Tomáš Böhm: Nejefektivnější je dát fotovoltaiku na chlazený sklad
O provozu v logistickém areálu obchodního řetězce s Tomášem Böhmem, Billa Česká republika
V červnu 2023 představila společnost Billa Česká republika rozšířené a rekonstruované logistické centrum v Modleticích u Prahy. Jedním z průvodců po novém skladu, jenž disponuje novou přistavěnou halou a fotovoltaickou elektrárnou na střeše stávajícího chlazeného skladu, byl ředitel logistiky Tomáš Böhm.
Přinášíme vám článek z časopisu Systémy Logistiky 206 (červenec–srpen 2023). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném časopise. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je pro uživatele logistických služeb zdarma.
Skladovací areál společnosti Billa Česká republika v Modleticích je od letošního roku v novém. Rekonstrukcí prošly dva stávající sklady, další hala byla přistavěna již v roce 2022. Ve čtvrté budově areálu se nachází chlazený sklad, na jehož střeše byla zprovozněna nová fotovoltaická elektrárna.
Co bylo důvodem rozšíření areálu?
Větší kapacita umožnila větší centralizaci a v posledních letech změnily nakupování také covid a válka na Ukrajině. Občas se stávalo panickým, takže docházelo k výkyvům v objednávkách a v tom, co lidé kupovali. Chceme držet rozsáhlejší zásobu některých sortimentních položek a adekvátně reagovat na nenadálé situace.
Jakou kapacitu nyní představuje areál v Modleticích?
Celková kapacita suchých skladů činí 17 500 metrů čtverečních. Nová hala má 6400 metrů, z toho je 6000 metrů skladová část a zbylých 400 metrů tvoří nabíjecí centrum a ostatní technické místnosti. Výstavba probíhala od června 2021 do května 2022. Když jsme dostavěli tuto část, mohli jsme přestěhovat zásoby a začít s rekonstrukcí dalších částí suchého skladu. Chlazený sklad má nyní 16 500 metrů čtverečních. Výsledně máme v Modleticích 33 800 metrů čtverečních. Kapacitu jsme výrazně navýšili na 23 tisíc palet a odbavíme 1600 kamionů týdně. Investice dosáhla necelé půl miliardy korun.
Instalovali jste také fotovoltaiku a další připravujete.
Celkem 1847 panelů se nachází na střeše chlazeného skladu a celkový instalovaný výkon je 990 kilowattpeaku, takže se řadíme mezi největší fotovoltaické střešní instalace v České republice. Předpokládáme, že elektrárna by mohla vyrobit 1000 až 1100 megawatthodin během celé produkční sezony, tedy od dubna do začátku října. Kromě toho, že zvýšíme naši odolnost vůči odběru ze sítě a staneme se soběstačnějšími, přinese solární elektrárna nejen environmentální úsporu snížením uhlíkové stopy, ale i finanční benefity ve výši zhruba 4,5 milionu korun za rok. Celkový objem investice činil 19 milionů korun s tím, že jsme žádali o dotaci v rámci Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost s podporou až 60 procent, která nám byla přiznána ve výši 4,5 milionu korun.
Elektrárna je v provozu a část sezony už může být vyhodnocena. Jakou část spotřeby energie ve skladech pokryje a plní vaše očekávání?
Dosud jsme vyrobili zhruba 330 megawatthodin, ovšem příhodné podmínky pro maximální výrobu nastávají od konce března. V květnu a červnu se elektrárna dostává na svá technická maxima. Předpoklad je takový, že by zhruba 20 procent z celkové spotřeby všech budov měla pokrýt fotovoltaická elektrárna v současném stavu. Výhodou elektrárny je, že se nachází na střeše chlazeného zboží. V letním čase špičkové výroby, kdy některé FVE vyrábějí více, než se dokáže lokálně spotřebovat, se tak získaná elektřina použije přímo na místě k provozu chladírenské soustavy.
Zajišťujete i akumulaci energie?
Aktuálně energii neakumulujeme. Pokud přistavíme další etapy fotovoltaiky, dostaneme se do situace, kdy můžeme mít ve špičkách vyšší výrobu, než je aktuální spotřeba areálu. Přetoky bychom museli odvádět od sítě, což pro nás není úplně výhodné. Proto je v plánu využívat nějaké akumulační médium.
