Česmad Bohemia nesouhlasí s tím, aby dopravci museli kupovat bezemisní nákladní vozidla
Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia společně s Mezinárodní unií silniční dopravy (IRU) vyzývá členské státy EU, aby odmítly návrh Evropského parlamentu uložit dopravcům povinné cíle pro nákup těžkých nákladních vozidel s nulovými uhlíkovými emisemi.
V listopadu 2023 europarlament přijal svůj vyjednávací postoj k návrhu Evropské komise na zavedení CO2 standardů pro těžká vozidla, který směřuje mimo jiné k zavedení povinného podílu těžkých motorových vozidel s nulovými emisemi ve flotilách velkých silničních dopravců.
Ředitelka IRU pro prosazování zájmů EU Raluca Marianová říká: „Povinnost nakupovat vozidla s nulovými emisemi může nejen porušovat právo na vlastnictví a právo podnikat, ale může také vést k narušení trhu, protože verze parlamentu předpokládá, že se taková omezení využívání kapitálu budou týkat pouze velkých provozovatelů.“
Generální tajemník Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř to potvrzuje: „Silniční dopravci mají marže v řádu jednotek procent. Je popřením soukromého podnikání, aby úředníci a politici nařizovali části dopravců nakupovat vozidla, která nejsou vhodná pro dálkovou dopravu a jsou zatím dvakrát až třikrát dražší než klasická dieselová. Vadí mi, že pro tento návrh hlasovali i někteří čeští europoslanci, kteří by mohli mít ještě v paměti výsledky centrálně řízeného hospodářství.“
Raluca Marianová k tomu dodává: „Nákup vozidel s nulovými emisemi by měl být podpořen finančními pobídkami pro zavádění nových technologií a vytvořením příznivých podmínek, včetně infrastruktury pro provoz těchto vozidel.“ Jakýkoli návrh, který by nutil dopravce k nákupu určitých typů vozidel, má být podle ní důrazně odmítnut.