V Kojetíně bude o polovinu více položek než v Dobrovízi
O logistice e-commerce s Michalem Šmídem, Amazon
Koncem února 2023 dostal Klub logistických manažerů pozvánku na návštěvu provozu distribučního centra Amazon v Dobrovízi u Prahy. Následný text je kompilátem prezentace generálního ředitele společnosti Amazon Michala Šmída a jeho odpovědí na dotazy, které zazněly v rámci setkání od jednotlivých účastníků akce.
Přinášíme vám článek z časopisu Systémy Logistiky 205 (květen–červen 2023). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném časopise. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je pro uživatele logistických služeb zdarma.
Na začátku prezentace se general manager (PRG2) Amazonu Michal Šmíd pochlubil globálními čísly. Společnost dosud vykázala 514 miliard dolarů zisku a celosvětově zaměstnává 1,6 milionu zaměstnanců včetně sezonních pracovníků. Aktivních uživatelských účtů, tedy zákazníků, eviduje přes 300 milionů. Dodávky zajišťuje více než 600 logistických center. „Naší misí je být společností co nejvíce orientovanou na zákazníka. Aby cokoliv si přeje koupit, koupil na Amazonu,“ říká Michal Šmíd.
Do kolika zemí Amazon v současnosti dodává a kolik produktů je v nabídce?
Celosvětově dodáváme 12 milionů produktů do 190 zemí. Více než padesát procent výrobků, které distribuujeme, ale není vlastněno Amazonem. Prodáváme je prostřednictvím platformy Amazon Marketplace. Orientujeme se rovněž na cloudové služby, publishing v podobě například tisku knih a také se šířeji věnujeme potiskům na trička.
Jak zapadá do sítě český Amazon?
Evropa je rozdělena do regionů, jeden z nich tvoří region sestávající z České republiky, Polska, Slovenska a Rumunska. Rumunsko zatím není napojeno na žádnou distribuční síť, jsou zde podpůrná centra jako například call centra. Na Slovensku funguje centrum pro vrácení zboží a korporátní kancelář v Bratislavě.
Působil jste i v polském Amazonu. Jaké je zázemí firmy u našich severních sousedů?
V Polsku provozujeme vývojové centrum v Gdaňsku, stojí za jazykovými mutacemi hlasem ovládaného asistenta Alexa. Ve Varšavě se nacházejí korporátní kanceláře a další podpůrné aktivity. Jedna z budov v Lodži se zaměřuje na Plasma Products, které potřebují speciální podmínky pro skladování. Dvě budovy zajišťují distribuci v Poznani. Jedna z nich je starší, tradiční „X large sortable“ – stejné generace jako se nachází v Dobrovízi a se shodným způsobem vyřizování objednávek. Druhá je pak čistě robotická. V České republice zatím v provozu taková není, ale doufáme, že se brzy otevře v Kojetíně, kam právě probíhá nábor. Nejstarší robotickou budovu v Polsku najdeme ve Štětíně. Sortační budova u letiště ve Wrocławi zpracovává produkty pro Polsko, ČR, jih a východ Německa. Přímo ve Wrocławi jsou dvě budovy, jedna stejná jako v Dobrovízi jen o rok starší. Druhá, Wrocław 1, se zabývá non sortem – velkými předměty s odlišným způsobem skladování v regálovištích, protože se nevejdou do standardních přepravek. Budova Katowice 1 je opět tradiční, bez robotiky a zaměřená na oblečení a boty. Odnož Katowice 4 se věnuje potisku triček. Největší robotický provoz v regionu byl otevřen v roce 2021 v Sosnowieci.
Polské sklady jsou poblíž letišť. Jaký je podíl leteckých přeprav?
V Evropě je pět leteckých hubů a Amazon zatím tímto způsobem nevyužívá pražské letiště. Linky, u kterých využíváme letecký hub, létají například z Katowic. Tamní letiště má přímé napojení na budovy Katowice 1 a 3.
Distribuční centrum v Dobrovízi, kde jsme nyní, zahájilo provoz téměř před osmi lety.
Ještě o dva roky dříve jsme zde otevřeli centrum pro vratky. Později nedostačovalo a přesunulo se do slovenské Seredě. Výstavba distribučního centra začala v září 2014. Po otevření v červnu 2015 dosáhlo pak plné kapacity v listopadu 2016. Mezitím, od září 2016, funguje v Dobrovízi vlaková zastávka pro osobní dopravu. Budovu jsme otevírali nejdříve jen s áčkovým picktowerem. V Dejvicích a Karlíně má pak Amazon korporátní kanceláře.