Řešili jste úpravy střechy z hlediska únosnosti nebo kotvení?
Statický posudek neshledal problém s nosností. Komplikovanější byly konzultace s hasiči ohledně protipožárních opatření, požadavky na střešní krytinu byly striktní. Vybrali jsme krytinu, která splňuje bezpečnostní požadavky na šíření požáru, a upravovat se musely hromosvody. Střídače se nacházejí uvnitř budovy, a tak musel vzniknout samostatný protipožární úsek.
Nezvažovali jste umístění panelů také na plášť budovy?
Ne, vše je na střeše, kde byla instalace nejjednodušší. Orientace je východ-západ, abychom produkci rozložili do co nejdelšího času. Pokud bychom vše instalovali pouze na jih, dostaneme po kratší dobu sice špičkový výkon, ale bylo by to pouze na čtyři až pět hodin. S ohledem na provoz není tato varianta ideální, byl tedy zvolen chytrý systém východ-západ. Do pláště budovy ani střechy se nevrtalo, panely jsou ukotveny zátěží.
Vraťme se k logistice. Veškeré zboží do prodejen putuje přes sklad, nebo zavážíte i napřímo?
Do prodejen nesměřují přímé závozy, vše je centralizováno. V případě suchého zboží přichází zboží od dodavatele do Modletic a my ho dále rozvážíme na místa po celé republice. Pro dodavatele není žádoucí objíždět pět či šest filiálek. Je pro ně schůdnější dovézt do skladu kamion s třiceti paletami. Mnoho našich filiálek má nějaké dopravní omezení na vjezd, tudíž se k nim ani nedostaneme s velkými kamiony. A dodavatelé nedokážou řešit rozvážku menšími vozy. Tedy s výjimkou spolupráce například s lokálními pekaři, kteří zavážejí v dodávkách napřímo.
Žádná z prodejen tedy není schopna přijmout celovozy?
Minimum. Pokud srovnám naše filiálky s Kauflandem, jsou ty jejich několikanásobně rozsáhlejší. Naše větší provozovny mají přes tisíc metrů čtverečních, ale standardně se pohybují kolem 800 metrů. Velikost skladu je pak poměrná k ploše obchodu. Pokud se nějaké zboží objeví v akci, musíme realizovat průběžné závozy, protože by velký objem nebylo kam uskladnit.
Využíváte nějaký standardizovaný nástroj pro avizace či booking pro vaše dodavatele?
S jednotlivými dodavateli se domlouváme individuálně. Když se zalistují, stanoví se základní data – např. kolik dnů vyžadují na dodávku; upozorňujeme na nutnost nočních závozů. Na objednávce je datum a konkrétní čas závozu, takže nepotřebujeme, aby se bookovali. Mohou nastat výjimky, třeba v období Vánoc, kdy se nemění časy, ale dny.
Proč preferujete noční závozy?
Výhodou nočního zavážení je volná doprava na dálnicích. Automaticky očekáváme splnění času, pouze potřebujeme mít informaci, pokud vznikne zádrhel.
Je objednávání ze strany prodejen automatické a do jaké míry do něj mohou zasáhnout?
Prodejny jsou zásobovány podle objednávacího systému. Propočítáváme prodeje a víme, jak častý je závoz. Zároveň do systému vstupujeme v případě sezonních výkyvů. Prodejny navíc mohou do systému ručně zasahovat. Systém je zhruba následující: ovoce a zelenina patří ke stěžejnímu sortimentu a do filiálek míří závozy šest nebo sedm dní v týdnu, u chlazeného sortimentu pak pět nebo šest dní týdně. Závozy suchého zboží se řeší podle síly prodeje filiálky; snažíme se rozvážet od pondělí až do pátku s četností třikrát až pětkrát týdně. Kromě prodeje záleží na velikosti skladovacích prostor v místě.
Jak jste na tom s master daty pro účely logistiky?
Musím pochválit dodavatele. Tím, že se na začátku snaží náš nákup vše vyladit, jsou podmínky velmi jednoduché. Domluví se základní data a vše dostane své číslo. Pro logistiku je zásadní počet kusů v krabicích a krabic na paletě a potřebujeme, aby fungoval čárový kód. Alfou a omegou je EAN kód výrobku, který lze načíst na pokladně v prodejně. Za logistiku preferujeme skenování ze skupinového balení. Zkušenost ukazuje, že vše funguje velmi dobře. Například se vrací minimální množství chybně vychystaného zboží.
