logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL Jobs
    • Volné pozice
    • Naše nabídka
  • SL NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru SL News
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru e-letteru
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Dachser v Kladně dokončil hrubou stavbu haly pro překládkový sklad Logistický provider Dachser...
  • Roboty zaskladňují a vyskladňují textil Společnost Malfini se ve svém distribučním centru...
  • DLC Napajedla zásobuje vybrané prodejny Enapo Společnost DLC Napajedla zásobuje od října...
  • Vánoční e-commerce se letos „nakopne“ později, dotkne se to i logistiky Období Vánoc je tradičně...

Letecké a námořní přepravy se potýkají s problémy. Blýská se na lepší časy?

23. října 2023
Doprava 0
269
Letecké a námořní přepravy se potýkají s problémy. Blýská se na lepší časy?

Letecké a námořní přepravy se potýkají s problémy. Blýská se na lepší časy?

Krize v mezinárodní letecké a námořní přepravě zboží, která započala koronavirovou pandemií, dosud plně neodezněla. Objemy přeprav stále nedosáhly hodnot z roku 2019, dodavatelské řetězce se plně neobnovily a poptávka po většině komodit je menší. Vyhlídky pro mezinárodní přepravu však nejsou tak černé, protože na trhu už sledujeme i pozitivní záblesky.

Již více než tři roky se mezinárodní přeprava potýká s problémy, které způsobila řada po sobě jdoucích negativních vlivů, upozorňuje společnost Geis CZ. Nejdřív se svět dlouhé měsíce potýkal s důsledky pandemie covid-19 a v minulém roce přišla další zásadní rána – válka na Ukrajině. Tyto a mnohé další vlivy způsobily ve světovém obchodu značné turbulence.

Covidové online nákupy

Nižší ceny a dostupné kapacity. Vhodný čas pro námořní přepravu?

V covidu se trh výrazně přehřál. Služby byly omezené a lidé online objednávali extrémní množství zboží. A jelikož na tak velký tok zboží nebyly připravené, kapacity nebyly dostatečné a ceny za přepravu extrémně vzrostly. Kupříkladu v roce 2021 se sazba za přepravu 40´ kontejneru v relaci Shanghai – Hamburg vyšplhala až na 15.000 dolarů, což byl oproti předpandemickému stavu řádově 1000% nárůst. Navíc se trh nárazově mohl setkat dokonce s umělým snižováním kapacity lodí, což ještě dále navyšovalo cenu přepravy.

Extrémní ceny a inflace

Před začátkem války na Ukrajině se situace začínala pomalu stabilizovat, bohužel však ne na dlouho. Situaci popisuje Martin Tokič, ředitel pobočky Geis CZ Air+Sea: „Válečný konflikt na Ukrajině přinesl do již tak nestabilního prostředí další nervozitu, která se odrazila do situace, kdy v zásadě nebylo možné reálně plánovat jak výrobu, tak odbyt. Společnosti stály před skokově se zvyšujícími náklady na energie, zároveň bylo složité tyto náklady promítnout obratem do koncových cen pro spotřebitele. Spotřebitelé také začali být při utrácení finančních prostředků obezřetnější než v období pandemie, kdy nefungovaly služby, a utrácelo se prakticky pouze za zboží. A další nárůst inflace toto uvažování ještě podpořil.“

Ceny přepravy spadly

Dachser kupuje australského poskytovatele leteckých a námořních přeprav

S poklesem poptávky, respektive spotřeby, tedy také klesla poptávka po přepravních kapacitách. Import z asijských zemí do USA výrazně poklesl, a také import z Asie do Evropy čelí extrémnímu poklesu. Logicky tedy došlo ke snížení přepravních cen ve srovnání s roky 2021 a 2022. Současné sazby v relacích mezi Čínou a hlavními evropskými přístavy se pohybují kolem 1000 dolarů za přepravu 40´ kontejneru.

Spotové ceny námořní přepravy v období 2020–2023 za 40´ kontejner (zdroj: Clarksons, ING Research)

 

Situace je velmi podobná jak v letecké, tak v námořní přepravě z dalekých trhů. Dostatečně nevytížené nákladní lodě dle plavebního řádu rejdaři čas od času nevypraví, ale naopak větší měrou vytěžují následné spoje. A letadla? Po uvolnění pandemických restrikcí a obnově osobní letecké dopravy se opět více nákladů přidává do pasažérských letů, globální objem však nestoupá.

