Na kafe s… Vlastimilem Němcem, supply chain managerem automobilky Toyota Motor Manufacturing Czech Republic
Pro automobilky je důležitým tématem sekvenční vychystávání. Je vždy ovšem zásadní správně nastavit spolupráci mezi odběratelem (např. automobilkou) a dodavatelem dílů. K montážní lince se totiž v rámci sekvenčního vychystávání dostává příslušný díl (například palubní deska pro určitý model vozu s příslušným vybavením) až v čase, kdy se zabudovává do vozu (JIT), a v pořadí, jak se do vozu zabudovává (JIS). To znamená, že na lince mohou být za sebou montovány různé vozy různých výbav. Právě o tomto tématu jsme mluvili s jedním z nejpovolanějších: s Vlastimilem Němcem, supply chain managerem automobilky Toyota Motor Manufacturing Czech Republic.
Co je podle vašich zkušeností základem pro nastavení fungující spolupráce? Jaké požadavky musí dodavatel být schopen splnit? Jaká máte kritéria na dodavatele v rámci tohoto režimu?
Základem fungující spolupráce je dobrá komunikace mezi výrobním závodem a dodavatelem – vzhledem k velmi krátkému času mezi objednávkou, vychystávkou a dodáním. Bavíme se v řádech minut. Hlavním požadavkem je krátká vzdálenost. Naši sekvenční dodavatelé jsou lokalizování přímo v naší průmyslové zóně s dojezdem cca pět minu. Dalším specifikem je přímé systémové napojení mezi závodem a dodavatelem. Ve chvíli, kdy vůz míjí konkrétní bod na lince, je vyslán signál (objednávka) přímo k dodavateli. Od této chvíle má sekvenční dodavatel limitovaný čas na výrobu, přípravu a dodávku požadovaného dílu do výrobního závodu na požadované místo, kde se díl namontuje na stejný vůz (tvz. fitting point).
Pro co konkrétně sekvenční vychystávání využíváte?
V našem závodě využíváme sekvenční dodávky na kola, sedačka a nárazníky – dodávané díly musí kopírovat přesnou sekvenci aut na lince. Jinými slovy, ke konkrétnímu autu musí být dodán jeden konkrétní díl v požadované specifikaci nebo barvě.
Jaká jsou specifika sekvenčního vychystávání u vás? Co musí dodavatel zajistit? A každá spolupráce bývá vyhodnocována. Nastavujete nějaká KPI kritéria? Která z nich patří mezi hlavní?
Klíčové je, aby dodavatel byl schopen flexibilně reagovat na vzniklé abnormality – např. zjištěná nekvalita dílu, špatná specifikace aj. Takový díl musí být dodavatel schopen vyměnit ještě před dodáním na linku. Z toho vyplývá, že hlavním KPI je výstupní kvalita a přesnost vychystávání dílu v požadované sekvenci. Zároveň jakákoliv abnormalita ve výrobě u dodavatele znamená automatické zastavení výroby závodu – což je dalším sledovaným KPI k vyhodnocení naší spolupráce.
Vidíte v oblasti sekvenčního vychystávání nějaké trendy? A kam tato oblast směřuje, co lze dále očekávat? Jak podle vás vstoupí do tohoto systému sekvenčních vychystávání umělá inteligence? Co nového přinese, co se změní – jaký je v tomto směru váš předpoklad?
Naším primárním cílem do budoucna je tzv. touch-less proces. V praxi to znamená, že by mezi vychystávkou u dodavatele a dodávkou dílu na linku neměl být žádný proces, kde bychom manuálně díl překládali. Vše by mělo být v ideálu automatizované, včetně nakládky a vykládky z kamionu. Jedná se o automatizované dopravníky, implementace AGV atd.