Podle červnové zprávy Asociace pro elektronickou komerci mají za sebou e-shopy rekordní duben. Meziroční růst e-commerce retailu přesáhl celkově 40 %, což je výsledek historicky s ničím nesrovnatelný. Vůbec nejúspěšnější byli prodejci potravin, elektroniky či drogistického zboží, kteří zaznamenali navýšení tržeb oproti roku 2019 v řádech stovek procent. Jak situaci i budoucí vývoj vnímá Pavel Marek, obchodní ředitel a jednatel e-shopu tntrade.cz?
Mnohé e-shopy v době koronakrize raketově rostly, naopak jiným se nedařilo. Na čem to záleželo? Jak jste vnímal situaci vy?
Úspěch či neúspěch závisí na několika faktorech. Tím nejzásadnějším je sortiment. Dařilo se například prodejcům, kteří nabízeli produkty související s bojem proti koronaviru, tedy třeba prodejci zdravotnických materiálů. Lidé měli obavu o své zdraví a byli ochotni investovat do něčeho, co jim může pomoci. V našem e-shopu se prodávaly ve velké míře věci spojené s dezinfekcí. Obrovský boom zažívaly kyslíky v lahvích. Kromě e-shopů hrála roli také připravenost e-shopů. To znamená to, jaké měly skladové zásoby, jaké dodavatele. U některých produktů byl nárůst poptávky v tisících procent. Kdo byl tedy připraven, mohl vydělat. V nejprodávanějších komoditách se velmi rychle vyprodaly všechny sklady na světě. Kdo uměl rychle objednávat, měl s tím zkušenosti, tak dokázal sklady flexibilně doplnit. Kdo s tímto businessem teprve začínal a neměl potřebné zkušenosti a kontakty, tak zjistil, že už jsou sklady prázdné.
E-shopů je v České republice a na Slovensku hodně. Které z nich nejvíce rostly?
Zejména ty velké, ve kterých jsou lidé zvyklí nakupovat. Koronakrize byla i příležitostí pro podvodné prodejce, na což upozorňovala Česká obchodní inspekce.
Koronakrize měla zákonitě vliv i na logistiku. Jak jste to vnímal vy?
Logistika je v době krize problém, protože dochází k velkým změnám v toku zboží. Problémy řešily i spediční firmy, které nám zboží vozí. Byly omezení na hranicích, to vše se v logistice nějakým způsobem projevovalo. Docházelo i k případům, že některé firmy byly z hlediska provozu omezeny nebo uzavřeny. Někteří výrobci dokonce skončili krachem. Uvedu konkrétní příklad jedné americké firmy, kterou zastupujeme: dodavatel nám oznámil, že výrobce jednoho komponentu, který je potřeba do daného řešení, zkrachoval. Náš partner se tedy velmi rychle snažil zajistit náhradu, ta se ukázala jako nekvalitní, takže hledal další. Celý tento proces trval tři měsíce. Nebo jedna z japonských firem, kterou zastupujeme, měla tříměsíční zpoždění s dodávkami. Byl problém s přepravami. Některé firmy to řešily leteckými přepravami namísto námořních, což je výrazně dražší.
Jakou vidíte budoucnost?
Věřím v postupnou stabilizaci. Výrobci snad zase naběhnou do standardních kolejí, pokud nepřijde nějaká další krize. Pro mnoho firem byla předešlá situace velmi náročná, což může mít za následek pročištění trhu, tedy že někteří slabší hráči odpadnou a jiné společnosti posílí.