Podpisem grantové dohody s Výkonnou agenturou pro inovace a sítě (INEA) Evropské komise bylo završeno úsilí společnosti AWT, člena skupiny PKP CARGO, k získání dosud nejvyšší dotace v historii společnosti. Rozvoji terminálu věnuje AWT značnou pozornost a v budoucnu by měl hrát důležitou roli v logistickém trojúhelníku Balt–Jadran–Severní moře. Na jeho jižní straně bude Paskov hlavním uzlem.
AWT i s využitím potenciálu mateřské společnosti PKP CARGO se dlouhodobě zaměřuje na rozvoj v oblasti intermodálních přeprav a zároveň věnuje velké úsilí na modernizaci a postupné rozšiřovaní terminálu Paskov, který patří mezi významné otevřené překladiště kombinované dopravy ve střední Evropě. „AWT má s intermodální přepravou dlouholeté zkušenosti, vidíme v tomto segmentu potenciál pro náš rozvoj a terminálu v Paskově věnujeme velkou pozornost. Překladiště má strategickou a perspektivní polohu v rámci Evropy, dnes je součástí 25 terminálů a překladišť v Polsku a je napojen na významné evropské přístavy. Spolu s PKP CARGO ho chceme stále více zapojovat do logistického trojúhelníku Balt–Jadran–Severní moře nebo obsluhy Hedvábné stezky. Pro celou skupinu PKP CARGO představuje bránu především do jižní Evropy,“ říká Arkadiusz Olewnik, generální ředitel skupiny AWT.
Pro podporu přípravy a realizace výstavby III. etapy multimodálního kontejnerového terminálu Paskov byl využit „Nástroj pro propojení Evropy“, (CEF – Connecting Europe Facility), z jehož zdrojů byl společnosti AWT přiznán příspěvek ve výši 5,87 milionu eur. Tato částka (přibližně 158,5 milionu korun) představuje 66 % uznatelných nákladů projektu, jehož součástí je kromě nového kolejového napojení, manipulačních ploch, osvětlení a dalšího vybavení vlastního terminálu i studie, projekt a realizace rekonstrukce vlečky v Paskově. „Cílem projektu je maximální využití kapacity pracoviště pro vlakové soupravy délky 700 metrů, umožňující nabídnout nový standard přepravy a odbavení našim zákazníkům při současné úspoře nákladů na vlečkové manipulace,“ podotýká Viktor Bystrian, obchodní ředitel AWT.
Nyní bude následovat fáze stavební a technologické realizace celé modernizace paskovského terminálu. Do konce roku 2020 bude vybudováno nové kolejové napojení, rekonstruována vlečková stanice a překladiště bude rozšířeno na více než dvojnásobek, přičemž dopravní a manipulační plochy dosáhnou plochy 71.000 metrů čtverečních a dopravní výkonnost naroste na téměř 5000 TEU. Prováděné úpravy ve výsledku umožní zrychlený průjezd stanicemi na dopravních ramenech k terminálu.
V současné době má terminál Paskov rozlohu 31.000 metrů čtverečních, s kapacitou 2400 TEU a kolejemi o délce 3 x 270 metrů. Leží v blízkosti průmyslových zón i hranic s Polskem a Slovenskem. Strategická pozice v srdci Evropy umožňuje snadné a rychlé propojení do důležitých evropských přístavů a terminálů. Nachází se v těsné blízkosti dálnice a má kolejové napojení na celostátní železniční síť.
Terminál slouží jak pro AWT, tak pro externí subjekty a zajišťuje veškeré činnosti spojené s překládkou, svozem, rozvozem, lehkými opravami kontejnerů, odbavením vlaků a skladováním kontejnerů na ploše i celní služby na místní celnici situované v areálu terminálu. AWT disponuje na tomto terminálu kontejnerovými překladači s možností stohování kontejnerů až do pěti vrstev a manipulace nejen s běžnými ISO kontejnery, ale i se silničními návěsy a výměnnými nástavbami. Dále disponuje tahači pro rozvozy kontejnerů a návěsů.