logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru SL News
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru e-letteru
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Za jízdu po dálnicích a zpoplatněných úsecích silnic I. třídy uhradili dopravci v dubnu 1,598...
  • Developer CTP dokončil v Boru přeměnu bývalého skladu pneumatik na moderní logistické centrum....
  • První čtvrtletí roku 2025 se na českém trhu komerčních nemovitostí neslo ve znamení mimořádné...
  • Alza spouští službu Pošli to AlzaBoxem, která lidem umožňuje posílat balíky mezi více než 2500...

KOMENTÁŘ: Tahače jsou, řidiči už méně

10. března 2016
Názory a analýzy 0
2113
KOMENTÁŘ: Tahače jsou, řidiči už méně

Navzdory veškerým problémům spojeným s nezaměstnaností, uprchlickou krizí a mezinárodní situací (embargo vůči Rusku, vznik Islámského státu, nebezpečí teroristických útoků) prožívají země Evropské unie příznivou dobu. To platí i o České republice. Ekonomika funguje, daří se udržet sociální smír, životní úroveň se postupně zvyšuje. Prosperita naší země je do značné míry založena na proexportně založené ekonomice, jejíž klíčovou součástí je transfer zboží. I v souvislosti s aktuálním růstem HDP tak existuje velká poptávka po dopravních kapacitách, a tedy i profesionálních řidičích.

Za těchto podmínek by se například postavení řidiče dálkové kamionové dopravy mohlo zdát výhodné. Průměrný plat zde převyšuje průměrnou mzdu o více než 50 % (průměrná mzda v ČR se pohybuje okolo 25 000 korun, průměrný plat řidiče kamionu kolem 40 000 korun). K tomu je ještě zapotřebí připočítat diety a placené přesčasy – zejména o víkendech. Také touha poznávat nové země a s tím spojená určitá finanční nezávislost, svoboda a dobrodružství se na první pohled pro muže-profesionální řidiče jeví jako přitažlivá výzva.

Stres, bezpečnost, zdraví, rodinný život
Na druhou stranu je práce řidiče v autodopravě časově, psychicky a fyzicky velmi náročná. Řidiči jsou vystaveni neustálému stresu nejen při řízení, ale i při nakládce, vykládce a přejímce či výdeji zboží. Za největší stresový faktor pak lze považovat čas strávený v dopravních zácpách a na odpočívadlech, kde hrozí nebezpečí přepadení nebo vykradení (odcizení) nákladu či násilného vniknutí do přepravního prostoru (např. běženci v Calais ve snaze dostat se do Velké Británie).

Problémy také v případě řidičů kamionů způsobuje samota a fyzické odloučení od rodiny. Dalším stresovým faktorem je nepříliš zdravé stravování (často z vlastních zdrojů), spaní v kabině i jednostranné zatížení těla v podobě častého sezení, případně i technické poruchy, s nimiž jsou řidiči často nuceni poradit si úplně sami (nutná je velká technická zdatnost a psychická odolnost). Na klidu nepřidá ani jazyková bariéra (omezená znalost cizích jazyků, zejména angličtiny).

Zaměstnavatelé versus řidiči
Nedostatek řidičů komplikuje hlavně dopravcům jejich podnikání a další růst. Proto řada z nich realizuje náborové kampaně zaměřené třeba na recruitment žen-řidiček či získávání pracovníků ze zahraničí nebo řidičům nabízejí různé benefity. Případně investují i do obnovy svého vozového parku, aby motivovali nové uchazeče tím, že jim umožní řídit nejnovější modely vozů.

Zároveň tlak zaměstnavatelů na vytíženost jejich vozidel, a tudíž i řidičů, je ohromný. Přispívá k tomu velký konkurenční boj na trhu. Snaha o co nejvyšší efektivitu vede i k takovým excesům, jako je špatný technický stav a přetěžování vozidel, nedodržování povinného pracovního odpočinku a nečerpání řádné dovolené na zotavenou. Také vzdělávání a školení jsou kvůli značným časovým požadavkům zaměstnavatelů na řidiče nezřídka opomíjeny.

