logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL Jobs
    • Volné pozice
    • Naše nabídka
  • SL NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru SL News
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru e-letteru
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Dachser v Kladně dokončil hrubou stavbu haly pro překládkový sklad Logistický provider Dachser...
  • Roboty zaskladňují a vyskladňují textil Společnost Malfini se ve svém distribučním centru...
  • DLC Napajedla zásobuje vybrané prodejny Enapo Společnost DLC Napajedla zásobuje od října...
  • Vánoční e-commerce se letos „nakopne“ později, dotkne se to i logistiky Období Vánoc je tradičně...

K efektivnímu vychystávání pomáhá hlas i chytré brýle

8. listopadu 2023
Názory a analýzy 0
211
K efektivnímu vychystávání pomáhá hlas i chytré brýle

K efektivnímu vychystávání pomáhá hlas i chytré brýle

Hlasové vychystávání neboli voice picking je již osvědčenou a v řadě logistických provozů využívanou technologií. Naproti tomu vision picking, tedy vychystávání za pomoci tzv. chytrých brýlí, na nichž se pokyny uživatelům „promítají“, dosud na výraznější uplatnění v praxi čeká.

Přinášíme vám článek z časopisu Systémy Logistiky 207 (září–říjen 2023). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném časopise. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je pro uživatele logistických služeb zdarma.

Automotive: Zákaznické obaly někdy komplikují logistiku dodavatelů

K výhodám vychystávání řízeného hlasovými pokyny patří mj. snížení chybovosti v rámci pickingu či vyšší produktivita skladových operátorů (uvádí se až o 30 %). Těm odpadají v zásadě zbytečné úkony, jako je kupř. odložení mobilního terminálu před odebráním zbožím z lokace a jeho opětovné uchopení kvůli potvrzení vychystávacího příkazu. Předností je i možnost podpory různých jazykových mutací – tím pádem lze bez větších komplikací zaměstnávat ve skladu zahraniční pracovníky, protože systém jim dokáže předávat hlasové pokyny i v jejich mateřském jazyce. Vítaný benefit představuje také rychlé zaškolení zaměstnanců, kdy jsou uživatelé zpravidla už během 15–30 minut schopni tímto způsobem začít vychystávat.

Technologie hlasového vychystávání se v poslední době uplatňuje nejen ve velkých logistických provozech, ale stále častěji i v méně rozsáhlých skladech. „Díky lepší dostupnosti, jak hardwaru, tak softwaru, si dnes mohou dovolit investovat do hlasového vychystávání i menší firmy. Podle našich zkušeností má smysl investice do řízení hlasem již ve skladech od pěti uživatelů,“ sděluje Petra Tylová, senior consultant ve společnosti Sluno. I menší společnosti tedy mohou plně využívat všech výhod, které zmíněná technologie přináší, zefektivňovat vychystávací procesy a celkově zlepšovat své služby.

Možná konkurenční výhoda

K efektivním a ekonomickým přepravám pomáhají pokročilé systémy

„Hnacím motorem pro inovace v oblasti pick by voice je rozhodně plug & play ke stávajícím softwarovým řešením. Složitost rozhraní se snížila, takže je možné i jejich následné rozšíření,“ vysvětluje Jörg Ziesmann, head of sales channels & partners EMEA ve společnosti Dematic. Především v kontextu nedostatku kvalifikovaných pracovníků představuje podle něj vychystávání řízené hlasem v kombinaci s překladem do téměř jakéhokoli jazyka a s podporou umělé inteligence významnou konkurenční výhodu.

Zároveň je zřejmé, že tuto technologii se vyplatí nasazovat promyšleně, jelikož není vhodná pro každý sklad a do všech logistických procesů. Pokud je třeba nutné zadávat pro manipulaci se zbožím velké množství informací, systém vyžaduje hodně interakcí a současně musí generovat dlouhé hlasové instrukce, pak voice picking není nejvhodnější variantou.

