Anketa: Jakým způsobem poskytovatelé sběrných služeb „staví“ svoje linky?
V aktuálním čísle časopisu Systémy Logistiky 210/2024 popisujeme, jak poskytovatelé sběrných služeb inovují svoje technologie a postupy, aby vyhověli požadavkům svých zákazníků. Podle jakých principů svoje linky staví?
Jan Polter
obchodní ředitel
Dachser Czech Republic
Naše pravidelné linky sběrné služby stavíme podle objemů, zpracováváme historická data o zásilkách i ta prediktivní. Nová linka vzniká po vzájemné dohodě mezi Dachser pobočkami, které by měly být na dané nové trase zainteresovány. Všechny linky jsou nastavené jako „kolečkové“ přepravy, například jedna z našich nejdelších českých linek jezdí na trase Kladno – Barcelona – Karlsruhe – Kladno.
Vojtěch Dočkalík
ředitel pobočky Hradec Králové
LogEx Logistics
Jde především o požadavky našich zákazníků. Nemůžeme stavět sběrné linky do země, kde máme jediného zákazníka, nebo kde nejsme schopni pravidelně posílat vozidla. K našim nejčastějším sběrným linkám patří Německo, Itálie, Francie, Polsko, Rakousko, Nizozemsko, Španělsko. Je nutné vyhledat partnery v těchto zemích pro zajištění infrastruktury a pro rozvoz ke klientovi. Vždy využíváme místních dopravců, kteří nám dokážou poskytnou velice zajímavé ceny. Poté je také nutné zajistit dostatek zákazníků, kteří budou využívat sběrnou linku i směrem zpět. Počet vozidel je vždy v návaznosti na požadavky zákazníků, linky se plánují vždy pravidelně, některé jezdí každý den, některé „jen“ dvakrát do týdne. Pokud chceme přidat do již existující linky další vozidlo, musíme si nejprve ověřit, zdali nemáme již vytížené depo, nebo zdali máme dostatek partnerů pro pokrytí rozvozů. Pokud je poptávka, máme volné kapacity na depu, partneři mají volné kapacity pro rozvoz, pak není problém nasadit další vozidlo na pravidelnou linku. Rozhodně to není tak jednoduché, jak to může na samém začátku vypadat. Všechno také musí mít i ekonomický smysl, musí se udělat výpočet, zdali se další auto vyplatí a bude schopné se nákladově pokrýt.
Jiří Chlup
road network domestic director
Raben Logistics Czech & Slovakia
Jedná se o hlavní rozdílovou problematiku mezi poskytovateli. Hraje zde roli zkušenost plánovačů, sezónnost přepravovaného zboží a v neposlední řadě dobře vyvážená lokalizace překladišť a tím pádem dojezdové vzdálenosti. V posledních letech je důležitým faktorem i automatizace plánování pomocí SW.
Aleš Novák
head of sales
Rhenus Logistics
Existuje několik způsobů. Nejběžnějším začátkem je nalezení rozvozového partnera v cílové destinaci a kombinace sběrných a dokládkových přeprav na jednom autě. Další možností či stupněm je centrální HUB, kde jsou zásilky překládány z a do různých směrů. Takto v Rhenusu obsluhujeme destinace, ve kterých nemáme objem na přímé spojení. Ideálním stavem je přímý odjezd celého kamionu na depo v cílové destinaci, případně několik různých dep. V Rhenusu se snažíme neposílat více kamionů do jednoho depa. V okamžiku, kdy máme dostatek zboží, analyzujeme toky a otevíráme novou linku.
Petr Kozel
sales marketing manager a člen představenstva
VCHD Cargo
Při stavbě a organizaci sběrných linek je důležité důkladné plánování a analýza dat. Primárně se linky staví podle objemů zboží od zákazníků do dané destinace a jejich požadavků na četnost doručování. Tak vzniká nataktování linek – jednou týdně, denně apod. S tím souvisí i smlouvy s přepravními společnostmi, které musejí být dostatečně flexibilní pro zabezpečení pracovních sil a vozového parku pro rychlé spuštění nové linky. My ve VCHD Cargo k tomu například používáme statistické modely pro určení počtu náhradních řidičů a vozidel, aby bylo možné zachovat kontinuitu služby v případě neočekávaných událostí.
Text: Filip Hubička
Ilustrační foto: Rhenus Logistics