Monika Fialová Maříková: Vím, kolik práce a úsilí se skrývá za každým půllitrem nebo plechovkou
Někdy bývá logistika označována za výrazně mužský obor. Podobně jako třeba pivovarnictví. Ačkoli se to tak může na první pohled jevit, skutečnost je zcela jiná. Žen se v posledních letech v obou odvětvích prosazuje čím dál více. A dokazuje to i Monika Fialová Maříková, která už šest let pracuje v logistice a pivovarnictví zároveň. Je totiž activity & MRP manažerkou v Plzeňském Prazdroji.
Přinášíme vám článek z časopisu Systémy Logistiky 203 (leden–únor 2023). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném časopisu. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je pro uživatele logistických služeb zdarma.
„Mně a mému oddělení projde rukama doslova každý výrobek, který stočíme nebo zabalíme. Prakticky to znamená, že stojíme za zavedením výrobku do systému SAP, nastavením master dat, komunikací s marketingem ohledně finální podoby obalového materiálu, komunikací s nákupem a někdy i dodavateli ohledně termínů dodání, objednáním obalového materiálu, komunikací se stáčírnami a ve finále i s kolegy z prodeje, zda požadované termíny odpovídají plánu,“ popisuje na úvod. To ale není vše. Z dlouhodobého pohledu spadá do oddělení taky zodpovědnost za řízení zásob – jejich dostupnost a množství. „Mou rolí v tomto poměrně složitém koloběhu je řízení všech činností tak, aby probíhaly správně, od zadání požadavku na výrobek až po jeho realizaci. Dalo by se říct, že zodpovídám mimo jiné za to, že výrobek je ze všech pohledů vyrobitelný, ať už z hlediska požadavků na objemy, vlastnosti obalového materiálu, počet kusů v balení a tak dále,“ dodává.
V pivovaru začínala Monika Fialová Maříková v oddělení nákupu, kde měla na starosti distribuci a logistiku z pohledu komodit. Mohla zde zužitkovat své předchozí zkušenosti manažerky pro strategický nákup a spolupráce v oblasti supply chain ji i díky různorodosti témat a otázek, které se řešily, zaujala natolik, že se na podzim roku 2016 stala product manažerkou v oddělení supply chain. Podílela se na uvedení novinek na trh a starala se také o zavedené portfolio produktů v případě, že u něho dochází ke změnám, například v designu výrobku nebo obsahu na obalu.
Správným klíčem je pozitivní motivace
Na své začátky vzpomíná s úsměvem: „Zkušenosti jsem sbírala převážně od svých kolegů a praxí. Musím přiznat, že zpočátku to bylo hodně těžké. Ačkoliv jsem věděla, jak Plzeňský Prazdroj funguje, práce v systému SAP a bližší spolupráce s výrobou pro mě byly úplně novou oblastí.“ Dnes vede čtrnáctičlenný tým kolegů působících v České republice i na Slovensku. Sází přitom na dobré vztahy a pozitivní motivaci a drží se také pravidla, že pokud není zaměstnanec ve své pozici spokojen, nic ho nepřesvědčí o tom, aby v ní setrval déle. „Snažím se proto, aby každý člen týmu měl svoji práci rád, cítil s kolegy sounáležitost a kladl důraz na spolupráci při plnění společných cílů,“ říká Monika Fialová Maříková.
A zatímco u některých profesí je zajímavé sledovat typický pracovní den, v případě Moniky Fialové Maříkové se nabízí spíše delší časový úsek. Velkou část jejího pracovního času zabírají schůzky k jednotlivým projektům. Kromě toho se často věnuje také analýze studií proveditelnosti vztahujících se k inovacím a požadavkům jiných zemí, které jsou součástí mateřské firmy Asahi Europe & International. A v poslední době se navíc snaží zlepšit činnost svého oddělení nejrůznějšími nápady, které umožní zautomatizovat některé rutinní činnosti. A to vše je běh na delší trať. Pracovní rytmus oddělení supply chain se řídí podle činnosti komisí, které schvalují jednotlivé inovace, a také podle časové osy realizace novinek. V takovém případě můžeme hovořit tedy spíše o typickém měsíci než dni. Manažerka activity & MRP v této souvislosti zmínila jeden příklad za všechny: pokud se komise pro schvalování novinek schází ke konci měsíce, v jeho druhé polovině k němu připravuje se svým týmem podklady. „Víceméně pravidelně se snažím rozložit si práci během jednoho pracovního týdne. V pondělí se většinou věnuji členům v týmu, úterky, středy a čtvrtky patří jednotlivým projektovým schůzkám a operativě. Strategické činnosti a rozhodování pak většinou směřuji na pondělí a pátky,“ vyjmenovává.
