AI: Váš nový kolega
Hravě žongluje s tzv. big daty, je kreativní a sociální. Umělá inteligence (AI) nachází využití napříč ekonomikou, tedy i v logistice – detekuje vady na výrobních linkách a silnicích, e-shopům zrychluje dodání a zajišťuje nepřetržitou komunikaci se zákazníky, hodlá se uplatnit jako „sekuriťák“ i řidič. Možnosti AI jsou nedohlédnutelné a pro řadu firem dnes představují výzvu, které hodlají čelit. Nebo ji přijmout…
Přinášíme vám článek z časopisu Systémy Logistiky 204 (březen–duben 2023). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném časopisu. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je pro uživatele logistických služeb zdarma.
Mezi pět trendů, které nová studie společnosti Accenture zahrnuje mezi ukazatele utvářející podnikání, kulturu a celou společnost během roku 2023, se řadí využití umělé inteligence (AI) jako nástroje pro kreativitu. „Neuronové sítě, které umožňují vytvářet texty, vizuální obsah a hudbu bez většího úsilí a dovedností, se konečně staly dostupnými pro širokou veřejnost a AI už není jenom něčím, co nepozorovaně využívaly velké společnosti, ale je nyní značně viditelná a aplikovatelná v mnoha oblastech lidského života,“ uvádějí autoři studie. Na jednu stranu se společnosti otevírají dosud nebývalé možnosti spolupráce s AI, zároveň se často stává nedosažitelnou konkurencí. „Pro firmy tak vyvstávají otázky, jak vyniknout v moři obsahu vytvářeného umělou inteligencí a jak AI využít ke zvýšení rychlosti a originality inovací,“ upozorňuje Accenture.
K pozitivům, jež umělá inteligence přinese do tvůrčího procesu, patří schopnost neuronových sítí vybudovat základy, na nichž lidé postaví svůj výtvor, a také rychlost. „Mnozí věří, že AI umožní vytvářet obsah, který se přizpůsobí cílovému publiku. Například firmám pomůže vytvořit takový obsah či reakci na stížnosti zákazníků, aby jeho výsledná podoba byla v souladu s firemními zásadami ohledně komunikace,“ zmiňuje dále studie. Právě tato hlediska – právní a etická – se ale budou v souvislosti s využitím AI ve firmách šířeji diskutovat. „Pomocí AI dokážou společnosti ne řešit, ale předvídat možné problémy. Správně nastavené AI dokáže natolik zefektivnit chod skladu, že návratnost implementovaného systému může být velmi rychlá,“ říká zakladatel společnosti Iprice Recare Patrik Jokl, podle nějž je digitalizace pro logistické firmy zcela zásadní.
AI dovede s využitím big dat provádět přesnější předpovědi, zatímco manuální lidskou činnost nahrazuje efektivnější robotická práce nebo autonomní řízení. Co aktuálního se na trhu řešení s využitím AI děje?
Sleduje silnice i ojetiny
Stav a kvalitu silnic na základě zpracování dat umělou inteligencí mapuje řešení Bridgestone Road Conditions. V první fázi dostanou zákazníci přístup ke dvěma řešením sloužícím k určování polohy a závažnosti poškození vozovky a k pořizování obrazových záznamů silniční infrastruktury. Detekce poškození silnice (Road Damage Detection) rozpoznává odchylky ve stavu vozovky na základě analýzy anonymizovaných a agregovaných dat, která získává ze síťově propojených vozidel vybavených řešeními pro správu vozového parku Webfleet. Pomocí senzorů a dat z vozidel určuje polohu poškozeného povrchu vozovky, například výmolů, trhlin a záplat. Algoritmus AI pak umožňuje stanovit závažnost příslušných poškození vozovky. Řidiči a majitelé vozových parků tak mohou předejít riziku nehody a poškození pneumatik či vozidla.