Můžete přiblížit dispozice distribučního centra v Dobrovízi?
Půdorys budovy je 95 tisíc metrů čtverečních, skladovací plocha zabírá výrazně větší plochu – oba dva picktowery mají jedno přízemní a tři nadzemní podlaží. Když se podíváme na délky polic, tak celkem zabírají 650 kilometrů. Zboží přepravují dopravníkové pásy, protože naše budova funguje v procesu sortable. Tedy jsme schopni procesovat předměty, které se vejdou do přepravky o rozměrech cirka 60 × 40 × 40 centimetrů a do hmotnosti patnácti kilogramů. Budova má plnou klimatizaci, disponuje velkou kuchyní a terasou. Je to největší samostatná budova postavená od roku 1989.
Zmínil jste projekt v Kojetíně.
V Kojetíně budeme letos v červnu otevírat robotické distribuční centrum.
S jak velkým počtem lidí bude fungovat robotické centrum ve srovnání s nerobotickým?
Obecně nejde o redukci zaměstnanců, ale o rychlejší vyřízení objednávky. Nasazení robotiky v našich provozech vedlo k vytvoření více než 700 nových kategorií pracovních míst. Budova je půdorysně menší s 55 tisíci metry čtverečními, což je zhruba polovina. Skladuje se ve třech robotických podlažích. Primárním benefitem je, že se do stejného půdorysu vejde zhruba o padesát procent předmětů více. Takže v nerobotické budově lze skladovat pouze 22 milionů položek oproti 33 milionům v robotické. Nabídne větší výběr, blíž k zákazníkovi, proces není manuální a probíhá rychleji. Je zde méně zaměstnanců především proto, že budova je menší. Každopádně hlavním přínosem je vyšší využitelnost plochy a rychlejší doručení.
Jaký je akční rádius, jenž reálně obsluhujete?
Algoritmus, který počítá, jaká budova bude konkrétní objednávku vyřizovat, nejdříve rozliší, kde je zboží k dispozici. Dále jestli má budova kapacitu a je schopna dodat objednávku v požadovaném termínu a naposledy hodnotí nákladovost – budovy i transportu. To se může měnit, pokud budova nemá dostatečnou kapacitu a vyřizovala by více objednávek, zatímco jiné by stály. Pak se uměle navýší náklady, a tím pádem algoritmus rozhoduje ve prospěch jiných budov.
Nevychází se také z toho, co umíte dodat a kolik je položek?
Momentálně máme 22 milionů položek a číslo je srovnatelné s jinými budovami. V době špičky je většina budov vytížena na maximum a nerozhoduje se podle nákladů, ale na základě kapacity budovy. V období, kdy není špička a budovy mají k dispozici určitou kapacitu, tak primární je právě náklad.
Jak vysoká je obrátka zásob?
Obrátka pro nás není tak důležitá, pokud není zboží naše, ale dodavatelů. Je zcela na nich, jaké produkty zde chtějí mít. Ale potřebujeme, aby zboží bylo pokud možno rovnoměrně rozdělené. Atraktivní výrobky bychom měli mít ve všech evropských budovách. Pro dodavatele je zásadní, že jeho zboží je k dispozici kdekoliv. Jestliže je více budov schopných vyřídit objednávku do dalšího dne, pak rozhoduje nákup.
Distribuční centra by tedy měla disponovat podobným počtem kusů jednotlivých zboží?
Přesně tak, v distribuci rozlišujeme proaktivní a reaktivní transshipmenty. Jestliže vidíme, že klesá zásoba jisté položky, uměle se vygeneruje přesun z jiné budovy s dostatečnou zásobou. Reaktivní jsou už ty, které mají prioritu a jsou generovány v případě, že na ně existuje objednávka. Například když v jedné budově jsou dvě položky ze tří objednaných, tak chybějící přesuneme mezi sklady, místo abychom zákazníkovi posílali dva balíčky. Jedním z rozhodovacích prioritních faktorů ale zůstává vzdálenost a rychlost dodání. Budova tak vyřizuje největší část objemu objednávek z nejbližšího trhu.
Jsou dnes nově stavěná centra Amazonu už všechna robotizovaná, nebo ještě i tohoto typu jako v Dobrovízi?
Pokud vím, tak centra tohoto typu se už nestaví. Robotika je stěžejní z důvodu nákladů a rychlosti dodání. Kde to s robotikou moc neumíme, přestože již existují nějaké pokusy, je non sort – velké předměty, které roboty nejsou schopny manipulovat.
