Vertikální zakladač: Ze tří skladů do jednoho
Během koronavirové krize postavil pražský Ústav hematologie a krevní transfuze novou budovu. Pavilon evokuje ledovec s pověstnou špičkou, značná část zařízení a vybavení se totiž nachází pod povrchem nebo mimo pohled kolemjdoucích. Vzhledem k tomu, že do výstavby na Praze 1 promlouvali památkáři, bylo nutné komplex koncipovat tak, aby kopíroval původní půdorys a nepřevyšoval okolní stavby. Také musel ukrýt rozsáhlý skladový prostor, který je po technické stránce řešen pomocí vertikálního zakladače dodaného společností Kasys.
Přinášíme vám článek z časopisu Systémy Logistiky 203 (leden–únor 2023). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném časopisu. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je pro uživatele logistických služeb zdarma.
V loňském roce byla slavnostně otevřena nová budova Ústavu hematologie a krevní transfuze (ÚHKT), který sídlí nedaleko Karlova náměstí v Praze 1. Velká pozornost médií byla tehdy věnována unikátnímu kryoskladu, který se skrývá v podzemních prostorách vysekaných do skály, ale z hlediska architektonického i funkčního jsou zajímavé i další části komplexu.
Pod „patronací“ Jezerní Panny
Novostavba budovy D, jinak též Pavilonu progresivní medicíny pojmenovaného po jednom z předchozích ředitelů ústavu prof. Janu Evangelistovi Dyrovi (zemřel během pandemie), sestává ze dvou podzemních a tří nadzemních podlaží s plochou střechou. V podzemní části se nacházejí centrální skladové prostory doplněné zmiňovanými kryosklady pro uskladnění vzorků, krevních derivátů a dalších látek ve velmi nízkých teplotách a laboratoř čistých prostor Oddělení buněčné terapie. Dále zde najdeme šatny pro zdravotnický personál klinické a transfúzní části.
V přízemí jsou lékárna a vstupní hala s recepcí, kterou zdobí dvoumetrová socha Zrození Jezerní Panny od Olbrama Zoubka. Ve druhém a třetím nadzemním podlaží funguje jídelna, velká seminární místnost a pracovny lékařů a laborantů. Plochá střecha je přístupná z hlavního schodiště (jednou zde možná bude kavárna), a lze odsud dohlédnout i na dvůr ateliéru, kde pracoval Olbram Zoubek a kde sídlí Nadační fond Kmentová Zoubek.
Omezené prostory: ideální pro vertikální zakladač
Zastavěná plocha pavilonu činí 460 m2, přičemž užitná dosahuje téměř trojnásobku. Tento poměr svědčí o tom, že výstavba probíhala ve velmi sevřeném území, navíc v rámci památkově chráněného centra. Nedostatečné prostory vedly k instalaci technologií, jež minimalizují nároky na místo. Jednu z nich představuje vertikální skladový zakladač značky Hänel Lean Lift, jenž dodala společnost Kasys.
Zkušenosti s Hänel Lean-Lift mají v ÚHKT přibližně od roku 2006 a pro kartotéku využívají také páternosterový systém Hänel Rotomat téhož výrobce. Současná investice ale otvírá zcela novou dimenzi. Nyní je v ústavu desetimetrový výtahový systém procházející třemi podlažími, který má čtyři šachty s extraktory. V systému skladují všeobecný materiál (kancelářské potřeby, hygienické potřeby apod.), laboratorní materiál a chemikálie (pro hořlaviny nebo speciální látky je určen separátní sklad ADR), specifické sety do laboratoří, zdravotnický materiál a léčivé přípravky. Sklad funguje částečně v teplotním režimu (temperováno na cirka 20 °C) a sleduje se také vlhkost.
Celý automatizovaný sklad Hänel Lean-Lift sestává ze čtyř zakladačů, každý má rozměr 2645 × 10 139 × 2810 mm (š × v × h). Maximální nosnost jednoho zakladače, jenž pojme až 75 skladovacích polic, dosahuje 40 tun. Jednotlivé police, kam skladníci ukládají nebo ze kterých odebírají zásoby, jsou o šířce 2300 a hloubce 825 mm (teoretický skladovací objem činí téměř „kubík“) a zatížení maximálně 470 kg. Police jsou rozdělené až na 30 skladovacích segmentů.
