Letecká doprava ve světě nyní nezažívá lehké časy. Důvěra zákazníků aerolinek je po několika fatálních haváriích letadel Boeing 737 Max 8 zásadním způsobem otřesena. Přesto se nezdá, že by se bezprostředně schylovalo k výraznému snížení počtu cestujících a recesi v tomto oboru.
Zájem o osobní leteckou dopravu je stále obrovský. Konkurenční boj mezi tolika aerolinkami tlačí ceny letenek dolů, čehož mnozí lidé využívají a přepravují se z místa na místo nezřídka v podstatě bez účelu – zaletí si třeba na několikadenní trip až na druhý konec světa. Vliv na to má i vzmáhající se střední třída v bouřlivě se rozvíjejících zemích, především v Asii, konkrétně například Číně a Indii, jejíž příslušníci náruživě objevují rozličné kouty planety.
Snahy o udržitelnost a snížení uhlíkové stopy tak získávají vážné trhliny. A jak se zdá podle nedávných havárií, na frak dostávají i bezpečnostní a technické předpisy, resp. není jim věnována náležitá pozornost.
Aniž bychom chtěli někomu diktovat, co má nebo nemá dělat, možná není od věci položit si otázky: a) zda je opravdu nezbytně nutné na určité místo cestovat, b) pokud ano, jestli se tam lze přepravit nikoli letecky, ale kupříkladu vlakem. Rovněž některé firmy by nemusely v takové míře vysílat své pracovníky na daleké služební cesty. Vždyť díky technologickému rozvoji jsou dnes videokonferenční systémy na tak pokročilé úrovni, jako byste se svým kolegou či klientem seděli tváří v tvář. I když se nachází třeba na jiném kontinentě, pár tisíc kilometrů od vás.
Názory, komentáře či připomínky uvítáme na facebookovém profilu SL.
Text: David Čapek
Ilustrační foto: Pixabay.com