Roboty zaskladňují a vyskladňují textil
Společnost Malfini se ve svém distribučním centru v areálu Contera Park Ostrava City pustila do velkého projektu automatizovaného skladu. Zboží je odsud distribuováno nyní už s pomocí nové technologie Autostore do 35 evropských zemí.
Přinášíme vám článek z časopisu Systémy Logistiky 207 (září–říjen 2023). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném časopise. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílání je pro uživatele logistických služeb zdarma.
Ostrava-Kunčičky. To je místo na evropské mapě, kam si značka Autostore může zapíchnout pomyslnou vlaječku signalizující další místo, kde je v plném provozu tento systém kubického skladování. Podívejme se, jak Autostore dodaný společností Element Logic Czech Republic funguje v podmínkách jednoho z největších distributorů reklamního textilu ve střední Evropě, společnosti Malfini.
Instalace za plného provozu
Nový Autostore v logistickém a distribučním centru Malfini byl slavnostně otevřen v polovině září. Zařízení je stále v náběhu a v současnosti pracuje na přibližně 25 % finálního výkonu, současně má rezervu pro budoucí růst společnosti.
Generálním dodavatelem byl Element Logic Czech Republic, který zajišťoval vše včetně kartonovacích stanic (Sealed Air), dopravníků (TMT Chrudim), tiskáren (Eprin), elektro a automatizační části (Amsoft) či senzorů (IFM). Celková hodnota investice dosáhla čtvrt miliardy korun. „Uvědomujeme si, že to takto bylo trochu dražší, než kdybychom si vše zajišťovali sami a byli prostředníky mezi dodavateli. My ale potřebujeme výkon hned od začátku, aby jednotlivé součásti systému perfektně fungovaly, proto jsme se obrátili na Element Logic s žádostí o systémovou integraci,“ řekl Systémům Logistiky technický ředitel společnosti Malfini Michal Seltenreich. Výstavba automatu probíhala za plného provozu distribučního centra.
Jindřich Kadeřávek, CEO společnosti Element Logic Czech Republic, doplňuje: „Implementace automatizovaného systému na ploše 2650 metrů čtverečních v logistickém areálu v Ostravě-Kunčičkách zabrala přibližně 29 týdnů. Předtím bylo potřeba vyskladnit a demontovat část původního regálového skladu a přesunout některá pracoviště a technologie. Vzhledem k rostoucí poptávce a potřebě lépe pokrýt jednotlivé špičky během roku byla automatizace pro společnost Malfini skvělým řešením, díky kterému budou schopni udržet si stávající pozici na trhu i nadále růst.“
65 robotů pro téměř 100 000 binů
Zařízení obsahuje 96 400 standardizovaných plastových beden (tzv. binů). Společně s kartonovacími stanicemi a dopravníky zabírá plochu přes 3000 m2. Základní konstrukce má 107 řad na délku a 69 na šířku a skladovat lze až v 16 vrstvách. Zaskladnění a vyskladnění má na starosti 65 robotických jednotek charakteristické červené barvy. Autostore pracuje s bednami, které neopouštějí systém, tedy zboží na vstupu je třeba vždy vybalit (z Asie chodí většinou v robustním balení z vlnité lepenky), vložit do systému a při vyskladnění vyjmout z binů. Cesty zboží při zaskladnění či vyskladnění jsou souhrou fungování několika řídicích a informačních systémů – ERP, WMS, logistického portálu a WCS samotného Autostoru.
Vychystávání probíhá prostřednictvím deseti výstupních karuselových portů (v době návštěvy byla v provozu polovina, která hravě zvládala kapacitní požadavky). Operátoři vkládají zboží do dvou velikostí beden z vlnité lepenky. Ty vstupují do pickovací zóny po dopravnících, jež krabice přivážejí od kartonovacích stanic, tzv. erektorů. V Malfini fungují dva erektory, každý na box o jiném půdorysu. Z přířezu, který dodává společnost Smurfit Kappa ze závodu v Žirovnici, postaví krabici a předají ji na dopravník. Jakmile operátor vloží do bedny zboží, ta odjíždí k dalším dvěma automatickým kartonovacím zařízením. Zde dochází k rylování boků, ohnutí klop a uzavření zalepením víka ke krabici. Zabalená zásilka pak směřuje do expediční zóny, kde jsou dedikovaná místa pro přibližně desítku dopravců – například PPL, DPD, Wedo či pro vlastní dopravu.
Autostore jako součást budoucího růstu
Pořízením Autostoru firma řešila potřebu rychlého vychystávání zejména ve špičkách, ale také navýšení kapacity oproti původnímu systému skladování. Dříve se využívaly VNA vozíky pro regály s úzkými uličkami, Autostore však přidal ještě pětinu kapacity navíc. O tom, jak Malfini roste, vypovídají čísla, která zmínil předseda správní rady společnosti Radek Veselý. Dvanáct a čtyřiadvacet milionů, tento rozdíl počtu vyexpedovaných kusů charakterizuje pět let fungování společnosti. „V příštím roce bychom chtěli dosáhnout 30 milionů vyexpedovaných kusů,“ uvádí Radek Veselý a připomíná, že právě Autostore by měl v tomto vývoji sehrát důležitou roli. Ve střednědobém horizontu firma zvažuje otevření distribučních center na některých evropských trzích a je pravděpodobné, že by i zde byla využita technologie kubického skladování.
„Až o pětinu více textilu“
Díky vysoké hustotě skladování v Autostoru je možné v nové zóně ukládat až o pětinu více textilu než v původním regálovém uspořádání. Nejprodávanější kusy jsou automaticky na nejlépe dostupných místech, a zboží tak lze po zadání objednávky vychystat rychleji. Nová technologie obsahuje 96 400 plastových boxů a rastr o 16 vrstvách, kde je 107 řad na délku a 69 na šířku, obsluhuje ji 65 robotů. Součástí jsou také výstupní a vstupní porty. Na ploše 640 m2 jsou dále dopravníky včetně formátovacích strojů na bedny z vlnité lepenky.
Michal Seltenreich, technický ředitel, Malfini
Ostravské logistické a distribuční centrum Malfini v Ostravě
- 19 300 m2 rozloha
- 300 000 balíků skladem
- 25 milionů kusů textilu (skladová kapacita)
- až 170 000 kusů textilu vyexpedovaných za den
- na ploše 2650 m2 technologie Autostore, 10 výstupních a dva vstupní karuselové porty
- dopravníky a formátovací stroje na vlnitou lepenku na ploše 640 m2
- 65 robotů
- 96 400 plastových boxů (binů)
Článek připravil: Stanislav D. Břeň