Konference TAL 2021: Digitalizace logistiky z pohledu automotive
Čtrnáct inspirativních řečníků z celé Evropy se sjelo 21. září do Plzně na konferenci Trends in Automotive Logistics (TAL), kterou uspořádala firma Aimtec ve spolupráci s IHK Regensburg a Česko-německou obchodní a průmyslovou komorou. Na pódiu 21. ročníku vystoupili špičkoví odborníci na automotive logistiku včetně Marca Prüglmeiera ze společnosti i2market nebo Michaela Schneidera z firmy idealworks. Celý program provázelo téma nastolení správné rovnováhy z pohledu digitalizace logistiky.
A výsledek? Právě neustálé vyvažování, hledání nových cest a hodnocení kladů a záporů jednotlivých řešení je podle řečníků tím, co zaručí největší šanci na úspěch menšího projektu i transformace celých firem. Důkazy o tom našli účastníci TAL 2021 ve většině konferenčních příspěvků. Časopis Systémy Logistiky byl mediálním partnerem konference.
Digitalizace jako katalyzátor změn
„Vývoj inovací v automotive logistice je překotný. Pokud nenaskočíte dnes, už to nemusíte dohnat. Udělejte krok k tomu, aby byla logistika digitální co nejdříve,“ vyzval v úvodní přednášce Marco Prüglmeier, který v loňském roce po dlouholetém působení v BMW Group založil vlastní konzultační společnost i2market. Představil také svou knihu o inovacích v logistice, v níž se věnuje zejména integraci moderních technologií do skladových procesů a efektivnímu využívání umělé inteligence (AI) a robotů v logistice. Pod pokličku technologií budoucnosti nahlédli Michael Schneider a Dylan Sheppard z idealworks, dceřiné společnosti BMW Group založené na konci roku 2020, která se nyní na konferenci TAL představila jako jeden z hlavních partnerů. Součástí jejich přístupu Digital First je virtuální optimalizace, přitom simulace je hlavním nástrojem pro vývoj autonomních mobilních robotů. „Simulace umožňuje adaptovat se na požadavky zákazníků. Nacházíme se v době, kdy dokážeme vyvinout produkt pouze na základě simulovaných dat,“ zaznělo v jejich příspěvku.
Správnou rovnováhu v IT a logistice se snaží hledat i v International Automotive Components Group. „Standardizované prostředí ERP je výzvou i přínosem, je ale třeba citlivě vyvažovat flexibilitu a standardizaci,“ myslí si Tolga Özkundakci, který představil, jak se společnosti daří implementovat standardizovaný ERP systém spolu s logistickým a výrobním řešením napříč pobočkami v celé Evropě. Důležitost týmové spolupráce v digitalizačních procesech vyzdvihl Tomáš Vondrák, ředitel brandýských závodů Continental Automotive: „Srdcem konceptu Digital Factory by i nadále měli být lidé a jejich cílený rozvoj. Díky digitalizaci se můžeme posunout k velmi výkonné, ale zároveň i skvěle fungující kultuře.“
Základem je vyvážená digitální transformace
O zkušenosti s digitalizací a automatizací se podělili také zástupci společností Robert Bosch, Seat:Code nebo Weland Solutions. Společným jmenovatelem byl vyvážený přístup k digitální transformaci – diskutovalo se nad výhodami plné, resp. částečné automatizace, nad mírou flexibility korporátních IT standardů nebo rozdělením práce mezi stroj a člověka. V závěru odborného programu demonstroval Ivan Marinec z Aim Partners na příkladu digitalizace procesu přepravních služeb, jak lze prostřednictvím matematických algoritmů ušetřit náklady na přepravu zboží, které v logistice představují jedny z největších položek.
TAL propojuje technologie i lidi
Konference TAL je tradičně také prostorem pro společenská setkání. Součástí bohatého doprovodného programu byla letos přednáška fotografky Markéty Navrátilové o logistice při fotografování cyklistů na Tour de France nebo představení nejnovějších logistických trendů očima partnerských společností Deloitte a Lintech. V průběhu celého dne si návštěvníci v #AimtecLabu mohli na vlastní kůži vyzkoušet nejmodernější technologie, jako je Location Based Services, Real-Time Reporting nebo Digital Twin. Nechyběl ani slavnostní přípitek k výročí založení společnosti Aimtec, která letos slaví 25 let na trhu.