Co se děje s dosluhujícími budovami první generace?
Budovy, které už generačně zastarají, nahrazují jiné. Většinou ve stejné oblasti, kam ideálně přesuneme zaměstnance.
Robotika pro Amazon je vyvinuta vámi nebo spolupracujete s technologickými partnery?
Pojízdné roboty, které vozí regály se zbožím, vyrábí společnost Kiva. Od roku 2012 je vlastněná Amazonem a pokrývá pouze potřeby firmy.
Jdete i cestou klasické automatizace – typu shuttle, kubické skladování, miniload? Nebo volíte kombinaci manuální práce a robotizace?
Pokud vím, tak ne, ale probíhá na toto téma výzkum. Snahou vývoje je, abychom co nejvíce omezili repetitivní lidskou práci, kterou lze nahradit robotizací. Směrem automatizace moc nejdeme. Jednou z variant jsou sortační centra, která využívají robotiku. V přízemí najdete paletové lokace a skluzy z mezaninu nad ním. Na mezaninu je vstup většinou robotickou rukou, která pokládá zásilky na krátký dopravník. Na ploše jezdí roboty, zboží shodí do otvoru na zemi a to pak sjede skluzy.
Jak se mění podíl produktů v Marketplace?
Podíl zboží nevlastněného Amazonem roste, z třicetiprocentního před pár lety vzrostl na nynějších více než padesát procent.
Kolik zaměstnáváte lidí v České republice?
V této budově obsazujeme přes tři tisíce stálých pracovních míst, sezonních pak kolem dvou tisíc – od základních pozic operátorů přes podpůrné funkce finanční, HR a další. V distribučním centru pracuje i téměř sedmdesát neslyšících zaměstnanců. Nosí bílé vesty a trička. V korporátních kancelářích je zhruba tisícovka pracovních pozic. Své kanceláře má v budově HR, největší tým čítající víc než čtyři stovky lidí. Ti se starají například o administrativu spojenou s vyplácením mezd, benefity nebo třeba náborem a zaučením nových zaměstnanců.
Prostory tu mají primárně pracovníci z Amazon Services, ale pracuje zde i na sto zaměstnanců z Amazon Logistics nebo nižší desítky zaměstnanců Amazon Web Services. Jedním z největších týmů Amazon Services je třeba více než stočlenný ATO – Advertiser Trust Services, který z Prahy řídí sedm trhů včetně těch velkých jako Španělsko, Mexiko nebo Itálie. Ten mimo jiné zajišťuje, aby se reklamy z řad inzerentů zobrazovaly napříč všemi službami Amazonu. Zdejší HR tým pak z českých kanceláří obsluhuje nejen celou Evropu, ale také třeba Maroko či Kostariku. Pracují zde desítky IT podpůrných pracovníků.
Zaměstnancům nabízíte možnost svozové dopravy. Kolik z nich ji využije?
Našich 27 svozových autobusových linek sváží devadesát procent zaměstnanců ze středních a severních Čech. Nejdelší doba dojezdu je sedmdesát minut. Linky, které jezdí z Prahy a středních Čech, dojíždí dvacet až třicet minut. Svozovou dopravu nabízíme našim zaměstnancům zdarma a jedná se tak o jeden z nejoblíbenějších benefitů.
Co dalšího mohou zaměstnanci čerpat v rámci firemních benefitů?
Dále poskytujeme dovolenou navíc, občerstvení a nápoje na pracovišti zdarma, životní a úrazové pojištění, penzijní připojištění, měsíční bonusy pro zaměstnance na vstupních pozicích, mnoho různých slev a nákupních poukázek. Nabízíme samozřejmě také konkurenceschopné mzdy – aktuálně si tak zaměstnanci na vstupních pozicích vydělají 182 korun hrubého na hodinu a vedoucí pozice 225 korun hrubého za hodinu.
Zaměstnanci mají k dispozici možnost stravování přímo na pracovišti. V kantýně podáváme menu pro denní i noční směny zahrnující polévku, výběr z teplých pokrmů včetně jednoho bezmasého, salát, dezerty i nápoj. Toto vše mají zaměstnanci dotované a za celé menu zaplatí pouze 29 korun.