Nedávno jste spustili e-shop. Obsluhujete ho také z Modletic?
Na naše e-shopové sklady zavážíme zboží stejně jako na filiálky. Tyto sklady pak ze svých zásob připravují jednotlivé objednávky od zákazníků.
Jakým způsobem operátoři vychystávají?
Používáme skenery na zápěstí a prstové čtečky. Pracovník se po příchodu do práce nahlásí, každý má své personální číslo a systém mu přidělí filiálku. Ví, jakou obsluhuje zónu a kam má kompletovat. Zabalí ho, oštítkuje a připraví na stání. Zkompletuje jednu filiálku a systém mu přidělí další.
Uvažujete o automatizaci ve skladu?
Řešili jsme například automatický retrak, protože v noci tady není provoz. Zjistili jsme, že zatím není vhodný do našich provozních podmínek. Automatické stroje fungují v ideálním prostředí, kde je vše zarovnané, palety nepřesahují, nejsou uvolněné fólie.
Jaká je situace ohledně automatizace v distribučních centrech u vašich zahraničních kolegů?
V Rewe v Kolíně nad Rýnem mají automatický zakládací systém, sklad je tam násobně vyšší než u nás. Nejezdí zde klasický retrak, který by zboží zvedal, ale funguje jeřábový zakladač. Na pásu pak přijede zboží a mají stroj, který pickuje na paletu. Zatím je to drahé a jde o prototyp. V provozu vždy narazíme na odlišnosti, jedna krabice je větší, druhá menší. Stroj dokáže zkompletovat 80 procent sortimentu, zbytek se stejně musí řešit manuálně.
Dopravu pro závozy do prodejen nakupujete?
Používáme několik dopravců. Jsou rozděleni regionálně, pro Čechy a Moravu. Když vynechám mražený sortiment, máme tři dopravce pro suché a chlazené zboží.
Jste součást skupiny Rewe, do níž spadá i Penny. Sdílíte nějaké logistické kapacity či nápady?
Ano, setkáváme se s kolegy z Billy i Penny a naší vizí je předávat si nápady. Každá země si může vybrat projekt. My jsme třeba testovali a zavádíme online inventuru. Máme speciální přístroj, který, umístěný na retraku, projíždí uličkou a jehož postranní kamery zaznamenají všechny palety – vyfotí je a sejmou EAN kódy ze štítků. Pak je porovnávají s daty v systému. Dalším projektem je způsob dobíjení manipulační techniky pomocí solárních elektráren.
Zkoušeli jste pro inventury drony?
Drony jsme testovali, ale přinesly zklamání. Stroj byl na kabelu a táhl za sebou baterku, takže inventura probíhala velmi pomalu.
Chystáte v logistice nějaké inovace?
Lze zmínit například přechod na dotykové handheldy pro pickery, které pracují na systému Android. Chceme také zlepšit příjem kamionů na vrátnici tak, aby se řidič mohl odbavit sám nebo jen za lehké asistence personálu. Self checking samozřejmě předpokládá další digitalizaci dokumentů či procesů.
4 poznatky Tomáše Böhma o logistice společnosti Billa Česká republika
- Mnoho našich filiálek má nějaké dopravní omezení na vjezd, tudíž se k nim nedostaneme s velkými kamiony.
- Díky rozšíření máme kapacitu skladu 23 tisíc palet.
- Každý týden odbavíme asi 1600 kamionů.
- Při inventuře jsme testovali drony, ale přinesly zklamání.
Tomáš Böhm v číslech
2017: Nově působí na pozici vedoucí logistiky celého řetězce v Česku.
2014: Je jmenován vedoucím všech skladů společnosti Billa Česká republika.
2011: Nově se stává vedoucím skladu v Rudné.
2007: Ve stejném maloobchodním řetězci je povýšen na pozici vedoucí skladu Cross Docking.
1998: Začíná působit ve společnosti Billa Česká republika (Lagersteuer).
Rozhovor vedl: Stanislav D. Břeň