Obrazová dokumentace silniční sítě (Road Asset Visualisation) poskytuje informace o silnicích a dopravní infrastruktuře díky analyzovaným datům ze senzorů a kamer. Data jsou zpracovávána v reálném čase přímo kamerami ve vozidlech, a to za přispění umělé inteligence pro periferní zařízení (Edge AI), aby byla zajištěna ochrana soukromí. Do cloudu, kde probíhají další analýzy, jsou pak přenášena pouze anonymizovaná data. Obrazová dokumentace zahrnuje např. dopravní značení, semafory a vymezení jízdních pruhů. Prvky, které jsou poškozené, zničené nebo zakryté vegetací, jsou označeny.
Společný projekt online tržiště Carvago a ČVUT hledá způsoby, jak pomocí umělé inteligence zjednodušit prodej a nákup ojetých aut. Díky učení na velkých datech tak dokáže například vyčíslit cenu konkrétního vozu. Nejnověji Carvago pracuje na zapojení sedmé generace modelu strojového učení do svých interních systémů, po úvodním nacenění vozu na základě inzerovaných údajů si ještě prohlédne fotografie auta a cenu podle nich dodatečně zkoriguje. „Dlouho jsme se snažili natrénovat model tak, aby se ‚koukal‘ na kola, lak nebo příplatkové vybavení. Nic z toho však izolovaně nemělo prokazatelný vliv na cenu. Nakonec jsme umělé inteligenci nechali volnou ruku a ona se sama naučila, na co se na fotkách dívat, aby došlo ke zpřesnění odhadované ceny. My až zpětně pomocí speciálních postupů zjišťujeme, které prvky na fotkách byly ty cenotvorné,“ vysvětluje Tomáš Trnka, ředitel datového týmu Carvago.
Na vývoji plně automatizovaných parkovacích systémů až do úrovně 4 (plně autonomní jízda/parkování bez nutnosti dohledu řidiče) budou kooperovat společnosti BMW Group a Valeo. Nová generace technologií přinese uživatelům další zkušenost při parkování na soukromých pozemcích a parkovištích. Všechny funkce – od automatizovaného asistenta manévrování až po automatické parkování s autonomií úrovně 4 – využijí technologie a senzory integrované ve vozidle. Společně budou vyvíjeny také služby, které díky infrastruktuře umožní plně automatizované parkování a nabíjení v odpovídajícím způsobem vybavených veřejných parkovacích zařízeních a areálech.
Naplánováno ještě před objednávkou
Podle výkonného ředitele firmy Dodo Martina Marka formují trendy v logistice data: „Díky chytrému plánování bude doručení čím dál rychlejší, přesnější a udržitelnější.“ Rychlost jako jeden z klíčových parametrů kvality doručovací služby nahrává zájmu o predikci poptávky. „Středobodem efektivní logistiky již není vůz a řidič, ale technologická datová platforma, která celý logistický proces odřídí a s využitím real-time dat i umělé inteligence a strojového učení naplánuje celý proces ještě dřív, než zákazníka vůbec napadne uskutečnit svou objednávku,“ pokračuje Martin Marek.
Data jsou také cestou k udržitelné logistice. „Takzvaná big data, business intelligence a machine learning logistickým systémům umožňují, aby se neustále učily optimalizovat procesy,“ zdůvodňuje Martin Marek. Logistické modely tak nejen zajišťují zákaznický servis, ale zároveň se podílejí na minimalizaci negativního dopadu logistiky na životní prostředí i běžný život lidí ve městech.
Čím dál vyšší požadavky zákazníků na rychlost dodávání, transparentnost a ekologii potvrzuje společnost Zaslat.cz. Více než 60 % dotázaných jako jeden z top pěti důležitých faktorů vnímá přesnost doručení, poskytnutý servis a rychlost objednávkového procesu. Výrazně vzrostl za posledních pět let důraz na ekologii. „Mnoho samoučících systémů dokáže převzít řadu úkolů v logistice. Například plánování nejlepších tras, což z dlouhodobého hlediska přinese snížení nákladů, zrychlení dopravy i snížení uhlíkové stopy,“ říká ředitel společnosti Zaslat.cz Miroslav Michalko.
