Benchmarking: elektrické pohony se prosazují i v kategorii těžkých čelních vozíků
Čelní vozíky s vyššími nosnostmi jsou určené zejména do náročnějších výrobních průmyslových provozů k manipulaci s těžkými nebo nestandardními náklady. Často se jedná o venkovní provozy a o vícepaletovou manipulaci pomocí přídavných zařízení, například u nápojářů, ve výrobě stavebních hmot, v dřevařském, papírenském nebo strojírenském průmyslu, ve slévárenství a dalších oborech.
Přinášíme vám článek z časopisu Systémy Logistiky 189/2020. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném časopisu. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je zdarma pro uživatele logistických služeb.
Obdobně jako v jiných produktových kategoriích manipulační techniky je i poptávka po nových vozících s nosností 4,5 a více tun nižší než v loňském roce. V některých případech nákupní rozhodnutí uživatelé odkládají, řeší ho použitým vozíkem, prodloužením pronájemního kontraktu a podobně. „Poptávka po vozících s nosnostmi od čtyř do pěti tun tvoří dlouhodobě pouze malou část poptávky po čelních vozících. V segmentu elektrických čelních vozíků se jedná o jednotky procent, což v České republice znamená desítky strojů ročně,“ konstatuje za společnost Jungheinrich (ČR) produktový manažer Pavel Králík.
Zvažte výhody a nevýhody
Ve vyšších tonážích se prosazují i elektrické vozíky. Nabízejí možnost lithium-iontové baterie, jsou tiché, s dostatečnou ochranou i pro venkovní provoz. „Spalovací a elektrické pohony jsou vyrovnané, možná dnes již s mírnou převahou elektrických vozíků, které pomalu, ale jistě spalovací vozíky nahrazují. Jde to ale opravdu velmi pozvolna. Oba typy pohonů mají své výhody a nevýhody. Dnešní elektrické vozíky mají takovou ochranu proti povětrnostním podmínkám, špatnému terénu a takovou výkonnost, že dokáží vozíky se spalovacím motorem více než nahradit – a to v nosnostech do zhruba osmi tun,“ uvádí Jindřich Přívora, PR manager společnosti Toyota Material Handling CZ.
Doplňuje, že spalovací vozíky mají nevýhodu v tom, že je dnes nikdo nechce pouštět dovnitř hal, takže pokud je provoz kombinovaný, elektrika má větší šanci. Na druhou stranu, pokud uživatel nemá jiné elektrické vozíky, tedy ani nabíjárnu, obvykle vidí tankování dieselu nebo LPG jako jednodušší a také levnější alternativu. Servisně jsou pak levnější elektrické vozíky. Malé venkovní prašné provozy s jedním dvěma vozíky jasně preferují spalovací motory. Volbu ovlivňují i zkušenosti, zvyky, ceny paliva a elektrické energie, osobní preference, obavy ze změny atd.
Základ: výběr typu pohonu
Dříve byla oblast těžkých čelních vozíků vyhrazena převážně vozíkům poháněným motory spalovacími, dieselovými nebo plynovými – s pohonem na zkapalněný ropný plyn LPG, kterým v poslední době velmi dobře konkurují vozíky s pohonem na CNG. „Ty jsou z hlediska ekonomiky provozu spalovacích vozíků jednoznačnou jedničkou a dokáží ušetřit 40–50 % nákladů na palivo. Motorovým vozíkům však dnes stále více významně sekundují elektrické bateriové vozíky, které jsou nyní již dostatečně odolné a výkonné, aby mohly převzít činnosti dříve vyhrazené pouze motorovým vozíkům. Jejich schopnosti jsou dnes navíc ještě umocněny použitím Li-ion technologie pro jejich baterie,“ potvrzuje Vladislav Záveský, specialista na IC a E vozíky společnosti Linde Material Handling Česká republika.
Dodává, že trendem několika budoucích let bude intenzivnější rozšíření vodíkové technologie, kde například Linde Material Handling dnes nabízí více než 70 % modelů elektrických vozíků i ve variantě na vodík.
Na druhou stranu vozíky se spalovacími motory jsou již dnes sériově vybaveny účinnými prostředky čištění spalin. „Při volbě pohonu záleží na prostředí, kde bude nasazen, a četnosti nasazení. Do rozhodování vstupují aspekty, jako je délka přejezdů, intenzita manipulace, přítomnost výrazného stoupání v provozu, poměr venkovního a vnitřního nasazení, kvalita povrchu apod. Trh obecně směřuje k využití moderních technologií a bezpečnostních a komfortních prvků výbav,“ specifikuje Zdeněk Štrupl, odborný manager prodeje společnosti Still ČR.
Podotýká, že tyto vozíky jsou také často používány se speciálními přídavnými zařízeními, jako jsou svěrné čelisti nebo vícevidlicové pozicionéry.
Roli hraje také výbava
Kromě pohonu je potřeba správně zvolit i potřebnou výbavu. Z doplňků a asistenčních systémů to mohou být např. couvací kamery ve spojení s detektorem osob a předmětů, indikátory přetížení nebo různé bezpečnostní osvětlení (varovná světla pro chodce, osvětlení bezpečné zóny kolem stroje). „Stále větší nároky jsou kladeny na manévrovatelnost a prostorovou náročnost vozíků této kategorie, proto jsou na trhu i kompaktní vozíky, které jsou výrazně užší a kratší než standardní stroje a umožňují tak manipulovat pěti- až sedmitunová břemena v omezených výrobních prostorách nebo ve skladech, kde se vyžaduje maximální využití plochy,“ říká Petr Tomeček, produktový specialista společnosti Hyster CZ.
U těžkých čelních vozíků je více než u jiných strojů kladen důraz na bezpečnost provozu a asistenční systémy pro řidiče. „Typicky se jedná o kamerový systém pomáhající s pohybem ve stísněných prostorech či při zakládání, varovné systémy upozorňující ostatní osoby v okolí, že se blíží vozík, či systémy automaticky regulující výkonnostní charakteristiky vozíku v závislosti na aktuální situaci v okolí. Vozík je tak schopen například sám zastavit, pokud detekuje nebezpečně se blížící osobu nebo jinou překážku v trase,“ doplňuje Pavel Králík.
„Zohledňovat by se měly i výkonnostní parametry a celkové provozní náklady“
Vladislav Záveský, specialista na IC a E vozíky, Linde Material Handling Česká republika
„Firmy by při pořizování těžkých čelních vozíků neměly upřednostňovat pouze kritérium výše pořizovací ceny, ale zohlednit výkonnostní parametry a celkové provozní náklady po dobu plánované životnosti (TCO). Ve výsledku je určitě vhodnější investovat do vozíků, které jsou technicky na výši a jejichž dodavatelé disponují patřičným technickým zázemím, dostatečně dimenzovanou servisní sítí a sofistikovaným systémem dodávek náhradních dílů.“
„Aktuální trend: náhrada vozíků se spalovacími motory“
Zdeněk Štrupl, odborný manager prodeje, Still ČR
„Elektrické vozíky jsou dnes již plně využitelné ve venkovních provozech. Vzhledem k použití moderních technologií a vysokému výkonu patří k aktuálním trendům náhrada vozíků se spalovacími motory. Výkon překládky je již srovnatelný při současně vysoce ekologickém provozu. I u této nosnostní kategorie se dostává stále více ke slovu Li-ion technologie bez nutnosti výměny těžké baterie ve vícesměnném provozu. Zde je ale nutno počítat s delší dobou nabití než u menších vozíků a velkými jednorázovými odběry z elektrické sítě.“
Článek připravil: Petr Neckař