Nové retraky v Bonami atakují rychlost zdvihu metr za sekundu
V oblasti manipulační techniky vstoupila společnost Bonami.cz do třetího roku spolupráce s Toyotou. Rámuje ji dodávka nových retraků BT Reflex RRE140H a nízkozdvižných vozíků BT Levio LPE200, které se starají o manipulaci se zbožím a o odbavení až 5000 objednávek denně.
Přinášíme vám článek z časopisu Systémy Logistiky 193. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném časopisu. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je zdarma pro uživatele logistických služeb.
E-shop s nábytkem, bytovými doplňky, dekoracemi nebo módním příslušenství vznikl koncem roku 2012 a letos chce utržit 2,5 miliardy korun. V současné době zaměstnává přes 180 lidí a nabízí přibližně 60 000 sortimentních položek od 1200 globálních výrobců. Více než polovina z nabízeného sortimentu je k dispozici v centrálním skladu v Jenči u Prahy, který operuje na ploše téměř 37 000 m2 včetně mezaninů a paletových regálů, přičemž v letních měsících tohoto roku dojde k rozšíření o dalších 25 000 m2.
Nové cíle, nová technika
Nedávné rozhodnutí posílit flotilu vozíků i cíle firmy popisuje Jan Klička, chief logistics & stores officer: „Nárůst skladové plochy i očekávaný růst počtu objednávek logicky vyvolal i potřebu doplnit flotilu manipulační techniky o nové retraky a nízkozdvižné vozíky – klíčovou techniku zajišťující pohodlnou, rychlou a efektivní manipulaci se zbožím přicházejícím do centrálního skladu.“ Centrální sklad přijímá a odbavuje v průměru 12–15 kamionů denně. Podíl většího a těžšího nábytku, jako jsou například sedací soupravy, představuje 10–15 % z celkového počtu odbavených zakázek.
Většina zákazníků na své objednávky spěchá a chce mít všechno zboží co nejdříve. Centrální skladu pracuje denně od 7.00 do 19.00 a využívá služby všech dostupných rozvozových služeb. „Daří se nám dodržet doručitelnost do tří hodin ve výdejně v centrálním skladu v Jenči, do druhého dne ve vlastních pěti prodejnách, na domácí adresy zákazníků nebo na výdejní místa partnerských firem pak podle preferencí zákazníků,“ uvádí Jan Klička. Dodávky zahraničním zákazníkům na Slovensko, do Polska, Maďarska nebo Rumunska trvají vzhledem k přepravním vzdálenostem o něco déle.
Logistika v centrálním skladu je postavena na třech základních typech vozíků: pěti retracích BT Reflex RRE140H, devíti ručně vedených nízkozdvižných vozících BT Levio LPE200 a čtrnácti ručních paletových vozících BT Lifter LHM230Q s rychlozdvihem. Dále sklad provozuje dva BT Liftery LHM200WI s vážním indikátorem.
Až čtyři druhy zboží na paletě
Úkolem retraků je obsluha výškových regálů. Zaskladňování přijatého zboží, vyskladnění palet pro pickery a jejich vrácení zpět na pozici. Široký sortiment neumožňuje obvyklý replenishment a zásobování nižších úrovní ze záložních paletových pozic v horních patrech regálového systému. „Ne každé zboží je rychloobrátkové, proto máme na jedné paletě 2–4 druhy zboží, a to nejen na zemi, ale i ve výšce. Za vynikající přidanou hodnotu považuji technické řešení a konstrukci stožáru retraků. Často manipulujeme i v nejvyšších výškách kolem 8–8,5 metrů a plynulé vysouvání jednotlivých sekcí stožáru bez rázů a otřesů umožňuje vysokou rychlost zdvihu a spouštění s nákladem i bez něho, šetří čas a chrání zboží,“ vysvětluje Jan Klička. Retraky v Bonami umožňují bezrázový výsun stožáru i jeho spouštění, naklápění vidlic místo naklápění celého stožáru a zdvih a spouštění rychlostí 0,57 m/s (s nákladem) a 0,92 m/s (bez nákladu).
Transport palet z příjmu k zaskladnění, odvoz vychystaných položek do kompletačních zón a k expedici, ale také vykládku kamionů zajišťují ručně vedené vozíky BT Levio LPE200 se stupačkou. Veškerá další podpůrná horizontální manipulaci je prováděna pomocí ručních paletových vozíků s rychlozdvihem.
Odhady od oka neplatí
Jan Klička zmiňuje důležitost vyhodnocování informací z provozu vozíků. Zajímá ho především využití strojů v různých fázích roku, v sezoně i mimo ni. „Přesná data ze systému nám pomohla, když jsme řešili rozšíření flotily. Díky zmapování aktivity jednotlivých strojů jsme velmi dobře věděli, kolik strojů máme nakoupit, včetně provozní rezervy pro nejnáročnější vánoční sezonu. Bez digitalizace bychom tyto informace neměli. Skutečně reálné vytížení není možné odhadnout od oka,“ vysvětluje Jan Klička.
Druhou oblastí, kterou přes I_Site pravidelně vyhodnocují, spočívá ve správném nabíjení baterií (vozíky se dobíjejí přes noc). Kolize a větší škodní události ve skladu zatím neřešili a pachatele nedohledávali, ale individuální PIN pro každého řidiče je dalším benefitem. „Víme bezpečně, kdo stroj řídí a nemusíme vést žádné papírové evidence,“ dodává Jan Klička.
Bonami si stroje pořídilo do svého majetku a Toyota zajišťuje pravidelné prohlídky a technické kontroly.
„Laserová ukazovátka i kamery na vidlicích“
Jan Klička, chief logistics & stores officer, Bonami.cz
„Mnoho artiklů je citlivých na poškození – od křehkých skleniček až po deskový nábytek. Zvažovali jsme model s naklápěcí kabinou, ale protože máme šikovné řidiče, dali jsme přednost kombinaci laserového ukazovátka, které navádí obsluhu na správnou pozici u regálu, a ukazatele výšky zdvihu. Nejnovější retraky pak budou mít pro maximální pohodlí a produktivitu obsluhy kameru na vidlicích.“
„Elektronicky řízený ventil sleduje zdvih i spouštění“
Jindřich Přívora, PR manažer, Toyota Material Handling CZ
„Plynulý pohyb bez otřesů při vysouvání a zasouvání jednotlivých sekcí stožáru retraku umožňuje docílit maximálních rychlostí s nákladem i bez něho. Toho je dosaženo díky elektronickému řízení ventilu, který během každé fáze zdvihu a spouštění reguluje hydraulický systém. U tradičního konstrukčního řešení musí řidič při expanzi jednotlivých sekcí stožáru zpomalit a otřes zmírnit. Pokud by řidič v místě přechodu rychlost zdvihu nesnížil, hrozilo by riziko sklouznutí nákladu i poškození komponentů stožáru. Omezení rychlosti zmenšuje ráz a následný otřes, ale snižuje také pracovní tempo. Manuální sledování a omezování klade na soustředění obsluhy vysoké nároky a promítá se negativně do jejich produktivity.“
Zpracoval: Stanislav D. Břeň s využitím podkladů Toyoty MH