Silniční mostní automobilové váhy mohou mít různé konstrukce. Jde buď o celoocelovou konstrukci, železobetonovou konstrukci nebo o celobetonovou konstrukci z předpjatého betonu. Poslední varianta se v praxi často využívá díky své bezúdržbovosti. Je dobře odolná vůči solím a povětrnostním podmínkám, její výhodou je i rychlá a nenáročná montáž. Jeden z nejdůležitějších parametrů, které je nutné před výběrem konkrétní váhy definovat, představuje váživost, tedy plánované zatížení. To se obvykle pohybuje v rozmezí 30–80 tun. Roli hraje také takzvaný dílek, který určuje přesnost vážení. Ta se může pohybovat v rozmezí zhruba 5–50 kilogramů (může se lišit podle dodavatele). Zájemce o tuto váhu by se měl zajímat také o údaj IP, který definuje takzvané krytí proti vodě, prachu a dotyku. Mezi vysoce odolné krytí se řadí například IP67, IP68 nebo IP69.
Samozřejmě je nutné předem určit délku vážního mostu, obvykle 6–24 metru. Záleží na délce najíždějících vozidel. Definovat lze i jeho šířku. Standardní je šířka 3–3,5 metru. Vyplatí se také předem myslet na budoucí náklady. Ideální je, když je revizním průlezem umožněn přístup ke snímačům zatížení bez nutnosti zdvíhání mostu. Odpadnou tak totiž nemalé náklady na techniku, která by musela s mostem manipulovat. Co se týče samotných snímačů, snímání zatížení je prováděno tenzometrickými snímači zatížení v analogovém nebo digitálním provedení, jejichž konstrukce společně se správným uložením zajišťuje eliminaci příčných a podélných sil, které vznikají při nájezdu vozidla na vážní most. Roli tedy hraje i kvalita, a právě z tohoto pohledu je ideální ověřit si některé reference různých dodavatelů a zjistit tak, jak se konkrétní řešení osvědčuje v praxi. Pro zákazníky je často důležitým kritériem výběru cena; každopádně se doporučuje skutečně prověřit i některé reference a zeptat se na případné problémy, aby se včas přišlo například na to, jakých chyb se v konkrétním individuálním řešení vyvarovat.
V praxi se můžeme setkat s moderními váhami využívajícími RFID technologii, díky níž dochází ke zrychlení procesů, kdy je hlavním benefitem automatický přenos informací o vozidle a jeho aktuální váze. Díky RFID se také šetří náklady za obsluhující personál. Je nutné si také uvědomit, že váha, která může být úrovňová nebo nadúrovňová, není jen samotná konstrukce, ale také další zařízení – jde například o počítač, tiskárnu, displej a přídavný zákaznický displej. Vážní plocha je postavena na zmíněných tenzometrických snímačích; dnes se už používají většinou digitální snímače, ale využívány jsou i analogové. Digitální snímače mají výhodu hlavně při kalibraci váhy a následném ověření. Instalace vah záleží na připravenosti základů. Když jsou připraveny základy, sama instalace váhy trvá zhruba jeden den, následuje kalibrace. Řešení jsou dodávána na klíč, takže je nutné předem definovat i to, zda má být součástí dodávky závora a světelná signalizace řídicí nájezd vozidel. To vše záleží na frekvenci vážení. Když na váhu přijede jen několik aut denně, semafor není nutný.
Při výběru konkrétního řešení je vhodné zohlednit i záruční dobu. Standardní délka záruky je dva roky, nicméně může být i podstatně delší. Je dobré také předem vědět, zda má dodavatel případně náhradní díly skladem nebo zda je musí objednávat. Jde o elektroniku, takže součástí dodávky váhy je i jištění proti úderu blesku. Snímač, do kterého uhodí blesk, je nutné vyměnit, ovšem náklady na výměnu hodně prodražuje jeřáb, který musí most zvednout. To není nutné, pokud je součástí stavby uvedený revizní průlez.
Co se týče základů, mohou být využity prefabrikované základy, jejichž výhodou je rychlá montáž, ale i demontáž, což je významné v případě, že se časem plánuje přemístění váhy na jiné místo. Montáž prefabrikovaných základů, jejichž výhodou je i možnost případného budoucího prodloužení, je rychlá. Než tedy firma začne vybírat konkrétní váhu, vždy musí nejprve vědět, o jaké hmotnosti bude náklad, na jakých vozech a v jaké frekvenci bude třeba vážit. Od toho se odvíjí vše ostatní.
Článek připravil Petr Neckař.
Názor odborníka
„Při vážení se využívá také technologie RFID“
Trendem poslední doby je využívání technologie RFID, kdy řidič nemusí vůbec vystupovat z vozu. Najede na váhu a díky červené světelné signalizaci na semaforu zjistí, zda na váze stojí správně. Poté na displeji vidí aktuální váhu, počítač vše vyhodnotí sám. Řidič se přihlašuje jen kartou nebo může mít na boku vozidla zabudovaný čip. Po zvážení jsou data automaticky uložena do počítače, rozsvítí se zelené světlo a řidič s autem odjede vyložit nebo vysypat náklad a následně se zváží prázdné auto. Z hlediska pořízení jde o nákladnější způsob řešení, na druhou stranu nemusí být u váhy obsluha.
Jiří Urbánek, obchodně-technický ředitel, ZEMAN Váhy
Článek původně vyšel v Systémech Logistiky č. 136/10 2014.