Nové distribuční centrum Amazonu v Kojetíně je plně robotizované
Systémy Logistiky se vydaly do Kojetína, kde na ploše bývalého cukrovaru, který se v průběhu let proměnil v klasický nevyužitý brownfield, vzniklo nové distribuční centrum společnosti Amazon. Kontrast někdejšího „využití“ a současného stavu podtrhuje skutečnost, že nové distribuční centrum je převážně robotizované či automatizované a tato hala odpovídá nejvyššímu standardu DC, které Amazon v současnosti v Evropě provozuje.
Přinášíme vám článek z časopisu Systémy Logistiky 208 (listopad–prosinec 2023). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném časopise. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je pro uživatele logistických služeb zdarma.
Nová budova, kterou si pronajímá společnost Amazon v Panattoni Parku Kojetín, získala nejvyšší stupeň hodnocení udržitelnosti podle BREEAM New Construction na úrovni Outstanding. Svou podlahovou plochou 187 000 m2 se tak robotické centrum stalo největší budovou s tímto stupněm certifikace v Česku.
Sklad má čtyři podlaží, v nejvyšší partii dosahuje 27 m. V prvním se nacházejí zóny inbound a outbound. To hlavní, pokud zde stojíte, ale máte nad hlavou. Totiž tři patra plná robotů typu AMR, které Amazon označuje Hercules. Jejich přesný počet jsme se nedozvěděli, ale pohybuje se v řádu jednotek tisíc.
Roboty převezmou žlutý mobilní regál, takzvaný pod, který je rozdělen do několika desítek binů, v němž je umístěno zboží. Na předávacím místě se AMR zasune pod tuto „klec“, kterou tvoří ocelová konstrukce a textilní výplet. Řídicí systém AWS potom robot směřuje na patřičnou pozici ve skladu. Vlivem toho, že pody mají čtvercový půdorys a výšku něco přes dva metry a AMR se pohybuje pod nimi, lze velmi dobře vyplnit celý skladový prostor – bez uliček a pevně instalované technologie to umožňuje neustále optimalizovat nejlepší místa pro uložení a trasy vedoucí k pickingu. Při potvrzení objednávky systémem AMR vezme pod a převeze k pickovacím stanicím.
Pickovací stanice, které slouží při opačném toku jako zaskladňovací, jsou obsluhovány lidmi, jejichž práce je organizována pomocí technologie pick-by-light.
Popsanému procesu zaskladnění a vyskladnění samozřejmě předcházejí a následují kilometry dopravníků a flat a dalších typů sorterů, velký počet balicích linek nebo expedičních míst a v procesu jsou zapojeny také roboty pro (de)paletizaci. Přestože vše funguje na principu goods-to-man, potřebuje kojetínské DC dva tisíce stálých a dalších mnoho set sezonních pracovníků.
Připravil: Stanislav D. Břeň