Ulevit přeplněnému centru a zlepšit stav ovzduší chce Magistrát hl. m. Prahy pomocí inovativního projektu sdíleného konsolidačního centra, ze kterého by bylo zboží do provozoven efektivně distribuováno elektromobily. Pilotní projekt počítá se zapojením minimálně 40 provozoven.
Na semináři městského projektu „EkoLogis – Jezdím čistě“ tento záměr představil v úterý 14. srpna 2018 logistickým společnostem i dalším subjektům Jaroslav Mach, vedoucí oddělení rozvoje dopravy Magistrátu hl. m. Prahy. Konsolidační centrum, resp. City Depo, je překladištěm, do kterého přepravci dovezou své zboží, které je následně vytřízeno a efektivně s ohledem na životní prostředí rozvezeno do jednotlivých provozoven. V současné době město eviduje zájem ze zhruba 20 provozoven v Pražské památkové rezervaci, do pilotního projektu pak počítá s minimálně dvojnásobkem.
K tématu udržitelné městské logistiky vystoupila i mezinárodní poradkyně Birgit Hendricks ze společnosti Eco2City, která má zkušenosti s pilotním provozem několika projektů v Nizozemsku. „Těší mě, že se zástupci magistrátu i logistickými společnostmi můžeme sdílet naše zkušenosti, včetně problémů, se kterými jsme se v prvních letech setkali. Věřím, že se Praha dočká úspěšného projektu a bude myšlenku sdílené logistiky i nadále rozvíjet,“ podpořila záměr Birgit Hendriks. Výsledky projektu v nizozemském městě Nijmegen ukazují, že po roce pilotního projektu došlo prokazatelně k 5% snížení ujetých kilometrů v centru města a tím ke zlepšení dopravní situace. V současné době došlo v centru města ke snížení nákladní dopravy o 85 %, oproti začátku pilotního projektu.
Pilotní projekt by měl za předpokladu dostatečného zájmu začít začátkem příštího roku na území Pražské památkové rezervace. Přesné umístění konsolidačního centra je prozatím v jednání. Na finální podobně spolupracují s Magistrátem hl. m. Prahy samotní přepravci a majitelé provozoven v dané oblasti.
Z probíhajícího dotazování očekáváme informace od obchodníků a majitelů provozoven, jaké služby a v jaké kvalitě očekávají, stejně tak v rámci tohoto workshopu záměr projednáváme i se zástupci logistických firem. „Jsem rád, že na projektu spolupracuje paní Hendriks, která nám předává řadu zkušeností, považujeme ale za nezbytné projekt navrhnout ve spolupráci s pražskými obchodníky a zástupci dopravních firem, tedy tak, aby vyhovoval pražským podmínkám,“ dodal Jaroslav Mach. Nejbližším krokem nyní je navrhnout přesnou podobu pilotního projektu a finanční model. Ačkoliv náklady zatím nejsou známé, ze zahraničních zkušeností vyplývá, že pilotní projekt je obvykle podpořen i městem.
Cílem je, aby bylo právě mimo oblast nejužšího centra, čímž se sníží dopravní zátěž v oblasti. Projekt je určen zejména provozovnám s trvanlivými produkty, jejichž zásilky nevyžadují vysoké náklady na přepravu a úschovu. Dle realizovaného průzkumu je na území Pražské památkové rezervace vhodných provozoven zhruba tisícovka.
Rozvoz zboží z konsolidačního centra uleví nejen ulicím na území Pražské památkové rezervace, kde velké množství zásobovacích vozů musí často vjíždět do velmi frekventovaných pěších zón, ale navíc má tento projekt i velký potenciál do budoucna. „Pokud se pilotní provoz osvědčí, počítáme s rozšířením do dalších částí hlavního města, kterým se tak uleví nejen ve snížení počtu projíždějících zásobovacích vozů, ale v dlouhodobém horizontu to přispěje k lepšímu stavu ovzduší,“ doplňuje Mach. K rozvozu budou sloužit nízkoenergetické a ekologické elektromobily, které zajistí společnost provozující konsolidační centrum.
Konsolidační centrum s sebou také může přinášet řadu služeb, jako je např. dodávka či vyzvednutí zboží v přesném čase, skladování a úschova balíků, osazení cenovkami, rozbalení velkých zásilek a jejich konsolidace do menších, zabezpečení odvozu odpadů či nepotřebného materiálu a další. Zjištění poptávky po nich je právě jedním z cílů probíhajícího projektu.