Co se podpory volnočasových aktivit týče, i zde již dlouhodobě nabízíme flexibilní pracovní podmínky. Naši zaměstnanci v provozu distribučního centra pracují pouze čtyři dny v týdnu a zbylé tři dny v týdnu mohou věnovat osobnímu životu. Dále nabízíme také zkrácené úvazky nebo možnost pouze víkendových směn. V oblasti vzdělávání mohou zaměstnanci využít program Career Choice. V tomto programu poskytujeme zaměstnancům distribučního centra možnost dál se vzdělávat a hradíme 95 procent ceny i dalších poplatků za studium celonárodně uznávaných kurzů v oblastech jako například zdravotní pomoc, řízení nákladních vozidel, globální specialista helpdesku, strojírenství nebo účetnictví.
Z benefitů, které ještě nebyly zmíněny, je to náš speciální návratový program po rodičovské dovolené, který ulehčuje maminkám a tatínkům na našem pracovišti skloubení rodinného a pracovního života. Stejně tak jako prodloužená rodičovská dovolená – nabízíme až šest týdnů rodičovské dovolené navíc. Rodiče tak mohou se svými novorozenci strávit až osm týdnů.
Jakým způsobem firma řeší principy udržitelnosti?
Amazon se již v roce 2019 zavázal ke klimatickému slibu, že dosáhne stoprocentní uhlíkové neutrality do roku 2040 a distribuční centrum v Dobrovízi patří k nejvíce ekologickým průmyslovým stavbám u nás. V dobrovízském distribučním centru dokonce vznikl speciální udržitelný tým, který má agendu inovací na starosti. V Česku má celkem 12 zaměstnanců, kteří se starají o snížení množství odpadu na minimum, a také o zachování biodiverzity na přilehlých přírodních plochách. Recyklovat se nám daří více než 96 procent veškerého odpadu. V této disciplíně je centrum v Dobrovízi dlouhodobě číslem jedna v porovnání s ostatními pracovišti Amazonu na celém světě.
Neprodejné produkty a jídlo míří k potřebným. Vedle klasického odpadu je třeba odpovědně nakládat také se zbožím, které již nelze prodat. Amazon ho po domluvě s dodavateli daruje neziskovým organizacím nebo potravinovým bankám. Kromě potravin putují na dobročinné účely také drogerie, textil nebo dětské hračky.
Na parkovišti jsem si všiml dobíjecích stanic pro elektromobily. Platí se za použití?
Elektromobilitu podpořil Amazon mimo jiné zřízením nabíjecích stanic pro elektroauta a elektrokola. Zaměstnanci si své dopravní prostředky mohou dobíjet bezplatně. V rámci areálu nově vznikla také vyhrazená parkovací místa pro sdílené automobily.
Nově jsme zavedli opakovaně použitelné kelímky na kávu. Motivace je jednoduchá. Pokud ho zaměstnanec využije, bude mít kávu zdarma. Odhadem se tím může snížit papírový odpad až o 1,3 tuny za rok. Spotřebu vody v budově pomáhají snížit nové testované myčky v odpočinkových místnostech, které nádobí kompletně umyjí během 60 vteřin. V plánu je také vybudování včelího úlu a jeho umístění na rozkvetlou louku.
Amazon v Evropě a Turecku
250 logistických center
29 korporátních kanceláří
18 center pro výzkum a vývoj
6 center pro podporu zákazníků a prodejců
9 AWS regionů
9 lokalit Prime Air
5 doručovacích středisek Prime Now
80 distribučních center
4 poznatky Michala Šmída o logistických centrech společnosti Amazon
- Algoritmus, který počítá, jaká budova bude konkrétní objednávku vyřizovat, nejdříve rozliší, kde je zboží k dispozici.
- Když jsou v jedné budově dvě položky ze tří objednaných, tak chybějící přesuneme mezi sklady, místo abychom zákazníkovi posílali dva balíčky.
- Nasazení robotiky v našich provozech vedlo k vytvoření více než 700 nových kategorií pracovních míst.
- V nerobotické budově lze skladovat pouze 22 milionů položek oproti 33 milionům v robotické.
Michal Šmíd v číslech
06/2015: Startuje ve společnosti Amazon na pozici site lead v Dobrovízi, podílel se na spuštění tohoto distribučního centra. O dva roky později se stává generálním managerem v Polsku (Wrocław a Sosnowiec) a od května 2019 zastává tuto funkci v České republice.
05/2013: Ve společnosti Valeo Compressors působí jako produkční manager.
2005: Pracuje jako projektový manager firmy Valeo Autoklimatizace.
2003: Ve firmě Rexam je produkčním managerem.
2003: Po získání inženýrského titulu na ČVUT (1996–2003) v oboru materiálového inženýrství studoval na univerzitě ve Švédsku (Uppsala University).
Článek připravil: Stanislav D. Břeň