V každém případě platí, že před případným nasazením technologie hlasového vychystávání je jednoznačně vhodné zmapovat v daném provozu logistické procesy, zhodnotit možné přínosy využití technologie v konkrétním prostředí skladu a vypracovat kalkulaci návratnosti investice. Důležitým aspektem je i optimální začlenění technologie do celkového IT prostředí ve firmě, zejména pak integrace do nadřazeného informačního systému, jímž je obvykle systém pro řízení skladu (WMS).

Přijde v logistice čas chytrých brýlí a rozšířené reality?

Jak jsme již zmínili, technologie vision picking, ačkoli se o ní už několik let intenzivně hovoří, se v reálných logistických provozech prozatím využívá minimálně. „Technologie ještě není vždy natolik praktická, aby její zavedení mělo pozitivní vliv na produktivitu. Přínosy jsou zatím hlavně v oblasti zlepšení kvality práce operátora. Chytré brýle fungují jako další asistent pro uživatele, kdy nemusí mít zbytečně v ruce terminál, ale má důležité informace přímo v zorném poli. Do brýlí se mu může zobrazovat třeba informace o výdejní jednotce, včetně jejího obrázku, což zamezí chybám, kdy vychystávač například nepozná, co je takzvaný subkarton od kartonu, nebo potřebuje vychystat levou a pravou část jednoho dílu,“ poznamenává Petra Tylová. V některých případech je vhodné využití kamery na brýlích, která může sloužit mimo jiné pro čtení QR kódů z konkrétních lokací či položek.

Při nasazování jakékoli technologie se ovšem musí počítat s tím, že je zapotřebí připravit na její používání samotné uživatele. Ti mohou podobné změny za určitých okolností vnímat rezervovaně, či dokonce negativně. Např. lidé, kteří v běžném životě brýle nenosí, mohou mít problém s chytrými brýlemi nasazenými po celou pracovní dobu. Na druhé straně ti, kteří brýle nosí, mohou zase řešit problém sladění své vady zraku a chytrých brýlí. Oba zmíněné případy nicméně rozhodně nejsou neřešitelné a nemusejí představovat faktické překážky k používání technologie.

Nezřídka se ve skladech uplatňují procesy s přidanou hodnotou, kdy je zapotřebí zboží nejen vychystat, ale třeba i smontovat, oblepit či jinak upravit. A právě to může být doména pro uvedenou technologii. „V těchto krocích určitě najde v budoucnu využití i rozšířená realita, kdy se informace o správném postupu dostanou k uživateli daleko rychleji, než kdyby je měl zobrazené někde bokem na tabletu nebo vytištěné na papíře,“ uzavírá Petra Tylová.


„Zobrazení různých údajů o zboží“

Chytré brýle mají význam zejména jako vstupní brána do asistované kompletace objednávek. Na brýlích lze zobrazit údaje, jako jsou trasování ID objednávky, ID výrobku, jednotky, fotografie vychystávaného zboží a mnoho dalšího. To zvyšuje produktivitu, zejména v případě vychystávání ve strukturovaném skladu a velké podobnosti zboží, což se týká především menších a středních firem. Rozšířenou realitu (augmented reality) vidím především ve výrobním prostředí, aby bylo možné předem otestovat pracoviště a definovat optimální procesy.

Jörg Ziesmann, head of sales channels & partners EMEA, Dematic


„Rychlejší předávání relevantních informací“

V rámci logistiky má technologie vision picking určitě budoucnost. Je vždy třeba se zamyslet, jak efektivně technologii využít. Sice můžeme uživatelům předávat informace rychleji a budou je mít rovnou v zorném poli, ale na druhou stranu je potřeba se zamyslet, zda uživatelé veškeré tyto informace prakticky využijí a nebudou je zbytečně mást. Využití vidíme při předávání informací, zda uživatel vychystává správnou položku, ukládá ji na správné místo a veze vychystané zboží na správné místo určení. Kvalita vychystávání se může za pomoci těchto technologií rapidně zvýšit.

