Jaká data sbírat a jak s nimi pracovat? To byla otázka pro respondenty ankety při přípravě článku o logistice e-shopů, který vyšel v květnovém vydání Systémů Logistiky (172/2018).
Soňa Rychtaříková, Geis CZ:
Získaná data by měla přinést odpovědi na hlavní otázky – zda je e-shop profitabilní, nebo ne; jaká má e-shop slabá místa; co je na webu dobře a co špatně (například optimalizace nákupního procesu, jednoduchost a přehlednost uživatelského prostředí).
Michal Černý, SICK:
Důležitými daty mimo standardní, jako je kupříkladu datum výroby, jsou též velikost a hmotnost zboží, a to hlavně z hlediska zaskladnění a následného vyskladnění, tedy balení. Objem zboží, které se přes e-shopy prodává, neustále roste, nároky na balení a dopravu jsou stále vyšší, a proto i tyto informace přispívají k zjednodušení operací a zefektivnění těchto činností.
Jaroslav Baumann, TPL Czech:
Je velice složité dávat obecná doporučení, jak by konkrétní e-shop měl pracovat s informacemi o toku zboží. Je ale podstatné, aby si e-shop tuto potřebu vůbec uvědomil. Pak by měl mít dostatečně zkušeného logistického partnera, od kterého data může získat a ve spolupráci s ním je správně vyhodnocovat a hledat řešení. V této oblasti je spolupráce s logistickým partnerem velmi důležitá. Je výhoda, když i on zná požadavky trhu e-commerce. Proto mé doporučení provozovatelům e-shopů lze shrnout do dvou základních bodů: Za prvé, svěřte logistiku třetí straně a nastavte si se svým logistickým partnerem úzký vztah, abyste z této spolupráce pro sebe vytěžili maximum. Za druhé, v hodnocení výsledků se nezaměřujte jen na prodej a růst tržeb. Úspory, které lze najít v logistickém řetězci, nejsou zanedbatelné a mají značný vliv na celkový profit e-shopu.
Miloš Hammer, U & Sluno:
Pro e-commerce je hlavně užitečné změnit zažité paradigma, že se v případě datové analytiky jedná pouze o nějakou ad hoc užitečnou činnost. Firma, která toto pochopí a začne brát práci s daty vážně, získá ohromnou konkurenční výhodu. Obecně je důležité sledovat logistické náklady a jejich skladbu a dále data související se zákaznickou spokojeností – tedy dostupnost zboží, časy dodání, chybovost atd. Jakmile jsou taková data pohromadě, rychle se ukáže, kde je příležitost k optimalizaci a zlepšení. Navíc podrobná analytika logistických dat umožňuje lepší vyjednávací pozici s případným poskytovatelem logistických služeb – třetí stranou. Bez datového detailu nelze udělat zodpovědný modeling celého dodavatelsko-odběratelského řetězce. V dnešní době už jeden logistický model pět let pomalu nevydrží, firmy musí pružně reagovat. Pokud data nemají, chybí jim vlastně základní podklady pro další rozhodování.
Text: Stanislav D. Břeň
Ilustrační foto: K2 atmitec