Igor Peržel: Umělá inteligence pomůže k vyšší efektivitě a rychlosti logistických operací
„Integrace tak velkých celků je vždy komplexní a dlouze připravovaný proces. Primárně je nutné zajistit, aby služby Mall správně zapadly do ekosystému celé skupiny Allegro, a následně pracovat na tom, aby byly veškeré synergie co nejlépe využity. Týká se to přitom nejen interních procesů skladu, ale také rozsahu poskytovaných služeb nebo dopravy,“ říká Igor Peržel k probíhající integraci tuzemského online prodejce Mall.cz do mezinárodní internetové skupiny Allegro. Redakce Systémů Logistiky s Igorem Perželem, který v Mall Group zastává pozici distribution center director, hovořila třeba i o perspektivách uplatnění umělé inteligence a dalších trendech a výzvách v logistice e-shopů.
Dříve jste pracoval mimo jiné ve společnosti Amazon. V čem podle vás může být fungování Amazonu inspirací pro české e-commerce hráče, tedy i Mall Group?
Amazon je bezesporu jednou z největších e-commerce společností na světě a mnohé firmy z něj mohou čerpat inspiraci, zejména v oblastech efektivity provozu, využívání nových technologií a zákaznického servisu. Společnost je známá také svou inovativností v logistických operacích – mám na mysli například jejich robotické sklady či rychlost dodání objednávek. To vše může inspirovat české e-commerce hráče k tomu, aby kontinuálně pracovali na dalším zdokonalování svých dodavatelských řetězců a nabídli tak zákazníkům rychlejší a efektivnější služby. Vždy je dobré, když na trhu existuje schopná konkurence, která nutí ostatní společnosti inovovat a ve výsledku tak posouvat celý trh.
Jakým hlavním výzvám čelí v dnešní době logistika e-shopů? Mají na ni výrazný vliv například narušené dodavatelské řetězce nebo zpomalení růstu celého odvětví e-commerce?
Dnešní logistika e-shopů čelí různým výzvám, včetně narušených dodavatelských řetězců, které se jenom pozvolna přizpůsobují výzvám reálného světa. Zároveň čelíme následkům vln zvyšující se cenové úrovně, včetně nedostatku pracovní síly. Dále bych zmínil snahu o udržení konkurenceschopných cen dopravy a zajištění udržitelnosti logistických operací. Poslední zmíněné téma je dnes velmi diskutované a pro strategii mnoha firem hraje zásadní roli, pro řadu z nich však bývá obtížné skloubit tuto snahu s omezováním či celkovou optimalizací výdajů.
Jak vlastně z hlediska logistických toků probíhá začleňování Mall do skupiny Allegro? Nakolik je celý proces integrace komplikovaný a na co se v daném ohledu nejvíce soustředíte?
Zprvu je potřeba říci, že integrace tak velkých celků je vždy komplexní a dlouze připravovaný proces. Primárně je nutné zajistit, aby služby Mall správně zapadly do ekosystému celé skupiny Allegro, a následně pracovat na tom, aby byly veškeré synergie co nejlépe využity. Týká se to přitom nejen interních procesů skladu, ale také rozsahu poskytovaných služeb nebo dopravy. Při takto velké integraci je jednoduše nutné myslet opravdu na vše a nic nepodcenit.
Jaké plány má Mall Group, pokud jde o automatizaci a robotizaci ve svých distribučních centrech?
Bohužel konkrétní plány naší skupiny nemohu komentovat, s jistotou však mohu říci, že pečlivě sledujeme trendy na trhu automatizace i robotizace a hodnotíme, jak by tyto nové technologie mohly případně zapadnout do našich aktuálních cílů – tedy zrychlit a zefektivnit doručení objednávek do rukou zákazníků.
Jak si z vašeho pohledu stojí Česko z hlediska automatizace skladové logistiky ve srovnání s technologicky pokročilými zeměmi Evropy, Severní Ameriky a jihovýchodní Asie?
Jde-li o úroveň automatizace skladové logistiky, situace se může lišit podle konkrétního odvětví a společnosti. V porovnání s technologicky pokročilými regiony může Česko potřebovat více investic do modernizace a automatizace logistických operací. Nenahrává tomu ani momentálně nejisté makroekonomické klima – vysoké úrokové sazby půjček či geopolitické nejistoty, jako je válka Ruska a Ukrajiny, která přinesla řadu obchodních omezení. To ve výsledku může ovlivnit i to, jak firmy vnímají dlouhodobější investice.
Žhavým a hojně diskutovaným tématem posledních měsíců je umělá inteligence (AI). Jak vidíte budoucnost jejího uplatnění v logistice? Plánuje Mall Group využití AI v logistických procesech?
Umělá inteligence má velký potenciál v logistických procesech, včetně predikce poptávky, optimalizace trasy, správy zásob a sledování zásilek. Společnosti mohou využívat strojové učení a další AI technologie, zejména ke zlepšení efektivity a rychlosti logistických operací. I naše skupina tak s AI technologiemi již určité zkušenosti má a pracuje s nimi. Chceme-li našim zákazníkům poskytovat tu nejlepší kvalitu služeb, je potřeba sledovat a využívat možnosti, které nám dnešní doba nabízí – tedy i nástroje umělé inteligence.
Připravil: David Čapek