
Byla to v sobotním mrazivě pošmourném dopoledni velká sláva. Český prezident, místopředseda vlády a ministr financí, ministr dopravy, hejtman Ústeckého kraje, samozřejmě šéf ŘSD, ale také saský premiér. Ti všichni si nenechali ujít přestřižení pásky zbývajícího úseku „déosmičky“. Je vzhledem k minulým i současným peripetiím s dostavbou problematické komunikace nad čím jásat?
Začněme dobrou zprávou, že souvislé dálniční spojení z Česka do Drážďan a Berlína konečně existuje. Přinese zrychlení silniční dopravy, nové příležitosti pro tuzemské firmy i některé regiony včetně zvýšené atraktivity stávajících i budoucích logistických nemovitostí v dosahu D8. Současně se však vynořuje řada pochybností, před kterými nelze zavírat oči. Opravdu musela být dálnice vedena natolik geologicky nestabilním územím, navíc se statutem chráněné krajinné oblasti? Je vše dostatečně zabezpečeno, jak ujišťuje ŘSD i ministerstvo dopravy? A pokud ano, neznamená to pro daňové poplatníky neúměrně vysoké náklady?
Chce se věřit, že stát a odpovědné orgány se z daného případu poučí. Například tím, že geologicko-inženýrskému průzkumu předcházejícímu vlastní výstavbě dálniční sítě bude věnována mnohem větší pozornost než dosud. Ve společnosti, kde jsou pomyslně vykopány hluboké příkopy mezi těmi, kteří spolu navzájem nesouhlasí, je ovšem hledání konsensu nesmírně obtížné. Ať už v jakékoli oblasti.
Vaše názory, komentáře či připomínky uvítáme na našem facebookovém profilu.
Text: David Čapek, Systémy Logistiky
Ilustrační foto: ŘSD