Jana Sedláková: „Vedení zajímá výsledek, nikoli mikromanagement“
Síť expresních výdejních míst Balíkovna patří mezi klíčové rozvojové projekty České pošty. Ten má od listopadu 2019 coby ředitelka na starost Jana Sedláková, která do České pošty přišla z komerčního sektoru. V minulosti řídila společnosti a klíčové projekty zaměřené především na klientský servis. Tato první žena Balíkovny České pošty dříve vedla i casino v hotelu.
Přinášíme vám článek z časopisu Systémy Logistiky 192/2021. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném časopisu. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je zdarma pro uživatele logistických služeb.
Hlavním úkolem Jany Sedlákové bylo zásadně rozjet ambiciózní projekt „Balíkovna“. Při nástupu do funkce slibovala růst sítě Balíkovny na 2000 poboček, s cílem být zákazníkům co nejblíže. I přes nepřízeň podmínek způsobených pandemií se tento závazek podařilo splnit, dokonce překročit.
Rozjela síť výdejních míst
Co vše patří mezi její aktuální úkoly, za co ve firmě zodpovídá? „Byla jsem pověřena vybudováním a rozjezdem sítě externích výdejních míst Balíkovna. Jde o zásadní změnu v rámci strategie České pošty, kdy s ohledem na tržní trendy rozšiřujeme naše služby o nové produkty pro stávající i nové zákazníky i mimo vlastní páteřní síť. Jde o nutnou reakci na tržní změny a zákaznické preference,“ říká úvodem Jana Sedláková. Její práci každopádně zásadně ovlivnila koronakrize. „Pandemie velmi snížila možnosti náboru spolupracujících subjektů a rychlost rozvoje projektu. Přesto se projekt podařilo realizovat, a to dynamikou růstu sítě poboček. V roce 2020 jsme otevřeli 2000 nových poboček. Stali jsme se nejrychleji rostoucí sítí tohoto typu. Nebudu ale zastírat, že pandemie měla samozřejmě na projekt i pozitivní dopad v tom smyslu, že, jak je obecně známo, podpořila jednoznačně exponenciální růst e-commerce a Balíkovna zaznamenala trojnásobný růst objemu zásilek,“ uvádí Jana Sedláková.
Je šéfovou start-up projektu, jehož majoritní část tvoří logistika. Podstatnou částí je ale i obchod a marketing. Na logistice jako takové spolupracuje s kolegy z divize logistiky, kteří logistický proces detailně řídí. „Já koordinuji všechny činnosti tak, aby projekt fungoval, splnil očekávání vnitrofiremní, tedy především ekonomická, a samozřejmě zákaznická, a stal se moderní kvalitní konkurenceschopnou službou,“ vysvětluje Jana Sedláková.
Zkušenosti s řízením projektů
Jak se k vedení projektu Balíkovna dostala? „Byla jsem vybrána s ohledem na své zkušenosti s budováním a řízením nových projektů. Byla potřeba vybrat dynamického člověka, který není zatížen procesní složitostí, kterou je prosazení nových věcí ve velkých firmách, má selský rozum, tah na branku, šarm a entuziasmus, a to jsem já,“ konstatuje Jana Sedláková. Obecně ji baví pracovat a velmi dobře funguje na projektech, kde má velkou míru samostatnosti a rozhodování. Uvádí, že vedení zajímá výsledek, nikoli mikromanagement.
Pracovní týden Jany Sedlákové se v současnosti soustřeďuje na kontrolu chodu projektu, detekování a řešení problémových oblastí, analýzu trhu a projekci rozvoje služby. „Práce v logistice v rámci mého projektu je pro mne náročná zejména v tom, že na rozdíl od jiných logistických procesů, které jsou mnohdy již plně automatizovány, patří trh odnosných zásilek mezi stále závislé na kvalitě a přesnosti práce lidského faktoru. To samozřejmě generuje větší chybovost a také mnohdy obtížnější cesty k nápravě,“ nezastírá Jana Sedláková.
Neřeší hlouposti a malichernosti
Zajímá vás, jaká je Jana Sedlákovou ženou v logistice? „Použiji paralelu – jako žena na cestě. Na cestě vedoucí k cíli. Je to pro mne nový obor, jsem ráda, že se projekt daří,“ tvrdí Jana Sedláková. Řídí se krédem: „Co tě nezabije, to tě posílí“. Je zajímavé, že právě toto krédo má s mnoha ženami v logistice, jak je z naší pravidelné rubriky zřejmé, společné.
Pracovně se, jak říká, snaží neřešit hlouposti a malichernosti. Důležité je podle ní věřit si, uvažovat v souvislostech, ne pouze plnit úkoly. A, což je základ, vážit si lidí a jejich práce. Jaké to je podle Jany Sedlákové být ženou v logistice? „Necítím handicap a nesetkala jsem se v tomto směru s nějakým negativním náhledem svých kolegů. Obecně jsem již zkušený manažer, takže vím, že není důvod se obávat využít na konkrétní úkol specialistu, který ví víc, než vy, ať je to muž či žena. Myslím, že být žena v businessu mužů má i svá pozitiva. Lépe se vám o radu či spolupráci žádá,“ usmívá se Jana Sedláková.
Recept na úspěšnost
Jaký je recept Jany Sedlákové na úspěšnost? „Čas ukáže, zda bylo mé působení opravdu úspěšné. Necítím se zatím na „rady pro ženy v logistice“. Každopádně ženám doporučuji nebát se, jde o jeden z oborů s největší perspektivou, jasnými pravidly a jasnou měřitelností kvality,“ specifikuje Jana Sedláková.
Má šikovnou dceru, takže se zajímá o její rozvoj, ať studijní nebo sportovní. „Máme taky pejska a společně hodně sportujeme a chodíme do přírody. Ráda chodím do divadla, čtu a vařím. Když to jde, cestujeme,“ říká o svém volném času.
„Jana Sedláková v datech“
1990 – 1995
Po maturitě absolvovala pět let zahraničních pracovních pobytů a jazykových pobytů. Získávala zkušenosti, finanční nezávislost, ujasnila si, co chce dělat.
1995 – 2000
V těchto letech vedla casino v hotelu Interantional Brno, kde zúročila zahraniční zkušenosti. Současně studovala VŠ (vystudovala ekonomicko-správní fakultu Masarykovy univerzity a následně management na UNYP).
2000 – 2001
Four seasons hotel Prague – preopening a opening v sales departement. Získala opravdovou zkušenost s prozákaznickým přístupem.
2001- 2006
Pracovala v Kongresovém centru Brno. Byla ředitelkou společnosti, měla na starost výkonné řízení dceřiné společnosti Veletrhů Brno a organizaci prestižních kongresů a konferencí.
2006 – 2009
Působila ve funkci ředitelky sekce doprovodných služeb Veletrhy Brno.
2009 – 2011
Byla ředitelkou privátního zdravotnického zařízení GHC klinika Praha.
2009 – 2019
Působila jako corporate governanace member v SPG, což je start-up. Měla v kompetenci řízení a dohled nad vybranými společnostmi holdingu,
2019 – dosud
Ředitelkou Balíkovny, což je projekt České pošty, je od roku 2019.
Článek zpracoval: Petr Neckař