Většina sortimentu v novém zakladači
Naskladňování probíhalo od září 2022, a to v rámci celého ústavu. Sortiment byl konsolidován ze tří skladů v různých budovách, nyní zakladač skladuje přibližně 95 % veškerých zásob. Skladník se k systému přihlašuje na základě hesla, identifikuje se také PDA zařízení. Každá sortimentní položka je označena QR kódy. Operátor „napípne“, co má odebrat, pokud tak neučiní nebo se zmýlí, PDA hlásí chybu. Skladník se přihlašuje k pozici na polici, proto načítá čárový kód sortimentu i příslušného binu. Jde o kontrolu, že je na správném umístění a odebírá správnou položku. Je to důležité z toho důvodu, že daný sortiment může být na více policích a díky dvojí kontrole se sledují exspirace či šarže v rámci režimů modifikovaného FIFO či FEFO (respektují se tyto principy, ale zohledňuje se také dostupnost zboží v celém skladovém systému). Pomocí manuálního pokynu je možné spustit optimalizaci sortimentu, k přeskládání dochází většinou v případech, kdy se hodně naskladňuje a vyskladňuje.
Identifikace sortimentu je zajištěna prostřednictvím „FMD“ kódů u léčiv, část sortimentu je opatřena GS1 Data Matrixem, v některých případech se používá GS1-128. Data Matrix, který by do budoucna měl být standardem, nese informace o šarži, exspiraci a výrobním čísle.
Zařízení ovládá software od společnosti Kvados, který zajišťuje datové propojení s ekonomickou databází, se skladovacím systémem i s ERP Helios od Asseco Solutions. Během prosincové návštěvy redakce SL byly integrovány tři lifty v rámci informačního systému a pracovalo se na propojení čtvrté zdviže s léčivými přípravky. Do systému „padají“ jednotlivé příjemky či výdejky, vytváří se fronta úkolů a jsou přiváženy příslušné pozice, resp. sortiment do té doby, než se splní všechny zadané úkoly. Skladníci získávají potřebné informace pomocí PDA. Při vychystávání systém generuje výdejku, která vyjíždí z tiskárny a přikládá se ke zboží.
Pavilon je energeticky zálohován pomocí dieselového agregátu. Jen několik týdnů před návštěvou Systémů Logistiky došlo k masivnímu výpadku elektřiny v části Prahy. Budova „naběhla“ do 40 sekund a díky serverům s UPS si zakladač udržel informaci o frontě úkolů, a nebylo je nutné opět zadávat. Součást dodávky ze strany společnosti Kasys tvoří kromě dvouleté garance pětiletý pozáruční servis. Prohlídky servisním technikem probíhají každý měsíc.
Od aminokyselin až po toaletní papír
Hlavním přínosem nového skladu je konsolidace zásob z různých míst, zásadně se také zlepšil přehled o sortimentu. Investice nepřinesla úspory v oblasti personálu. V současnosti logistiku skladu zajišťuje deset skladníků na jednu směnu. K redukci počtu zaměstnanců nedošlo i z toho důvodu, že materiál přichází z různých částí světa a jeho identifikace je mnohdy poměrně problematická. Některé zásilky nejsou značeny podle standardů GS1, a skladníci proto musí mít rutinu a vyznat se v nejednoznačné dokumentaci, která je nejen v češtině, ale také v angličtině. Část sortimentu má kusový charakter, naopak jiné zboží přichází skupinově. Zboží se tak musí vybalit a mnohdy dodatečně identifikovat pro další použití.
Značný je i rozptyl sortimentu, který neumožňuje výraznou optimalizaci provozu skladu. Systém je připraven na asi 10 000 kmenových karet a lapidárně vyjádřeno do zakladače může jít vše od sekvence aminokyselin DNA až po toaletní papír. Právě rychlý přístup k diverzifikovanému sortimentu na velmi omezené ploše představuje další benefit nového zakladače.
„Potřebná revoluce“
Nemáme místo, navíc se nacházíme v památkové rezervaci, proto jsme museli jít do země. Tím vznikla myšlenka na vertikální zakladač jako centrální skladovací prostor pro celý ústav. Počáteční zkušenosti ukázaly, že pro jednotlivé biny na policích potřebujeme oddělovací rámy. Zároveň postupně zavádíme standardizované boxy, díky kterým ještě lépe využijeme kapacitu zakladače. Pro skladníky, kteří pracovali v režimu tužka–papír, přinesl systém revoluci, ale s novinkou se rychle sžívají.
Miroslav Kuchta, koordinační a projektový pracovník, biomedicínský technik, Ústav hematologie a krevní transfuze
„Řešení pro omezený prostor“
Běžný zakladač se postaví přibližně za tři až pět dnů. K zakázce v rámci Ústavu hematologie a krevní transfuze jsme se dostali ve fázi hrubé stavby a vše bylo komplikovanější, protože jsme konstrukci museli koordinovat se stavební firmou. Výsledkem je ale efektivní skladové řešení pro velmi omezený prostor v rámci památkově chráněného území.
Marek Heriban, obchodní manažer, Kasys
Článek připravil: Stanislav D. Břeň