Jan Klička: Více firem začne hledat optimalizaci pomocí automatizace procesů a práce
„Obávám se, že trend zdražování služeb v dopravě bude pokračovat, stejně jako tlak na zvyšování mezd,“ komentuje situaci v logistice e-commerce Jan Klička, chief operations officer společnosti Bonami. Redakce portálu Systémy Logistiky CZ s ním hovořila i o možnostech využití automatizace ve skladech e-shopu, požadavcích na rychlost doručení zboží nebo boomu fulfillmentových služeb.
Jak hodnotíte uplynulý rok 2023 z pohledu logistiky v tuzemské e-commerce? Tedy pokud je možné to zobecnit, například jaké dopady měly ekonomické výkony e-shopů v ČR na jejich logistické procesy?
Zhodnocení roku 2023 vidíme podobně spolu s dalšími spřátelenými e-shopy. Nejprve pomalý rozjezd začátku roku vystřídal v e-commerce zvyšující se objem zákaznických objednávek začátkem léta a pokračující rostoucí trend směrem k Vánocům, což byl rozhodně pozitivní trend oproti roku 2022. Bohužel ekonomická situace dále zvyšovala tlak na růst mezd v celém odvětví e-commerce logistiky, podobně jako v jiných oborech. Z hlediska transportu se projevily palivové příplatky dopravců v prvním čtvrtletí a pak na přelomu třetího a čtvrtého kvartálu, které zvýšily cenu přepravovaných balíků až o 10 % mezi jednotlivými měsíci roku.
Můžete stručně zhodnotit loňský rok z pohledu logistiky společnosti Bonami?
Výše popisovaný trend se týkal i Bonami, přičemž díky působení na dalších 10 trzích víme, že situace především u ceny dopravy do dalších evropských zemí byla mnohdy ve třetím a čtvrtém čtvrtletí ještě silněji ovlivněna ceny paliv a lidské síly než kdy dříve.
Jaká očekávání máte pro letošní rok, ať už z pohledu logistiky e-commerce v ČR obecně, nebo v případě logistiky Bonami?
Obávám se, že trend zdražování služeb v dopravě bude pokračovat, stejně jako tlak na zvyšování mezd. Spousta predikcí předpokládala, že rostoucí trend tržeb, resp. objednávek v e-commerce, nastane již od začátku roku 2023, což se nestalo, ale nyní to vypadá, že v roce 2024 by trend růstu mohl pokračovat. Samozřejmě meziroční nárůsty o desítky procent z dob covidu jsou pryč a díky vyššímu tlaku na náklady začne více firem hledat optimalizaci pomocí automatizace procesů a práce.
Do jaké míry ve skladech vaší společnosti využíváte automatizaci?
V posledních letech jsme výrazně investovali do dopravníkových automatizovaných drah pro zónové pickování. Vzhledem k našemu sortimentu nábytku jsme automatizovali finální balení balíků pro zrcadla, deskový nábytek a další rozměrné položky.
V tuto chvíli nám v oblasti další automatizace tvoří překážku rozmanitost našeho sortimentu a nalezení vhodné automatizace pro skladování a pickování vzhledem k zatím stále vysokým pořizovacím cenám těchto řešení. Kvůli široké škále rozměrů zboží se bohužel nevejdeme do 5–6 let návratnosti.
Intenzivně se v poslední době hovoří o doručení zásilek v den objednání, mimo jiné v tom smyslu, že zákazníci e-shopů požadují „same-day delivery” stále častěji a zanedlouho půjde v rámci logistiky poslední míle o běžný standard. Jak situaci v tomto směru vidíte vy?
Segment e-commerce, obzvlášť ten český, je silně orientovaný na rychlé doručení oproti zbytku dalších trhů, kde působíme. V našem segmentu home decor a nábytku ovšem takový tlak nevnímáme. Historicky jsme „same-day home delivery“ zkoušeli a zájem zákazníků nebyl nijak dramatický.
Například v případě nábytku jde hlavně o časovou přesnost doručení v hodinových oknech a také o komfort při doručení, tedy výnos do bytu, odnos starého kusu zboží, instalaci, to vše v jednom kroku při jedné návštěvě doručovatele.
Bude podle vás i nadále pokračovat současný boom fulfillmentových služeb? (V čem případně jsou z vašeho pohledu limity či nevýhody fulfillmentu?)
Boom těchto služeb může pokračovat, protože spousta majitelů e-shopů a dalších firem si uvědomuje, že se chtějí zaměřit pouze na jádro jejich businessu, a ne řešit vlastní logistiku. V Bonami k tomu máme jiný přístup a sami jsme spustili fulfillmentovou službu pro naše partnery a dodavatele, kteří operují v jiných zemích, ale i v ČR. Věřím, že tato synergie nám v budoucnu umožní ještě více utilizovat náklady v intralogistice, transportu a také že díky tomu dokážeme naši službu pro zákazníky do vzdálenějších destinací ještě zrychlit.
Připravil: David Čapek