Naděje umírá poslední

Tempo růstu spotřebitelských cen však pozvolna zpomalilo a inflace postupně již klesá. Kdy se to však promítne do poptávky a do jaké míry a kdy to ovlivní mezinárodní přepravu, je otázkou. „Velkou roli v této situaci hraje psychické rozpoložení spotřebitele. Pokud bude každý den jeho první myšlenka taková, že hlavně nesmí utratit žádné peníze, bude se trend otáčet velmi pomalu. Na druhou stranu se tomuto nelze divit. I vzhledem k poklesu reálné mzdy, celkové geopolitické situaci a nejasné budoucnosti, jsou lidé na své finance opatrnější,“ dodává Martin Tokič.

 

Související články:

Nižší ceny a dostupné kapacity. Vhodný čas pro námořní přepravu? Dachser kupuje australského poskytovatele leteckých a námořních přeprav Spolupráce DB Schenker a MSC pomůže snížit emise v námořních přepravách DSV realizuje akvizice v Severní Americe. Posiluje i letecké spojení s Evropou

Doporučujeme

Nýřany na vyžádáníPodívat se ➜Dašice na vyžádáníPodívat se ➜Brno na vyžádáníPodívat se ➜Ostředek na vyžádáníPodívat se ➜České Budějovice na vyžádáníPodívat se ➜Jeneč na vyžádáníPodívat se ➜Praha na vyžádáníPodívat se ➜Rudná na vyžádáníPodívat se ➜Chrášťany na vyžádáníPodívat se ➜Ostrava na vyžádáníPodívat se ➜Praha na vyžádáníPodívat se ➜Zdiby 8 EUR za m2/měsícPodívat se ➜Praha 265 Kč za m2/měsícPodívat se ➜Ústí nad Labem na vyžádáníPodívat se ➜Ostrava na vyžádáníPodívat se ➜

SL Jobs

Třídění balíčků v Zásilkovně, výplata ihned!

Třídění balíčků v Zásilkovně, výplata ihned! Tak se do toho dáme. Budeš dostávat 130-180 kaček za hodinu práce. Vyplácíme je 2-4 dny po odpracované směně, hnedka a na účet. Jestli hledáš práci, kde si posedíš, tohle není nic pro tebe – u nás tě čeká směna plná pohybu, takže si budeš moct předem odškrtnout své […]

Archiv pracovních pozic

Komerční sdělení

Případová studie Kardex: Automatizace skladu zvýšila o polovinu produktivitu vychystávání

Případová studie Kardex: Automatizace skladu zvýšila o polovinu produktivitu vychystávání Firma BD Sensors je českým dodavatelem elektronické tlakoměrné techniky a hledala řešení, jak zlepšit využití skladové plochy a zvýšit produktivitu a přesnost vychystávání. Případovou studii představil Viktor Frnka, marketingový manažer společnosti Kardex. Jaké řešení jste v BD Sensors zvolili? Nový systém navržený společností Kardex se skládá z […]

Analytika návštěvnosti jako klíč k úspěchu

Analytika návštěvnosti jako klíč k úspěchu Když se setkají dva profesionálové z oblasti automobilového průmyslu a technologií, výsledkem může být inovativní řešení přinášející revoluci v oboru. Takovým případem je i spolupráce mezi společností AutoPalace a Innovis, technologickou divizí M2C. V dnešní digitální éře je měření návštěvnosti showroomu klíčové pro optimalizaci marketingových strategií. Ačkoli kamerové systémy slouží […]

Enabling the Flow of Trade 

Enabling the Flow of Trade  Vlastníme, spravujeme a stavíme logistické nemovitosti v klíčových dopravních uzlech a v blízkosti hlavních aglomerací celé Evropy. Díky portfoliu nemovitostí čítajícímu 20 milionů metrů čtverečních skladových ploch a 16 zemí můžeme pomáhat více než 2000 zákazníkům. Po celé Evropě máme kanceláře s 300 zaměstnanci, takže disponujeme zázemím na správných místech, […]

Jak Triumph o polovinu snížil náklady na energie

Jak Triumph o polovinu snížil náklady na energie Rostoucí náklady na elektrickou energii způsobují, že je v současné době její efektivní využívání v mnoha firmách na prvním místě. Projekt modernizace u výrobce dámského spodního prádla Triumph Group ukazuje, jak cíleně dosáhnout vyšší ziskovosti a zároveň udržitelnosti. Nemusí se hned jednat o nové řešení manipulace s materiálem. […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
David Čapek
e-mail: david.capek@atoz.cz

Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required