Bez důvěry a plnění slibů to nejde
Pracovní diář Moniky Fialové Maříkové je plný důležitých termínů. A právě jejich plnění a dodržování slibů považuje manažerka ve své práci za to nejdůležitější. „Bez důvěry a plnění slibů to nejde,“ říká s odhodláním. Tyto dvě vlastnosti se totiž promítají úplně do každé činnosti – od plánování schůzek až po řízení lidí, při němž Monika Fialová Maříková, jak už zaznělo, dbá na dobré vztahy a pozitivní motivaci. A kde hledá svou vlastní motivaci? „Když si sedneme s kamarády do hospody, vidím dobře připravené pivo, které každý zná. Jsem ráda, že výrobky Plzeňského Prazdroje udávají trendy a potkávám je v každém obchodě i v mnoha restauračních zařízeních.“ Za nejzajímavější pak považuje skutečnost, že se díky své práci může seznámit se všemi produkty Plzeňského Prazdroje dříve, než se dostanou k zákazníkům. A také ví, kolik práce a úsilí se skrývá za každým půllitrem nebo plechovkou piva. Kromě toho Moniku Fialovou Maříkovou zajímají i technické detaily týkající se každého nápoje pocházejícího z největšího českého pivovaru.
Když se Monika v roce 2021 stala activity & MRP manažerkou, považovala to za významný milník ve své kariéře. Cení si i společného úspěchu, který se pojí k zavedení mixovací linky, která automaticky na jedné paletě dokáže vyexpedovat více druhů výrobků. Na základě požadavků zákazníků tak třeba lze umístit na jednu paletu více příchutí nealkoholického piva. Zavedení nové linky s sebou přineslo i změny ve fungování systému SAP, který nově řídí mixovací paletu jako prodejní jednotku.
Další inovace na obzoru
Dokončenými projekty to ale nekončí. Activity & MRP manažerka se stále dívá dopředu a přemýšlí už nad dalšími změnami, které by usnadnily práci kolegům. Po vzoru svého týmu by ráda zjednodušila denní činnosti a nastavila vzory chování a dokumentů i pro další kolegy v rámci Asahi Europe & International.
Během posledních devíti let, jež Monika kariérně propojila s Plzeňským Prazdrojem, se ale objevily občas i problémy. „Dalo by se tomu říkat znalostní problémy. Osobně mám pocit, že všemu musím stoprocentně rozumět a všechno vědět. Proto jsem na začátku, na první pozici v oddělení supply chain, trávila v práci deset až dvanáct hodin denně, abych všechny činnosti plně ovládala,“ vysvětluje a pokračuje: „Druhou překážkou bylo vnímání ženy ve světě logistiky. Logistika není tradičním ženským oborem a narazila jsem na určité zaryté předsudky. Situace se ale výrazně zlepšuje. Díky mé delší pracovní historii se už s překážkami v akceptaci nesetkávám. Navíc v Plzeňském Prazdroji je pozice žen silně podporovaná, za což jsem velice ráda.“
Ženy nejen v logistice mají podle ní odlišný pohled na řešení problémů. Často hledají nové způsoby řešení, kterými dokážou mužské kolegy posunout k inovacím a automatizacím v procesu. Naopak muži mají podle Moniky Fialové Maříkové silnou sociální sféru, ve které fungují a udržují kontakty a vazby. To podle ní ženy tak zažité nemají.
Pomůže rodina a sport
Práce v logistice s sebou často přináší řadu nečekaných událostí, pracuje se ve stresu a pod tlakem. O to důležitější je pak najít vhodný protipól a naučit se relaxovat. Odreagování od náročné profese hledá Monika ve své rodině a ve sportu. Baterky v současné době nejvíc dobije se svým ročním synem. Během celého roku si najde čas i na pohybové aktivity. V létě se věnuje beach volejbalu, v zimě ráda jezdí na lyžích. A se svým psem běhá agility.
„Monika Fialová Maříková v datech“
2009: Ukončila studium na Fakultě ekonomické Západočeské univerzity v Plzni, kde se věnovala podnikové ekonomice a managementu.
2013: Nastoupila do Plzeňského Prazdroje. Jejím prvním působištěm bylo oddělení nákupu.
2016: Stala se součástí týmu supply chain jako product manager.
2021: Třetím rokem pracuje na pozici activity & MRP manager.
Článek připravila: Martina Vampulová