Cloudová restaurace My Food Place optimalizací cest vozidel a dynamických cen snižuje spotřebu paliva i míru plýtvání jídlem, k čemuž využívá nové řešení pro inteligentní automatizaci společnosti Filuta AI. „Zájem o strojové učení trval přibližně od roku 2012. Nyní se ale ukazuje, že na množství problémů tato technika sama o sobě nestačí a že kompozitní umělá inteligence těžící z výhod symbolických přístupů nabízí v rámci inteligentní automatizace adekvátní odpověď na reálné úlohy. Umíme se totiž učit plně vysvětlitelné modely i na malých datech, což strojové učení neumožňuje,“ podotýká k dalšímu vývoji Filip Dvořák, CEO společnosti Filuta AI.
Dodavatel za dvě minuty
Integrované řešení umělé inteligence poskytovatele Infor se rozhodl ke zlepšení spokojenosti zákazníků, optimalizaci výběrových řízení a zvýšení celkového obratu využít globální výrobce ergonomických sedaček Camatic Seating. Se softwarem Infor Coleman AI společnost očekává zkrácení doby výběru vhodného subdodavatele ze třiceti na dvě minuty, což urychlí proces výběru o více než 90 % a zvýší úspěšnost získání nových objednávek a přesnější plnění. Firma vyčísluje zvýšení prodeje o 5 % (10–15 milionů dolarů ročně).
Řešení integrované s ERP dokáže automaticky každému subdodavateli přiřadit hodnocení v pěti kategoriích, plánovači tak mohou rychle porovnat hodnocení více dodavatelů ve stejné kategorii. Dostupné jsou také historické přehledy o výkonnosti jednotlivých dodavatelů včetně rychlosti dodání, kvality a ceny. Tým Camatic Seating může provést výběr na základě celkového hodnocení, ale také si rozkliknout požadované detaily. „Dříve jsme nebyli schopni analyzovat data konzistentním způsobem, což často vedlo k chybnému výběru dodávek. Bylo obtížné data získat a analyzovat je pro potřeby plánování nákupu materiálu. Díky funkčnosti AI dokážeme vytěžit historické informace a získat přesnější a konzistentnější podklady na jedno kliknutí,“ konstatuje Jamarl Scase, manažer pro plánování a řízení výroby v Camatic Seating.
Digitální bezpečnost
Nedostatek lidské pracovní síly a její zvyšující se cena vedou podle společnosti Securitas ČR zákazníky k hledání co nejvíce automatizovaných a vzdáleně řízených typů zabezpečení. V minulých letech se firma zaměřila na digitální evidenci bezpečnostních procesů a směřuje k ambicióznějšímu cíli – prediktivní bezpečnosti. V letošním roce očekává nárůst poptávky po analytických a zobrazovacích aplikacích, které shromážděná data zhodnotí v přímý zisk nebo uspoří provozní náklady.
Ve spolupráci se společností Robotic Assistance Devices zavádí pokročilá robotická bezpečnostní řešení firma GXO Logistics, počáteční nasazení v patnácti logistických centrech plánuje během letošního roku zvýšit o téměř 20 %. Zařízení provádějí řadu úkolů, jako je video dohled a analytika, používání virtuálních bariér a doplňků k zabezpečení uskladněných produktů s vysokou hodnotou, a kombinují robotiku s pokročilým video dohledem a analýzou, umělou inteligencí a softwarem pro zvýšení bezpečnosti v logistických centrech.
