Gabriela Janstová: Se spolupracovníky je třeba hodně mluvit, o to víc, když má dojít k zásadním změnám
Fluktuace pracovníků v logistice bývá poměrně vysoká, někteří vydrží pouhých několik měsíců, jiní se v oboru udrží třeba dva nebo tři roky. Existují ovšem výjimky. Skoro neuvěřitelných pětadvacet let v logistice a stejný počet let u jednoho zaměstnavatele letos oslaví Gabriela Janstová. Přitom její život před čtvrtstoletím s firmou Kaufland i logistikou spojila vlastně náhoda.
Přinášíme vám článek z časopisu Systémy Logistiky 204 (březen–duben 2023). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném časopisu. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je pro uživatele logistických služeb zdarma.
„Původně jsem pracovala několik let ve školství, ale z důvodu nízké mzdy, která nestačila ani na pokrytí základních nákladů, jsem byla nucena si najít jinou práci. Hledala jsem uplatnění v kanceláři a nečekala jsem, že to bude tak velký problém. O volné pozici asistentky logistiky v u nás tehdy neznámé firmě Kaufland mi řekla moje lékařka. Její manžel totiž pracoval jako vedoucí skladu,“ vzpomíná Gabriela Janstová, které dnes zastává pozici vedoucí úseku potravinářského i nepotravinářského zboží a skladu technického a materiálového zabezpečení prodejen.
Jako ze sci-fi filmu
Dveře do světa logistiky jí otevřelo školení, které v roce 1998 absolvovala v Německu. Tam také poprvé viděla automatický zakladač těsně před dokončením a spuštěním do provozu. „V té době jsem měla pocit, že jsem v nějakém sci-fi filmu. O takto vyspělých technologiích jsme si u nás tehdy mohli nechat jen zdát,“ říká s úsměvem.
Přibližně o deset let později se Gabriela Janstová do Německa vrátila znovu a z druhého pobytu u našich sousedů si již odvezla řadu cenných informací a zkušeností. Dnes by se mohlo zdát, že ji v oblasti logistiky už nic nepřekvapí. Zkušeností má na rozdávání, za sebou řadu splněných důležitých úkolů a před sebou další výzvy. Dokáže řídit tým zhruba dvou set zaměstnanců. „Komunikace mezi námi je otevřená a přátelská, toho si moc vážím,“ zdůrazňuje Gabriela Janstová. Už proto, že právě komunikaci a vytvoření kvalitního týmu spolupracovníků považuje při své práci za jedno z nejdůležitějších kritérií. „Těší mě, že většina mých přímých podřízených se vypracovala ze skladových pracovních pozic. Prošli si vším, jak se říká, od píky. Mnozí z nich už ve firmě pracují víc než deset let a já s nimi stejně dlouhou dobu spolupracuji. Už se známe a víme, co od sebe můžeme očekávat,“ dodává.
Bez počítače a diáře to nejde
Většinu pracovního času tráví Gabriela Janstová u počítače nebo na schůzkách a poradách. Řeší personální strategii svěřeného úseku nebo dohlíží na operativní chod skladu. Sleduje také plnění stanovených ukazatelů a v případě potřeby přijímá konkrétní opatření k jejich dosažení. Alespoň jednou za den se snaží fyzicky sklad projít. To vše s jediným cílem: aby tok zboží – jak potravinářského, tak nepotravinářského – a technického či kancelářského materiálu od dodavatele po dodání do obchodního domu byl přesný, plynulý a bez zdržení. Svoji práci přirovnává Gabriela Janstová k servisní službě, jejímž cílem jsou prodejny plné zboží, spokojení zákazníci i zaměstnanci.
Stěžejní je dobrý tým spolupracovníků
Za svůj největší pracovní úspěch považuje vybudování skvělého týmu spolupracovníků. O tomto tématu se ostatně Gabriela Janstová rozhovořila obšírněji. „Jak už jsem zmínila, při své práci kladu největší důraz na komunikaci. Už moje babička říkávala, že práce s lidmi je tou nejtěžší činností. Je potřeba s nimi mluvit, a to zejména tehdy, pokud má dojít k nějakým změnám. Dále je velmi důležitá i pracovní atmosféra a korektní vztahy na pracovišti. A v neposlední řadě také spokojenost zaměstnanců. Ve většině případů totiž platí, že spokojený zaměstnanec rovná se dobrý zaměstnanec,“ připomíná.
