizace, které používáte ve skladech?
Příští rok oslavíme dvacet let, ale z hlediska logistiky to neznamená výhodu. Pokud bychom distribuční centrum otevírali nyní, použijeme nové znalosti a technologie a nemusíme řešit překážky jako například nemožnost připojení fotovoltaiky na stávající střechu. V Rajhradě máme spíše „laboratoř“, zatímco v Itálii už provozujeme „dospělou“ logistiku bez kompromisů. Ve skladu v Rajhradě jsme od roku 2014 a dnes zabírá plochu 10 tisíc metrů čtverečních, v nedalekých Syrovicích už operujeme na dvojnásobné ploše.
Šli jsme jinou cestou, než je běžná praxe v ČR a na Slovensku. Nejdříve jsme se totiž zaměřili na automatizaci procesu balení. Zaměstnáváme zhruba stejný počet lidí, kteří balí a pickují. Automatizace balení pro nás znamenala menší zásah při stejném přínosu. Druhou část tvoří poloautomatizované řešení od Jungheinrichu pro skladování zboží za pomoci VNA vozíků a navigace. Toto řešení je pro nás rychlé a ekonomické.
Hraje automatizace v Itálii větší roli také s přihlédnutím k vyšším personálním nákladům?
Roli hraje, zda daná země poskytuje pobídky na automatizaci nebo vytváření pracovních míst. V Itálii jednáme o významné částce na automatizaci, abychom měli zajištěnou návratnost investice.
Připravujete v oblasti automatizace nějaké novinky?
Jedním z klíčových produktů jsou vzorky, které podle našeho průzkumu na trhu zákazníci milují. Bohužel jsme nenašli komerční automatizované řešení pro jejich balení. Řešení jako A-framy jsme vyhodnotili jako nevhodné, protože vzorek není dobře zabezpečen. Budeme teď spouštět dva prototypy, a pokud se osvědčí, půjdou vzorky v podstatě do každé zakázky. Na dalším projektu automatizace přesunu zakázky z bodu A do bodu B spolupracujeme s Agiloxem.
Které trendy hýbou dnešní logistikou a jaký vidíte další vývoj v této oblasti?
Vizí – alfou a omegou – je zkrácení doby doručení. Dlouhodobě směřuje k doručení balíčku do dvou hodin ve velkých městech, kde to má ekonomické zdůvodnění. Vloni jsme v průměru za všechny země doručili zakázku za 3,11 dne včetně víkendů a svátků. Se Zásilkovnou testujeme same day delivery do našich obchodů a zahájili jsme spolupráci s Liftagem. V Rumunsku pro tuto službu používáme dopravce Sameday.
Říkal jste ale, že je podíl same day delivery u vás zatím nízký.
V aktuálním formátu může být hlediskem cena. Budeme zjišťovat, jak je zákazník senzitivní na nabídku D+1 a same day delivery za vyšší cenu. A chceme vytvořit atraktivní nabídku pro doručení ve stejný den. Je to pro nás velké téma, protože samozřejmě řešíme i rychlost a nároky na vychystávání.
Jak často soutěžíte dopravce?
Výběrové řízení děláme každý rok a růst prodejů nám zajišťuje výborné podmínky za doručovací služby. A to i u velkých firem, které dříve zdražovaly.
4 poznatky Tomáše Hofera o logistice společnosti Notino
- Určitá část skladu je v ADR režimu, abychom byli schopni manipulovat s nebezpečným zbožím.
- Zdravá obrátkovost je tři měsíce.
- V Rajhradu jsme se nejdříve zaměřili na automatizaci procesu balení, znamenala menší zásah při stejném přínosu.
- Jestliže v zemi nemáme otevřený vlastní obchod, nabízíme tři základní způsoby doručení – home delivery, pick up a parcel shop.
Tomáš Hofer v číslech
12/2015: Stává se ředitelem logistiky ve společnosti Notino.
10/2006: Nastupuje do DHL, nejdříve na pozici manažera plánování dopravy pro Lego. S tímto klientem ho pojí výkon dalších funkcí spojených s logistikou.
Rozhovor vedl: Stanislav D. Břeň