Poptávka roste, zájem klesá
„Povolání řidiče v mezinárodní dopravě už není tak výlučné a exkluzivní, a to prostě snižuje jeho atraktivitu. Jistý vliv má také výpadek řidičů připravovaných armádou, ale to už je spíše historie, která se nevrátí,“ konstatuje Vojtěch Hromíř, generální tajemník Sdružení automobilových dopravců ČESMAD Bohemia.

Mnozí profesionální řidiči především ze západních a jižních Čech nacházejí pracovní uplatnění v německých či rakouských dopravních firmách, jež jim pochopitelně mohou poskytnout podstatně vyšší mzdu než tuzemské společnosti.

S tím, jak stoupá životní úroveň, roste i touha většiny lidí po pohodlí a větší míře volného času. Na řidiče z povolání jsou kladeny vysoké nároky, které zdaleka ne každý je schopen či ochoten splňovat. Podle odhadů chybí v České republice minimálně 10 000 řidičů z povolání a nůžky mezi poptávkou firem a reálným zájmem o tuto práci se dále rozevírají.

Chybějící profesionální řidiči přitom mohou limitovat produkci firem, a tudíž i ekonomický rozvoj této země. Proto bude nutná zásadní reforma vzdělávání, která by lidi připravila na nové a poptávané profese, a to nejen řidičů, včetně širších možností realizace rekvalifikačních programů. Také náhled na postavení řidiče z povolání je potřeba v očích široké veřejnosti změnit. Média totiž informují zpravidla jen o negativních efektech (dopravních nehodách) a méně již o celospolečenské prospěšnosti této branže.

V souvislosti s výše uvedenými pozitivy i negativy nelze vidět další vývoj zájmu o povolání řidiče zrovna optimisticky. Vojtěch Hromíř očekává, že „problém se bude spíše zhoršovat. Naší snahou je věci alespoň trochu pomoci, ale jednoduché řešení neexistuje.“

David Čapek

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Komerční sdělení

„Čelní vozík z Číny? Tak to určitě… Jenže tahle značka dávno neznamená nespolehlivé“

Když se řekne čínská technika, většina lidí si vybaví kompromisy. Ale co když vám řekneme, že značka EP Equipment, která spolupracuje s evropskou jedničkou Kion Group, vyrábí vozíky pro celý svět – a Simple Lift je přináší i malým firmám v Česku a na Slovensku? Už 30 let víme, co ve skladu funguje. A taky […]

Tepelné tvarování jako klíč k úspěchu v automatizaci procesů

Tepelné tvarování se rychle stává vyhledávaným řešením při výrobě odolných obalů, tvarovaných proložek (trayů) a plastových zásobníků pro taková odvětví jakými jsou automotive, potravinářství, farmaceutický průmysl, elektronika nebo široký segment intralogistických procesů. Proč? Takto vyrobené obaly nabízí ideální kombinaci trvanlivosti a výkonu. Jejich uživatelé mohou využívat moderní identifikační technologie pro případné sledování v rámci dodavatelského […]

Welcomo nyní pracuje i s e-doklady

Digitalizace státní správy je už několik let velkým tématem, které přineslo řadu inovací a modernizací nejen ve veřejném sektoru. Jednou z nich jsou e-doklady, moderní a bezpečný způsob ověřování identity bez nutnosti nosit s sebou fyzický doklad totožnosti. Zatímco dříve byly možnosti jejich využití omezené, dnes je lze uplatnit i v soukromé sféře. M2C Innovis […]

Tomáš Novotný: Mošnovský park dál roste. A připravujeme také projekt na Vysočině

Tomáš Novotný nastoupil v lednu roku 2024 do čela české developerské společnosti Concens Investments s ambiciózní strategií firemní expanze. Zahájením výstavby II. fáze Ostrava Airport Multimodal Parku u Letiště Leoše Janáčka v Mošnově byl loňský cíl splněn a firma pokračuje i letos v realizaci své podnikatelské strategie. Tomáš Novotný představuje, co se dosud povedlo a co Concens Investments chystá. […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Systémy logistiky, který každou středu přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění v logistice.



Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required