Ale pracovních úspěchů v kariéře Gabriely Janstové bylo mnohem víc, než jen fungující pracovní tým. Stála například u rozjezdu nového externího skladu mraženého zboží v Dašicích. Na starosti měla v roce 2002 i stěhování z pronajatého skladu v Líbeznicích do nově vybudovaného logistického centra v Modleticích, které v té době bylo největším centrem ve střední a východní Evropě a disponovalo i řadou moderních technologií. „Jednoduché to rozhodně nebylo. Museli jsme mimo jiné několikanásobně navýšit počet personálu a ten navíc naučit pracovat s novými technologiemi,“ vzpomíná Gabriela Janstová.
Pořád se člověk učí
O čtyři roky později, v roce 2006, byla u toho, když se uváděl do provozu automatický zakladač. Těch úspěchů a milníků bylo za pětadvacet let mnohem víc, na některé se už pomalu zapomnělo, další by vydaly na dlouhé vyprávění. I po tak dlouhé době se Gabriele Janstové na její práci líbí velká variabilita a pestrost. „Myslela jsem si, že po těch letech už mě nemůže nic překvapit. Ale i v loňském roce nastala situace, se kterou jsem se potkala poprvé. Pořád se člověk učí,“ zdůrazňuje.
V kariéře ale Gabrielu Janstovou nepotkávaly jen úspěchy. Vzpomíná například na dobu před šestnácti lety, kdy se společně s kolegy potýkala s dlouhodobým nedostatkem personálu. Situaci nakonec vyřešila spolupráce s personálními agenturami, které začaly zajišťovat brigádníky.
Nezáleží na pohlaví, ale na schopnostech
O vztazích v pracovním kolektivu hovoříme i v jiné souvislosti. Opět totiž padá otázka týkající se působení žen v logistice. „Jsem ráda, že ve svém svěřeném úseku mám poměrně vysoké procentní zastoupení žen, a to jak ve skladových, tak ve vedoucích pozicích,“ odpovídá Gabriela Janstová. Dnes už podle ní nastala doba, kdy se ženy prosazují na vyšších pozicích i v oborech, ve kterých tomu tak dříve nebylo. „Mám štěstí, že pracuji ve firmě, kde více než na pohlaví záleží na schopnostech. A tým složený z žen i mužů považuji za výhodu,“ dodává.
A jak vidí své pracovní cíle do budoucna? Odpověď se znovu stáčí k pracovnímu týmu a vztahům na pracovišti. Gabriela Janstová by totiž i nadále chtěla hlavně udržet vysokou kvalitu svého týmu spolupracovníků a díky tomu vylepšovat stanovené cíle a ukazatele logistiky. Chce také zlepšit spolupráci a komunikaci se všemi ostatními kolektivy a spolupracovníky ve firmě i mimo ni.
„Gabriela Janstová v datech“
Studia ukončila v roce 1994.
V lednu 1998 nastoupila do Kauflandu jako asistentka vedoucího skladu.
V létě 1998 začala pracovat ve skladu na příjmu zboží a její pracovní náplní byla kontrola zboží, zpracování dodacích listů a zaskladnění zboží.
V roce 1999 stála u rozjezdu externího mraženého skladu v Dašicích.
V roce 2002 měla na starosti stěhování z pronajatého skladu do vlastního distribučního centra v Modleticích. Stala se také směnovou vedoucí příjmu zboží nonfood.
Na pozici vedoucí oddělení nonfood přešla v roce 2004.
V roce 2006 se stala vedoucí úseku nonfood, skladu technického a materiálového zabezpečení prodejen a celního skladu.
Od roku 2008 až dosud pracuje na pozici vedoucí úseku food i nonfood a skladu technického a materiálového zabezpečení prodejen.
„Zajímavosti z praxe“
Letos v únoru otevřel Kaufland 141. prodejnu v ČR.
Kapacita logistického centra v Modleticích čítá 75 000 paletových míst, z toho automatický zakladač 11 000 paletových míst.
Denní příjem dosahuje 5000 palet, ve špičce až 7000 palet.
Denní výdej zahrnuje 200 000 zpracovaných krabic a přibližně 1000 celopalet, ve špičce je to pak až 350 000 krabic a asi 2000 celopalet.
Každý den Kaufland vypraví 120 zásobovacích nákladních vozidel, ve špičce až 180.
Loni Kaufland v distribučním centru v Olomouci zprovoznil automatický zakladač palet s téměř 23 000 paletovými místy a automatický sklad vychystávání zboží, tzv. AKL, který má 114 000 skladových pozic pro zhruba 10 000 druhů zboží.
Článek připravila: Martina Vampulová