Česmad Bohemia: Dojezdy domů dálnice nezaplaví
Navrhovaná změna zákona 361/2000 o provozu na pozemních komunikacích by měla umožnit řidičům kamionů dojet v době zákazu jízdy na místo vykládky na území ČR a pak domů nebo do firmy. Podle sdružení Česmad Bohemia by jim velmi usnadnila život, neboť se často stává, že v prázdninových měsících, kdy platí páteční a sobotní zákaz, nestihnou do cíle dojet, a musí tak trávit čas do sobotního odpoledne na přeplněných parkovištích místo doma s rodinou.
Úleva by se netýkala tranzitujících kamionů, ale typicky pouze českých řidičů. Z nich tuto možnost využije dle expertních odhadů jen několik stovek, což je z celkového denního počtu sedmdesáti tisíc kamionů na našich silnicích zanedbatelná část.
Návrh vzbudil velkou diskuzi, zabývali se jím i hosté pořadu Otázky Václava Moravce, ministr dopravy Martin Kupka, stínový premiér Karel Havlíček a hejtman Martin Netolický. Objevil se slogan, že kamiony zaplaví v neděli dálnice.
Prezident sdružení Česmad Bohemia Josef Melzer k tomu říká: „Nežádáme sněmovnu o nějakou výhodu pro dopravce, aby více vydělávali, nebo snad aby to měli snazší v konkurenci s železnicí. Motivací je jediná věc. Alespoň trochu ulehčit život řidičům a dát jim možnost trávit víkend s rodinou, pokud jim nevyjde vykládka před začátkem zákazu jízdy. Dojezdů nebudou využívat masově, ale sama možnost dojet v případě potřeby je pro ně důležitá. A společnost jim dluží mnohé. Jen se podívejte na přeplněné odpočívky a na kamiony čekající na vykládku někde v katastru obce poblíž místa vykládky. I tento neduh by dojezdy aspoň částečně mohly tlumit. Pokud poslanci návrh nyní neschválí, budou řidiči zbytečně čekat na další novelu několik let.“
Generální tajemník Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř pak vyvrací některé mýty, které se podle sdružení objevují:
„Dojezdy na vykládku v ČR vůbec nejsou kolizní v neděli nebo ve svátek, popřípadě v sobotu v létě. Změna se prakticky dotkne jen pátků o prázdninách. O víkendech a ve svátek vykládky u příjemců nefungují, kromě nepřetržitých provozů, kde je doprava zajištěna již dnes. V létě klesají obecně počty přeprav o 10 až 20 %. Souhlasíme s odhady ministerstva, že by mohlo jít o navýšení maximálně stovek vozidel v době letního pátečního zákazu, a to na celé síti. To určitě není zaplavení dálnic a silnic I. třídy. V neděli a o svátcích pak mluvme nejvýše o desítkách vozidel, to nikdo ani nezaznamená.
Řidiči nebudou jezdit více, protože nemůžou. Každý řidič kamionu používá digitální záznamové zařízení s osobní čipovou kartou řidiče. Na kartu se zaznamenávají denní i týdenní legislativou předepsané odpočinky řidiče, řidič musí mít každý týden dva dny (45 hodin) odpočinku – volna, takže nemůže jezdit „víc“. I proto doprava o víkendu stojí. Přestupky jsou velice snadno zjistitelné a tvrdě sankcionované.
Nejsme stát s nejbenevolentnějším přístupem k zákazům, naopak, polovina států v Evropě nemá žádný zákaz jízdy. Třetina států má zákaz jen ve státní svátky. V pátek má zákaz jen Polsko o prázdninách s tím, že je množství (26) výjimek, včetně dojezdu vozidla vracejícího se z ciziny za účelem dokončení přepravní operace nebo jízdy k příjemci, který je registrován v Polsku. ČR je tedy pátečním zákazem bez možnosti dojezdu naprostý unikát.
Dojezdy nejsou významnou konkurenční výhodou vůči železniční dopravě. Každý obor má své hlavní problémy. Na dráze je to především nedostatečná kapacita infrastruktury, tam musí stát významně zabrat. V kamionové dopravě jde hlavně o nedostatek řidičů a ten ovlivňují i podmínky pro jejich práci. A tam směřuje pozměňovací návrh. Nelze preferovat jeden druh dopravy tím, že budeme trestat a paralyzovat ten druhý.
Zaznívá námitka, že řidiči budou podvádět a pojedou, i když vykládat zboží nebudou. Řidič je povinen mít u sebe doklady k nákladu, z nichž lze vše při kontrole ověřit. Tyto doklady pak dopravce archivuje 2 roky. Námitkou, že lze podvádět, by se dala shodit ze stolu jakákoliv záležitost. Tak obecně společnost nefunguje a excesy se snažme eliminovat,“ uzavírá Vojtěch Hromíř.
Ilustrační foto: Systémy Logistiky