AI, ale i člověk
Podle globální studie společnosti YouGov, kterou si objednala technologická firma Lenovo, vítá 87 % oslovených nasazení umělé inteligence při řešení IT problémů. Do letošního průzkumu se zapojilo 12 000 zaměstnanců napříč světovými trhy. Názor, že by byli produktivnější, kdyby se jejich problémy z oblasti IT v práci vyřešily rychle a efektivně, zastává 91 % respondentů. Dalších 74 % tvrdí, že nedostatečná IT podpora snížila jejich motivaci v práci. Jak informuje Lenovo, 81 % dotazovaných upřednostňuje kombinaci umělé inteligence a lidské interakce, a výsledky průzkumu tedy ukazují, že pro podporu dnešní hybridní pracovní síly je třeba zavést efektivní a účinný systém IT podpory.
Na oblast efektivity lidské práce se na veletrhu Automat Ion Fair 2022 zaměřila dvojice David Visko (ředitel pro pokročilé technologie společnosti Rockwell Automation) a Jerry Foster (technologický ředitel společnosti Plex Systems). Jejich prezentace nazvaná Jak inovativní technologie zvyšují produktivitu vycházela z nepříjemného faktu o neobsazených pracovních místech na americkém trhu (do roku 2030 se má jejich počet navýšit na více než dva miliony).
Výhodou umělé inteligence v moderní výrobě je podle nich to, že „může dát vašemu nejnovějšímu operátorovi všechny schopnosti vašeho nejlepšího operátora“. Vyzdvihli také hodnotu digitálního dvojčete na náročných průmyslových pracovištích, jelikož umožňuje každému členu v týmu přístup, testování, vylepšování a optimalizaci procesů pro jejich reálné protějšky.
Moderní digitální technologie představují rovněž páku pro nábor zaměstnanců, jsou nástrojem pro jejich vzdělávání a udržení. „Musíme tyto pokročilé nástroje využít a zajistit, aby je lidé v továrnách uměli používat. Vše je otázkou toho, abychom byli efektivnější a produktivnější,“ míní Jerry Foster.
Magické oko dohlíží na auta
Systém založený na rozpoznávání obrazu na základě umělé inteligence, který umožňuje včasné zjištění potřeby údržby na výrobní lince, zavádí automobilka Škoda Auto. V hlavním závodě v Mladé Boleslavi je nainstalován systém Magic Eye, který nepřetržitě monitoruje zařízení a využívá AI k identifikaci případných nesrovnalostí v provozních procesech. Snímky zařízení a opotřebitelných dílů, jako jsou nosníky nebo šrouby, posílá kamera z výrobní linky do počítače. Srovnáním přesných snímků s tisíci uloženými záznamy systém během krátké doby odhalí případné nesrovnalosti v procesech nebo identifikuje požadavky na údržbu a v reálném čase o nich informuje.
A co na to AI?
Když už jsme psali o AI, položili jsme umělé inteligenci, konkrétně jazykovému modelu ChatGPT, následující otázku: Může být tento text zajímavý pro logistické odborníky? Dostalo se nám této odpovědi…
Ano, tento text může být zajímavý pro odborníky v oblasti logistiky, protože se zabývá využitím umělé inteligence (AI) v logistickém průmyslu. Článek zdůrazňuje potenciál AI při detekci chyb na výrobních linkách a silnicích, urychlování dodacích lhůt pro elektronický obchod, poskytování neustálé komunikace se zákazníky a dokonce i jako bezpečnostní prvky a řidiči. Také uvádí, jak AI může zlepšit proces kreativity a inovace tím, že vytváří personalizovaný obsah, který odpovídá komunikačním principům společnosti. Článek poznamenává, že AI může pomoci logistickým společnostem při přesnějším předpovídání a nahrazování manuální práce efektivnější robotickou prací nebo autonomním řízením. Nakonec se zmiňuje o některých právních a etických otázkách ohledně využití AI v logistických společnostech.
Článek připravil: Stanislav D. Břeň
Foto: Škoda Auto