Petra Tylová, senior consultant, Sluno


Článek připravil: David Čapek

 

Související články:

Automotive: Zákaznické obaly někdy komplikují logistiku dodavatelů K efektivním a ekonomickým přepravám pomáhají pokročilé systémy EDI pomáhá zrychlit příjem zboží i další procesy Nákladní elektrokola jsou „in“. Jak zvolit nejvhodnější?

Doporučujeme

Jeneč na vyžádáníPodívat se ➜Chrášťany na vyžádáníPodívat se ➜Praha na vyžádáníPodívat se ➜České Budějovice na vyžádáníPodívat se ➜Ústí nad Labem na vyžádáníPodívat se ➜Nýřany na vyžádáníPodívat se ➜Praha na vyžádáníPodívat se ➜Brno na vyžádáníPodívat se ➜Ostředek na vyžádáníPodívat se ➜Ostrava na vyžádáníPodívat se ➜Ostrava na vyžádáníPodívat se ➜Zdiby 8 EUR za m2/měsícPodívat se ➜Rudná na vyžádáníPodívat se ➜Dašice na vyžádáníPodívat se ➜Praha 265 Kč za m2/měsícPodívat se ➜

SL Jobs

Třídění balíčků v Zásilkovně, výplata ihned!

Třídění balíčků v Zásilkovně, výplata ihned! Tak se do toho dáme. Budeš dostávat 130-180 kaček za hodinu práce. Vyplácíme je 2-4 dny po odpracované směně, hnedka a na účet. Jestli hledáš práci, kde si posedíš, tohle není nic pro tebe – u nás tě čeká směna plná pohybu, takže si budeš moct předem odškrtnout své […]

Archiv pracovních pozic

Komerční sdělení

Případová studie Kardex: Automatizace skladu zvýšila o polovinu produktivitu vychystávání

Případová studie Kardex: Automatizace skladu zvýšila o polovinu produktivitu vychystávání Firma BD Sensors je českým dodavatelem elektronické tlakoměrné techniky a hledala řešení, jak zlepšit využití skladové plochy a zvýšit produktivitu a přesnost vychystávání. Případovou studii představil Viktor Frnka, marketingový manažer společnosti Kardex. Jaké řešení jste v BD Sensors zvolili? Nový systém navržený společností Kardex se skládá z […]

Analytika návštěvnosti jako klíč k úspěchu

Analytika návštěvnosti jako klíč k úspěchu Když se setkají dva profesionálové z oblasti automobilového průmyslu a technologií, výsledkem může být inovativní řešení přinášející revoluci v oboru. Takovým případem je i spolupráce mezi společností AutoPalace a Innovis, technologickou divizí M2C. V dnešní digitální éře je měření návštěvnosti showroomu klíčové pro optimalizaci marketingových strategií. Ačkoli kamerové systémy slouží […]

Enabling the Flow of Trade 

Enabling the Flow of Trade  Vlastníme, spravujeme a stavíme logistické nemovitosti v klíčových dopravních uzlech a v blízkosti hlavních aglomerací celé Evropy. Díky portfoliu nemovitostí čítajícímu 20 milionů metrů čtverečních skladových ploch a 16 zemí můžeme pomáhat více než 2000 zákazníkům. Po celé Evropě máme kanceláře s 300 zaměstnanci, takže disponujeme zázemím na správných místech, […]

Jak Triumph o polovinu snížil náklady na energie

Jak Triumph o polovinu snížil náklady na energie Rostoucí náklady na elektrickou energii způsobují, že je v současné době její efektivní využívání v mnoha firmách na prvním místě. Projekt modernizace u výrobce dámského spodního prádla Triumph Group ukazuje, jak cíleně dosáhnout vyšší ziskovosti a zároveň udržitelnosti. Nemusí se hned jednat o nové řešení manipulace s materiálem. […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
David Čapek
e-mail: david.capek@atoz.cz

Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required